trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Omgaan met temperatuur
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 23:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Omgaan met temperatuur
BerichtGeplaatst: 07 okt 2002 21:25 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Het is een topconcert, heel veel mensen in de zaal, ambiance, soulmuziek in een combo van 8 man, belichting, show maar héél warm. Ik heb het zaterdag meegemaakt en vooral het laatste heeft me erg veel last bezorgd. Het was snikheet en na het eerste deel van het programma ging het nog wel maar na de eerste nummers van het tweede deel was het licht uit. Het ging nog wel maar niet flexibel meer. Wat kan je nu als trompettist doen om te voorkomen dat je lippen zwellen onder invloed van die extreme temperaturen?

Kny


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2002 08:05 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Dit is een situatie die mij met mijn bigband ook wel overkomt: kleine zaal, nog kleiner podium, iedereen op elkaar gepakt, en gladafgevuld met publiek en lampen met een enorm vermogen :

Mijn manier van omgaan hiermee: zorgvuldig inblazen tot het inspannings niveau dat je tijdens het concert/optreden ook wilt halen, ook in/na pauzes, kleding zoveel mogelijk vermijden :oops:
(er zijn meestal wel wat voorschriften, maar bv. wel of geen hemd onder je overhemd scheelt veel, ook: veel bands schrijven een zwarte broek voor: ik gebruik de broek van mijn harmoniekostuum nogal eens (privébezit), maar die is tot op de knie gevoerd: lekker voor als we buiten spelen!!)
Ook, en dat moet de gemiddelde trompettist aanspreken: veel drinken! Helaas, bier (alcohol) is vocht afdrijvend, dus je moet ook wat anders drinken, met name water. (veel katerverschijnselen zijn eigenlijk uitdrogingsverschijselen, dus deze tip moet ook helpen bij drinkavondjes zonder trompet). Met dat drinken moet je meteen beginnen, als je dorst krijgt, ben je te laat, vgl. drinken bij duursport (trompetspelen in dit soort bands is naar mijn mening ook duursport).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2002 14:59 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2002 19:50
Berichten: 44
Woonplaats: Linschoten
Lang inblazen zal ik zeker niet doen voor een zwaar concert, daar wordt je alleen maar moe (en warm) van. Hou je rustig en laat je niet opfokken. Maar de zwelling van je lippen kan je niet tegen gaan. Inderdaad drinken is erg verstandig. Ik drink graag Aquarius, de limoen versie (lijkt op bitter lemon), tijdens het spelen. Of iets wat er op lijkt. Cola en bierwerkt niet zo goed (wel ervoor en erna natuurlijk !!)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2002 06:40 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Met zorgvuldig inblazen bedoel ik niet lang inblazen: Wat ik bij mezelf merk is, dat ik het veel langer volhou als ik rustig inblaas, in plaats van binnenkomen, uitpakken, en meteen vol erin knallen: bij het soort oververhitte optredens als hierboven genoemd, telt dat extra mee. Niet al je kruit verschieten voordat het publiek er is, natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2002 14:56 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Die soundcheck telkenmale is ook vervelend voor de embouchure...

Bedankt voor de tips...

Volgende maal drink ik in elk geval wat meer voor de repetitie. Allez, water dan. Dat heb ik inderdaad deze maal véél te weinig gedaan.

Kny


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2002 18:12 
Offline

Geregistreerd: 23 aug 2002 20:22
Berichten: 388
Woonplaats: zaandam
Rik Baars schreef:
(trompetspelen in dit soort bands is naar mijn mening ook duursport).


DAT MAG JE WEL ZEGGEN JAH :!: :!: :!: :!: :!: :lol:
sommige mensen (die geen muziekinstrument bespelen) vragen wel eens aan mij zit je op een sport en dan zeg ik jah.
en dan zeggen ze jah wat doe je dan dan zeg ik ja uh ik speel trompet en dan kijken ze je toch met een domme kop aan ;Sommige mensen denken echt dat het zo gemakkelijk is allemaal maar dat is helemaal niet zo. en vergeet maar niet dat het ook een hele makkelijke manier van afvallen is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
(als je het heel intensief doet tenminste En als je helemaal nix eet ) :wink: :wink: :wink: 8)



(grappie hör) :? :? :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2002 21:40 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
musicus3 schreef:
Rik Baars schreef:
(trompetspelen in dit soort bands is naar mijn mening ook duursport).


en vergeet maar niet dat het ook een hele makkelijke manier van afvallen is


Ik blijf proberen maar 't lukt niet. Toch is mijnen fysiek redelijk ok. Vandaag nog even een coopertest gedaan (12 minuten lopen) en dan is gebleken dat ik 2.800m kan lopen, niet zo slecht dus...
Inderdaad, mensen (ook andere muzikanten -of kan je ze soms wel muzikanten noemen?-) denken dat trompet een heel eenvoudig instrument is met drie knopkes. Maareuh, volgens mij is trompet qua fysiek toch één van de lastigste instrumenten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2002 08:20 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2002 19:50
Berichten: 44
Woonplaats: Linschoten
Een goede ademsteun en redelijk fit zijn dan kom je er.
Maar op brute kracht win je het niet van je trompet.
Fysiek in goede conditie is altijd goed, voor alles, maar dit is niet de reden waarom het spelen goed gaat of niet.
Dat ligt veel meer aan je ademsteun en je mentale conditie.

Ga maar eens uit etenen drinken met Bobby Shew, Jan Oosthof, etc. allemaal lead spelers die geen goede fysieke conditie hebben(en dan zeg ik het nog netjes) maar spelen als een trein.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 97 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.