trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ademsteun
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 15:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2001 17:57 
Offline

Geregistreerd: 06 nov 2001 20:10
Berichten: 13
Hoi daar ben ik weer. Een vraagje ik heb helemaal geen les in trompetspelen en ik doe alles zelf leren ik heb al een hoop ervaring opgedaan maar kan iemand mij vertellen wat ze nou precies bedoelen met ademsteun en hoe kan ik een goeie ademsteun krijgen? Door welke oefening bijvoorbeeld.<p>Groeten


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2001 19:46 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Door je longen op de juiste manier te vullen met lucht, creeër je ademsteun. <br>Zo vul je je longen: Haal adem met een open mond en open keel, zoals je zou gapen eigenlijk. Hierdoor gaat de lucht op de snelste en meest efficiënte manier de longen in. <br>Je longen moet je naar beneden toe vol laten lopen. Laat daarom je bovenlijf ontspannen en haal geen adem door bijvoorbeeld je schouders op te trekken. Doordat je longen zich naar beneden toe opvullen komen ze tegen je middenrif aan. <br>Je middenrif kun je beschouwen als een bolle trampoline. Het is een spier over de volle breedte van je lichaam, dus vrij groot. Doordat je dus je longen laat vollopen drukken ze het middenrif naar beneden. Hierdoor ontstaat er spanning op het middenrif (vergelijkbaar met de druk om lekker te schijten), en wordt dus plat/hol. De spanning ontstaat dus enkel door de druk van je longen. <br>Je hebt nu dus een natuurlijke compressie van lucht gecreeërt: het middenrif wil graag weer terug naar de bolle ruststand en zorgt dus voor een basisdruk. Je kunt deze druk verder accelereren door met je buik- en onderrug spieren mee te helpen met de lucht naar buiten te duwen.<br>Hierdoor ben je dus in staat om veel compressie te creeëren, dus ook een hele snelle luchtstroom. De snelle luchstroom gebruiken we voor het spelen. Je zult zien dat dit je enorm helpt met je register, toonkwaliteit en uithoudingsvermogen.<p>Veel succes met oefenen. <p>

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2001 22:13 
Offline

Geregistreerd: 27 okt 2001 18:00
Berichten: 58
Woonplaats: Rotterdam
Brains,als je verstandig bent,neem je les bij een muziekschool, of eventueel een prive-leraar/docent.<br>Een eventuele fout is zo aangeleerd en een leraar kan je ten alle tijde corrigeren.Zeker het allereerste begin is heel erg belangrijk v.w.b. een correcte plaatsing van je mondstuk op je lippen en hoe je de lucht via je lippen in trilling kan krijgen het zgn. buzzen.<br>Doe er je voordeel mee en neem les.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2001 09:05 
Offline

Geregistreerd: 06 nov 2001 20:10
Berichten: 13
Jeroen Hartelijk bedankt voor de tips. En Brassman ik weet je hebt gelijk maar ik zit in m'n examenjaar. Volgend jaar laat ik me inschrijven bij de muziekschool.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2001 09:54 
Offline

Geregistreerd: 27 okt 2001 18:00
Berichten: 58
Woonplaats: Rotterdam
Hardstikke goed joh,moet je echt doen........en trouwens veel succes met je tentamens en de examens.Ik zal voor je duimen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2002 12:33 
Offline

Geregistreerd: 22 sep 2002 12:16
Berichten: 2
belangrijk is ook dat je met de oeh klank inademt dit bevordert de snelheid van ademhalen
want anders ben je vaak te laat .
en natuurlijk de schouders laten hangen d.w.z ontspannen blijven.
succes


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: adem halen
BerichtGeplaatst: 02 okt 2002 20:32 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2002 19:50
Berichten: 44
Woonplaats: Linschoten
Als ik zo vrij mag zijn om hier even op te reageren.
Dat ademhalen en adem steun is een hele toestand om goed aan te leren.
Met een Ahh in ademen en wel of niet je schouders optrekken.
Ik zou inderdaad zeggen, neem een goede leraar. En bedenk wel van te voren wat je wilt gaan doen. De basis techniek van klassiek en jazz (big-band lead) zijn wel het zelfde alleen de uiteindelijke uitvoering en toepassing, lees ook de klank kleur, zijn toch wel verschillend. Met een groot klassiek geluid kom je niet zo heel ver in een big band.
Het belangrijkste is dat je goed naar de lead luistert en je aanpast aan zijn geluid. Je moet hem daarin steunen allen dan kan een sectie goed klinken.
Voor het studeren is je geluid , volgens mij, je beste graadmeter.


Verder als je toch wat met adem wilt doen.
[u]Inademen:[/u]je keel wijd openzetten, aaahh of gapen of iets wat je zelf kan verzinnen. Maar zorg dat dit wel in time gaat. Je kan dat wel heel rustig gaan zitten oefenen maar probeer ook dit goed ritmisch te doen.
[u]Lucht steun:[/u] Probeer als je vol zit je voor te stellen dat je onderbuik, en rug!, een soort strandbal is waar je op zit. Je voelt spanning rond je navel en in de achter rug. Probeer je schouders iets naar achter te doen zodat je goede ruimte hebt met je borstkast.
[u]Uitademen[/u]:Probeer, zittend op die standbal, door je mondstuk zo ver als mogelijk een kaars uit te blazen. Zo kan je een hoge lucht snelheid krijgen. Deze luchtsnelheid gaat je later hoge noten en een goede "ademsteun" opleveren. Probeer dan die strandbal van onder af aan leeg te persen.

Hoge noten spelen moet je ook niet voor stellen als hoog spelen maar als "proberen je tonen/noten/geluid/kaarsje ver weg te blazen".
Dus bijv. dan is G2 2 meter, G3 10 meter en C4 50 meter.

Verder nadenken over een trampoline in m'n buik heeft me nooit echt verder geholpen. Het verhaal klopt wel en is ook goed (zie bericht van mijn naam genoot Jeroen), maar het is moeilijk voor te stellen als je oefend. Mijn idee is om te proberen die theorieen te vertalen naar een gevoel wat je tijdens het spelen goed kan gebruiken.
By the way, als je zit en je moet hoog spelen kan je goed je uitademing oefenen/checken door je onderrug in de rugleuning van de stoel te drukken. Dit kan alleen als je natuurlijk een goede stoel hebt. Als je staat kan je eens proberen om "je hoge C" te spelen als je op de bal van je voet staat, hierdoor gaan veel spieren in je onderbuik op de "goede plaats staan".

Maak je niet te druk om hoogte, probeer comfortabel te spelen in je eigen register wat je altijd nodig hebt van C tot C2, hoger/lager is wel een goede indicatie hoe goed je snavel is. (en misschien gewoon aanleg om hoog te spelen)

:idea:
Het probleem van trompet spelen en leraren is, iedereen heeft een stukje van de waarheid en wat voor jou goed werkt en dit moet je zelf uitvinden. Dit gaat alleen maar door veel dingen te proberen en te bestuderen. Pas als je iets een aantal weken serieus hebt geprobeerd en het is helemaal nix, laat het vallen en probeer iets anders. Maar neem de goede dingen hiervan mee.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.