trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Uithoudings vermogen op Piccolo Trompet - Oefenigen en/of st
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2001 22:44 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
De Stomvi piccolo is een van de betere piccolo's die je op dit moment kunt krijgen. In prijs kwaliteit verhouding vind ik 'm beter dan de vermaarde Schilke piccolo. Het model is wel een kopie van de Schilke. De prijs van Stomvi is voor zijn kwaliteit erg scherp. Maurice Andre speelt niet voor niets op Stomvi. Dat betekent dus dat het instrument een goed product is. Ook de rest van de Stomvi fabriek is erg goed. Het merk is nog niet zo bekend en populair, maar wint snel terrein. In Amerika beginnen ze Stomvi ook te ontdekken en daar zijn goede berichten over. <br>Over het studeren:<br>Een van de belangrijkste motto's die ik van mijn leraar (Peter Masseurs) heb meegekregen is: Studeer altijd voor de dag van morgen. Dat betekent dus, dat je aan het einde van je studiedag moet zorgen dat je de volgende dag weer kan beginnen met een goed en uitgerust embouchure. Je zult dus iets in je studie proces moeten inbouwen, waarmee je ervoor zorgt dat je dat bereikt. Je zelf dus een hele dag kapot studeren, maakt dat je de volgende dag daar last van kan hebben. Als je dat dus blijft volhouden gaat het na een week inderdaad wezenlijk slechter dan aan het begin. Pak dus altijd na het studeren nog effe lekker je bes of c trompet en doe de oefeningetjes waarmee je het embouchure weer ontspannen krijgt. Die oefeningetjes kun je bijvoorbeeld halen uit Stamp, Colin of een ander boek met goede embouchure/flexibiliteits oefeningen. Soms volstaat een kwartier lange noten al. Andere keren zul je iets meer moeten doen. Bindingen zijn altijd lekker om te doen. Je merkt dan dat het eerst niet lekker gaat, maar dat het na een paar minuten weer terugkomt.<p>Veel succes, Jeroen.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2001 22:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2001 20:01
Berichten: 99
Jeroen wederom bedankt voor je reactie. Piccolo trompet spelen luistert nauwkeuriger <br>naar het oefenprogramma wat hieraan vooraf gaat. Met C trompet heb ik hier minder moeite mee. Nog een vraag; ik heb afgelopen<br>dinsdag solo naast het orgel geoefend met de organist.Op C trompet begonnen,direkt hierna piccolo het werk van G.F.Handel Suite in D major,drie gedeeltes hiervan geoefend overture, aire(menuetteo)en march bourree. Het ging goed, alles zat lekker tevreden afgesloten. Woensdag speel ik dan niet. Donderdag weer begonnen, een embouchure niet om doorheen te komen ik ben gelijk maar gestopt. Heb ik dinsdag toch te veel op de piccolo gedaan? Dinsdag totaal geen last gehad!

_________________
jwe


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2001 23:07 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
De schade is gedaan voor je het weet. In een kerk klinkt sowieso altijd alles fantastisch, vooral een lege.<br>Jammer dat je een dag niets hebt gedaan. Hierdoor (heb ik ook last van) hebben je lippen wel rust gekregen, maar zijn toch blijven hangen in het piccolo stoempen. In de kerk heb je dat alleen niet in de gaten, omdat het dan als vanzelf gaat. Je had woensdag toch effe je trompet moeten pakken, al was het maar een kwartiertje/ half uurtje met een aantal flexibiliteits oefeningen. Je had dan waarschijnlijk meer effect gehad van de rust die je wilde nemen, dan nu. Een dag niets doen wil niet persee zeggen dat je je embouchure daar goed mee doet. Op die rustdag ontspannende oefeningen voor je embouchure doen heeft vaak meer effect. Of je had na de repetitie effe thuis nog wat rustig op je c/bes trompet moeten doen. <br>Het kan ook zijn dat het terugswitchen van je piccolo mondstuk naar je bes/c mondstuk niet lekker gaat. Misschien even kijken of ze qua rand en diameter veel verschillen.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2001 23:11 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Als het dan niet lekker gaat moet je niet meteen stoppen. Pak een aantal oefeningen en probeer je "bek" weer een beetje in vorm te krijgen. <br>Bij mij wil het ook wel eens niet, afhankelijk van wat ik de dag ervoor heb moeten doen, of gewoon de verandering van het weer, maar dan pak ik wat basis oefeningen, waardoor ik na een uurtje rustig en losjes spelen weer verlost ben van die stugge "bek". Het spelen wil ook wel eens niet lekker gaan doordat je ademsteun niet lekker "zit". Een paar ademtechnische oefeningen krijgen daar ook verbetering in. Kijk een sin het boek van James Stamp. Voor iedereen trouwens een aanrader.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2001 22:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2001 20:01
Berichten: 99
Jeroen,wat betreft Stamp (warm-up) studies, de oefeningen zonder trompet vind erg moeilijk.Er is altijd meer tegendruk als je op je mondstuk+trompet speelt. Natuurlijk moet je losjes kunnen spelen maar in de praktijk is dat meestal anders. Of heb ik niet het juist boek? Diameter van de mondstukken /c trompet inside diam 17.25 mm en piccolo diam. 16.50 mm allebij Warburton.<br>randen komen aardig overeen.

_________________
jwe


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2001 22:57 
Offline

Geregistreerd: 27 okt 2001 18:00
Berichten: 58
Woonplaats: Rotterdam
Alle adviezen zijn goed bedoeld maar toch zijn er van die dagen dat echt niks lukt,terwijl je de dag ervoor de sterren van de hemel hebt gespeelt.Ik hoorde eens een beroepstrompetist zeggen dat trompet spelen soms zo ontzettend frustrerend kan zijn,maar hij relativeerde zijn zin door te zeggen dat een voetballer het eene weekend alle ballen erin schoot,maar het daaropvolgende weekend er nog geen enkele in kreeg....en zo is het maar net, als in ons geval je embouchure zich toch steeds maar hersteld,want anders zou je kunnen denken dat er stuctureels iets verkeerds zit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2001 11:05 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
De Stamp oefeningen op mondstuk alleen zou je bijvoorbeeld met die BERP wat makkelijker kunnen doen. Ik gebruik het zelf niet, maar ik denk dat het een goed hulpmiddel is. Met die BERP kun je de weerstand nabootsen en je hebt je mondstuk precies zo op je mond als wanneer je speelt.<br>Wat er ook aan de hand kan zijn is, dat je te hard buzzt. Deze fout wordt veel gemaakt, dat het net zo hard moet klinken door je mondstuk als door je trompet. Dat hoeft dus niet. De moeilijkheid wordt dan wel dat je, door minder lucht te gebruiken, de lippen moeilijker aanspreken. Dat komt omdat ze gewend zijn alleen maar bruut en hard te worden gebruikt. Probeer jezelf dus aan te leren om niet te hard te buzzen. Wel met een goede ademsteun, maar niet met een te grote amplitude dus. <br>De oefeningen van Stamp zijn ook niet bedoeld om in een keer perfect te kunnen spelen. Ga tot waar het lekker voelt en stop er dan mee. Bouw het rustig uit, om de paar dagen een regel verder (een nootje hoger).<p>Succes<br>

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2001 10:08 
Offline

Geregistreerd: 27 okt 2001 18:00
Berichten: 58
Woonplaats: Rotterdam
Thumbs up for Mr.Jeroen.Kijk dit zijn nou eens adviezen waar je werkelijk wat aan hebt.<p>Ik volg je adviezen altijd met belangstelling,zoals je ook advies gaf aan Brains omtrent de ademsteun.<p>Jij bent toch een muziek docent he, Jeroen ? <p>Ik denk dat dit forum zeker een bijdrage levert om je trompetspel verder te optimaliseren en dat is natuurlijk een uitstekende zaak. Ga zo door.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.