trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Uithoudings vermogen op Piccolo Trompet - Oefenigen en/of st
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 23:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 sep 2001 12:42 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2001 12:29
Berichten: 27
Woonplaats: Utrecht
Hallo,<p>Weet iemand goede oefeningen om je uithoudingsvermogen te verbeteren op piccolo trompet.<p>Ik raak erg snel moe, niet echt mijn lippen, maar meer met mijn adem. Ik hou lucht over.<p>Bedankt Alvast,<p>Kevin


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 sep 2001 07:21 
Offline

Geregistreerd: 29 aug 2001 11:17
Berichten: 81
Woonplaats: Spijkenisse
Kevin,<p>Het probleem is algemeen bekend. Ik heb daar ook last van gehad zoals zovelen. Het probleem is dat je teveel ademhaald, je houdt dus lucht over. Zeker met de druk die je gebruikt met spelen is het hierdoor lastig volhouden. Lippen zijn inderdaad geen probleem.<br>Mijn advies is dus om gewoon jezelf aan te wennen om minder lucht in te ademen. Wel voldoende voor de ademsteun, maar gewoon minder. En natuurlijk je fraseringen uitspelen.

_________________
JHD


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2001 08:00 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Hier nog een goede tip voor piccolotrompet....probeer niet meteen te gaan raggen op dat ding...je embouchure en ademhaling moeten wennen aan de tegendruk van zo'n klein instrument...Ook is het niet aan te raden om op piccolo in te spelen. Pak bij de dagelijkse warm-up gewoon je bestrompet om alles los te maken en de bloedcirculatie en ademhaling op gang te brengen...begin daarna op de piccolo met toonladders vanaf de lage g en langzaam uitbouwen naar boven toe, MAAR ook weer omlaag naar de basis. Neem ook voldoende tijd rust tussen de oefeningen. Een veelgemaakte fout is dat de verwachtingen te hoog zijn, tuurlijk is de hoogte op een klein instrument makkelijker, maar je speelt jezelf dubbel zo snel vast. Door jezelf tijd te gunnen om aan het instrument te wennen, zul je zien dat door de tijd zowel je embouchure als ademhaling zich makkelijker aanpast en flexibeler wordt voor het instrument. Vergelijk het maar met bergbeklimmen...de lucht wordt ijler en daar moet je lichaam zich ook aan aanpassen. Trompetspelen blijft nog altijd een fysieke zaak. Zo, rest mij natuurlijk niets anders na dit kloeke epistel je veel succes en plezier te wensen!!!

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2001 22:15 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Wat Adriaan zegt klopt als een bus. Als je verstandig bent, neem je zijn raad ter harte.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2001 20:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2001 20:01
Berichten: 99
<br>Bericht:<br> Ik heb ook een vraag over het bespelen van een piccolo trompet. Ik speel op een Stomvi elite 4 ventielen met A/Bes cornet stift. Wanneer regelmatig op de piccolo speel met voldoende rust tussen door wordt mijn uithoudingsvermogen slechter in plaats van beter. Als ik dan een paar dagen alleen op mijn C trompet gespeeld heb (Bach 229 met mondstuk pijp 25H)en hierna speel ik weer op de piccolo houd ik het zelfs langer vol, lijkt het wel of alles makelijker gaat. Meestal kan maar ongeveer drie kwartier studeren op de piccolo.(mondstuk warburton 5M 10 backbore) graag jullie reactie.<p>Groeten John

_________________
jwe


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2001 10:13 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Je moet ook niet drie kwartier achter elkaar piccolo trompet studeren. Dat is veel te inspannend voor je hele lijf. Als je op een dag veel piccolo wilt spelen moet je dat over de hele dag proberen te verdelen. Studeer in je eerste studeer sessie maar een kwartiertje piccolo enz. Je moet dus zorgen dat je altijd fris stopt op de piccolo, als je het gevoel hebt dat je moet gaan prakken en douwen om langer te willen studeren, ben je al te lang bezig. Wat ook belangrijk is om het spelen op piccolo per dag rustig op te bouwen. Als je begint zou ik gewoon in het normale register blijven, zodat je kunt wennen aan het instrument, zijn weerstand, enz. Je bouwt dan vanzelf kracht en uithoudingsvermogen op, maar dit heeft wel tijd nodig. Je kunt, als je niet gewend bent om piccolo te spelen, in een week effe een moeilijke en zware cantate van Bach er proberen uit te rammen. Dat gaat gewoon niet bij de meeste mensen in ieder geval niet.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2001 19:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2001 20:01
Berichten: 99
Jeroen ik dank je voor je reactie, het is inderdaad zo als je moet gaan prakken

_________________
jwe


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2001 20:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2001 20:01
Berichten: 99
Sorry mijn bericht was nog niet af, als je <br>gaat prakken ben je al door je lippen heen.<br>Inderdaad moet je fris afsluiten.Maar mijn ervaring is,als je elke avond piccolo trompet<br>studeerd je embouchure toch achter uit gaat.En het spelen steeds meer energie kost.<br>Wat vind je trouwens van een Stomvi piccolo<br>trompet?

_________________
jwe


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.