trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe werkt deze techniek: triller met de tong(?) - Wie helpt
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 18:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 nov 2001 13:12 
Offline

Geregistreerd: 02 nov 2001 10:46
Berichten: 37
Woonplaats: Noord Brabant
In bv Dixieland kom ik het volgende effekt veel tegen: lange noten worden voorzien van een 'triller' die -zo te horen- niet met ventielen uitgevoerd word. <br>Ik heb geprobeerd dit effekt te imiteren, maar het klinkt slechts naar een snelle lipbinding. Moet ik blijven oefenen of ben ik de verkeerde weg ingeslagen?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 nov 2001 15:26 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Dit heet in die termen een "shake"<br>Het is een liptriller, maar klinkt eens stuk "smeriger"<br>Als je eerst de liptrillertechniek goed leert beheersen ( gewoon bindingen oefenen met veel lucht en steeds sneller proberen )...kun je door het instrument te schudden ( een beetje!! ) het dat beetje extra geven wat je nodig hebt voor dixieland.<br> Bij mij werkte dit perfect, nog meer tips?<br>

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 nov 2001 16:23 
Offline

Geregistreerd: 02 nov 2001 10:46
Berichten: 37
Woonplaats: Noord Brabant
Bedankt voor de tip. Dus zoals (bijna) alles: blijven oefenen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 nov 2001 23:17 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Een "liptriller" speel ik eigenlijk met de tong. Dus door de binding met de tong te maken (ta-hi). Als je met het embouchure heen en weer moet ben je minder flexibel. Niet iedereen kan dit echter. Belangrijk is een goede constante luchtstroom en luchtdruk (ademsteun). Door met je tong naar boven te gaan verklein je de mondholte, waardoor de lucht door een kleinere ruimte moet, hierdoor versnelt de lucht en schiet je toon omhoog. Je hoeft dus met je lippen weinig tot niks te doen. De tong beweging kun je heel snel krijgen. Taiaiaiaiaia heb je dan eigenlijk. In het hoge register liggen de natuurtonen dermate dicht bij elkaar dat je toon dus heel snel heen en weer kan pendelen. Zoals A3aan zegt is voor de Dixieland wel de gebruikelijke techniek, maar ik adviseer je om ook deze techniek te oefenen. Je kunt dan ook een beetje met de hand bij"shaken", waardoor je dus hetzelfde effect krijgt, dat rauwe trillertje. Veel succes.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2001 11:38 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Jeroen heeft gelijk, leer eerst de techniek goed onder de knie te krijgen aan de hand van zijn tips en ga dan een beetje "spelen"...om het effect te krijgen wat je wil hebben...anders leer je iets verkeerd aan en kan het schade aan je trompetspel in het algemeen veroorzaken.<br>Alles heeft een gedegen basis nodig, tenslotte kun je ook geen huizen zonder fundering bouwen.

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.