trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 14:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 08:22 
Offline

Geregistreerd: 16 feb 2004 12:25
Berichten: 243
Woonplaats: Leiden
Zult [PL] schreef:
Bram schreef:
Zult [PL] schreef:

Op een gegeven moment is het ieder voorzich, dan heeft het samenspel niet zoveel zin meer. Aan het einde van stukken proberen er toch altijd meerdere trompettisten de hoogste toon te spelen, je moet dan toch wat in je mars hebben. Dit lukt slechts als je oefent zonder teveel drukken.



Ik denk dat als iedereen in een vereniging deze instelling heeft, je in een slechte band speelt. Volgens mij is het samenspel altijd het belangrijkste, ook aan het eind van een stuk.
Lekker boeiend hoe hoog de laatste eindnoot is als de rest van het stuk niet muzikaal of gelijk is, is die laatse noot ook niks waard.


Uiteindelijk is het wel de laatste noot die men onthoud. Logisch dat diverse bandleden hier eer aan willen behalen, uit eigen ervaring weet ik dat dit zeker het geval is.


In je boerenkapel misschien. Ga anders eens muziek luisteren. Kan je het daarna proberen te gaan maken.

Weet je wat nou zo grappig is, zou het misschien (heeeeel misschien hoor) zo kunnen zijn dat jouw ervaring niet perse de absolute waarheid weerspiegelt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 12:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Ik denk dat het Heerlens fanfarecorps in kwestie in feite een zogenaamde "zaate hermenie" is (in de rest van nederland: dweilorkest), want dat is de enige orkestvorm waarbij ik me kan voorstellen dat bij de slotnoot trompettisten elkaar de loef proberen af te steken. En zelfs in dat genre is het mooier als iedereen gewoon zijn eigen noot speelt.

Als ik in een bigband 1e trompet speel accepteer ik het niet dat een trompettist naast me probeert hoger te spelen (behalve als het in overleg gaat en het om muzikale redenen gebeurt), en zal hem daar ook op aanspreken. Als ik in de sectie speel denkt geen haar op mijn hoofd eraan een andere noot te spelen dat die genoteerd staat.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 12:38 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Er worden vaak arrangementen geschreven voor orkesten, waarin de arrangeur denkt dat de trompettist niet zo hoog kan, Daarom word mij ook wel eens gevraagd een andere noot te spelen dan dat er staat, omdat dat wat toevoegt.
Maar chaos als iedereen wat anders zou doen.

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 18:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jan 2009 20:35
Berichten: 27
Woonplaats: Heerlen
Jens schreef:
In je boerenkapel misschien. Ga anders eens muziek luisteren. Kan je het daarna proberen te gaan maken.


Dit klinkt niet heel vriendelijk.

Aan de andere kant nam ik toen ik in jouw situatie zat ook niet altijd de meer ervaren musici serieus, dus ik begrijp het ook wel.

Ik heb inmiddels al heel wat ervaring en jaren geleden toen ik nog in een bigband speelde, die overigens niet meer bestaat, kwam het ook al voor dat de laatste noot toch vaak als heel belangrijk wordt gezien. Te stellen dat dit niet zo is is gewoon niet juist. Ik heb me destijds ook in de kijker weten te spelen door als 4e trompettist op de laatste noot even te laten horen dat ik er ook al was. Dit komt volgens mij overal voor en hoort er gewoon bij.

_________________
Trompet: Bach TR-500
Mondstuk: Marcinkiewicz E1.7 Roy Roman


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 18:21 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Het hoort erbij, ja het is wel het meest trompettistisch om je even te laten horen,
En iedereen hier die een beetje hoge noot spelen kan, heeft dit ook wel eens gedaan.
Niet iedereen kan het waarderen als alle trompettisten aan het eind van elk nummer de meeste hoge Q proberen te spelen die er is.

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 18:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
[quote="Zult [PL] Ik heb me destijds ook in de kijker weten te spelen door als 4e trompettist op de laatste noot even te laten horen dat ik er ook al was. Dit komt volgens mij overal voor en hoort er gewoon bij.[/quote]
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 19:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Zult [PL] schreef:
... kwam het ook al voor dat de laatste noot toch vaak als heel belangrijk wordt gezien. Te stellen dat dit niet zo is is gewoon niet juist.

Dit geldt, nogmaals, misschien bij een zaate hermenie (lees: dweilorkest) maar bij een bigband van enig niveau toch zeker niet!

Zult [PL] schreef:
Ik heb me destijds ook in de kijker weten te spelen door als 4e trompettist op de laatste noot even te laten horen dat ik er ook al was. Dit komt volgens mij overal voor en hoort er gewoon bij.

Ook nogmaals: als er in een bigband waarin ik 1e trompettist ben gebeurt, spreek ik de desbetreffende persoon hierop aan en heeft hij wat mij betreft twee keuzes: dit nooit meer doen, of dit kunstje beperken tot de zaate hermenie. Ik accepteer dit haantjesgedrag onder geen enkele voorwaarde, en ik denk dat dat voor alle leadtrompettisten hier op dit forum geldt.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 19:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Heb dan nog niet veel ervaring en speel niet in een dweilkapel (naja met de carnaval dan..) of big band, maar bij ons in het orkest verdelen we de partijen gewoon eerlijk. Wie een keer eerste wil spelen en het kan doet 't. Zelfs mij is het al eens aangeboden, maar heb altijd geweigerd omdat ik dit gewoonweg nog niet kan.

In het vorige orkest waar ik heb gespeeld trouwens ook. Hoeven we geen hoge noten voor te blazen hoor... :wink:

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.