trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Breuk in het middenrif
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Breuk in het middenrif
BerichtGeplaatst: 04 nov 2007 21:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 feb 2003 10:28
Berichten: 83
Woonplaats: Hengelo
Hallo medemuzikanten, ik heb al geruime tijd ( > 9 jaar ) last van zuurbranden. Via onderzoeken bleek ik een breuk in mijn middenrif te hebben en kon daardoor de maag makkelijk boven in de buik komen wat mijn problemen veroorzaakte. Nu ben ik er 4 weken geleden aan geopereerd, mijn maag is 270 graden om de slokdarm gedraaid en dat geheel aan mijn middenrif gefixeerd, nu ben ik van dit probleem verlost, sinds de op heb ik geen last meer gehad, dit weekend weer m'n eerste optreden gehad.... Daar hoorde ik dat het trompet spelen de breuk zou kunnen veroorzaken.... Mijn vraag is dan ook:

Hebben jullie trompettisten meer last van zuurbranden, ik ben er nu vanaf, maar zou dit door het spelen opnieuw kunnen ontstaan in de toekomst, of weet iemand hier meer vanaf??

Ben benieuwd naar jullie reacties,


Groeten Rob


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2007 21:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2003 00:21
Berichten: 1334
Woonplaats: Den Bosch
Tjee, da's nogal een verhaal.
Ik had er nog nooit eerder van gehoord/gelezen.

Vraagje, is jouw probleem door trompetspelen ontstaan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2007 22:39 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Je hoort wel eens vage verhalen dat trompetspelen (of een ander instrument) een liesbreuk zou kunnen veroorzaken. Aangetoond schijnt dat echt niet te zijn, eerder lijkt het dat je wellicht sneller ontdekt dat je een liesbreuk hebt. Middenrifbreuk door een blaasinstrument te bespelen heb ik al helemaal niet over gehoord.
Maar, bedenk ik me, wellicht kan LJ er iets over zeggen.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2007 23:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03
Berichten: 743
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Ik heb ook heel lang last gehad van maagzuur in de slokdarm. Bij mij komt dat omdat
de (kring)spier die ervoor moet zorgen dat de maaginhoud niet terugstroomt in de slokdarm te slap is. Deze kwaal komt meer voor in mijn familie. De internist vertelde mij
dat ik daar makkelijk aan geopereerd zou kunnen worden. Ik heb echter i.v.m. het
trompet spelen gekozen voor de optie van medicijnen. Deze verlagen de zuurgraad van
de maag. Bij mij helpen deze zeer goed, ik gebruik ze al zo'n 15 jaar.
Als je met veel ademsteun speelt, ik speel met de buik, flank en rugspieren aangespannen (Bobby Shew techniek), komt er behoorlijk veel druk op je maag te staan
en is het denkbaar dat je na verloop van tijd maagklachten kunt krijgen.
Als trompetspelen op één of andere manier lichamelijke klachten met zich meebrengt
is het raadzaam je huisarts eens te raadplegen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2007 09:51 
Offline

Geregistreerd: 18 dec 2005 20:31
Berichten: 34
Maynard Ferguson schijnt 3x een gescheurd middenrif te hebben gehad:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maynard_Ferguson


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2007 11:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 feb 2007 16:25
Berichten: 102
Woonplaats: Venray
Ik heb idd wel een filmpje op Youtube gezien waarin Maynard uitlegt dat als hij hoog gaat spelen, zijn hele lichaam naar achter gooit. Zal daar wel mee te maken hebben gehad...

_________________
Trumpet-addict


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2007 18:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54
Berichten: 1038
Woonplaats: Groningen
Allereerst is het belangrijk bij medische problemen bij je eigen huisarts of behandelend arts te raadplegen. Hoewel hij/zij vaak geen ervaring met trompetspelen heeft is het wel zeker mogelijk een inschatting te maken van het effect van trompetspelen op de aandoening en andersom. Hij/zij kent de details van het probleem, bovendien gaat de communicatie over het algemeen beter 'live' dan via een forum.

Er is maar weinig bekend over de fysiologie van trompetspelen, en nog minder over het effect van trompetspelen op medische problemen en andersom.

Een 'scheurtje in het middenrif' (Hiatus Hernia, HH), is vrijwel nooit een scheurtje maar een wat te slappe spierring in het diafragma, waardoor de maag hier deels doorheen schuift. Het is een veelvoorkomende aandoening (in sommige onderzoeken heeft tot 80% van de volwassenen een HH, dit hangt natuurlijk erg af van de gebruikte definitie). Het is duidelijk dat de meeste mensen die een HH hebben hier geen last van hebben. Als de HH wat verder ontwikkelt ontstaan er klachten: zuurbranden (reflux). Reflux kan de HH weer verder verergeren door effecten op de spieren aldaar.
Waarschijnlijke oorzaken voor HH zijn: reflux, veel overgeven, trauma (mishandeling), en soms is het aangeboren, in sommige families, en specifiek 'oudere mensen' hebben slappere spieren en dus ook sneller een HH die klachten geeft. Trompetspelen staat hier niet bij.
Op zijn beurt is ook reflux zonder HH veelvoorkomend (10-20% van Westerse bevolking), maar is pas een probleem als het regelmatig voorkomt (vaak ook 's nachts). Het is met medicijnen zeer goed te behandelen.

Ik denk niet dat trompetspelen een groot effect heeft op HH of reflux. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dat nog nooit onderzocht is.
Maar: tijdens het spelen (of dat nou is met 'Wedge breathing' of niet) moet druk opgebouwd worden. Er wordt kracht uitgeoefend op de longen. Ook de buik levert via het middenrif een kracht. De druk in de buik kan echter nooit nog hoger zijn dan in de borstholte, aangezien op de borstholte de druk vanuit de buik én die van de ribspieren werkt. Kortom: netto werkt de druk van de borstholte naar buiten, dus als er iets zou gebeuren dan zou dit de maag weer op z'n plaats duwen i.p.v. naar boven duwen.

Het zou interessant zijn van Rob.fct te horen of hij ook een relatie tussen trompetspelen en zuurbranden heeft bemerkt in het verleden. Dus: kreeg je last van zuurbranden specifiek tijdens of vlak na het trompetspelen?

P.S.: Wat op wikipedia.nl staat over Maynard Ferguson geloof ik niet. Ik heb het ook nog niet in een betrouwbare bron gezien. Het staat ook niet op de Engelse wiki of in biografieën. Als iemand het wel in een betrouwbare bron heeft gevonden hoor ik dat graag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2007 18:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03
Berichten: 743
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Een interessant relaas LJ. Ben jij arts? Ik in ieder geval niet maar wel "ervarings-
deskundige" zoals dat tegenwoordig zo mooi heet. Als het gaat om de klachten die ik
omschreef, reflux door een te slappe kringspier tussen slokdarm en maag, ben ik er zeker van dat deze zeker worden versterkt door het trompet spelen. De behandelend
internist bevestigde dat destijds en stelde mij zelfs voor te stoppen met trompet spelen.
Ik ben dan ook blij dat zuurremmende medicijnen ervoor zorgen dat ik nog steeds kan
spelen. Je schrijft ook dat de druk van de ademsteun er voor zorgt dat de maag eerder
op zijn plaats blijft dan naar boven gedrukt wordt. Eerlijk gezegd vraag ik mij dat af, maar
nogmaals, ik ben geen arts. Ik ben er echter wel zeker van dat de maag bij veel ademsteun (zeker bij de wedgebreathing) onder flinke druk komt te staan. Er is immers
toch vooral sprake van druk van buiten naar binnen? Als grote delen van de buik en
flank en rugspieren aangespannen zijn geeft dat toch druk op de ingewanden?
Tenslotte is juist daarop deze ademhaling / ademsteun gabaseerd.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.