trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Doffe toon door geen goede ademhaling en keel-misbruik ?? -
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 16:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 apr 2002 09:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 feb 2002 17:19
Berichten: 30
Woonplaats: Linne
Een trompettiste in opleiding heeft een doffe toon, waar lijkt dat ergens in het het instrument een poetslap verstop zit of zo....<br>Deze meid speelt al een jaar of 5 en menig anders welke pas 1 jaar bezig is heeft een veel heldere toon.<br>Ik ben er nu ook achter dat als ze een tuh-kuk-tuh doet, zij een soort "kloek" in haar keel heeft (bij de kuh dan)<br>Haar trompetleraar (en haar vorige leraren) weet geen raadt hiermee. Een verkeerde inademing misschien, of iets verkeerds in haar keel ?? (toon klinkt a-la keel-toon)<br>Weet kent dit probleem en weet DE (of EEN) oplossing ???

_________________
~^~^~^~ www.lentekrans.nl ~^~^~^~


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 apr 2002 10:11 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49
Berichten: 185
Woonplaats: hierzo
Het lijkt erop alsof ze de spieren van haar keel/strottehoofd veel te veel spant. Dat is iets wat er ongemerkt insluipt en moeilijk af te leren is. Het komt ook doordat ze niet goed doorblaast...als je ademhaalt en je laat die adem te hoog zitten én je laat je lucht niet goed stromen, hoopt de lucht zich als het ware op in je strottehoofd, waardoor alles blokkeert. Er zijn hier een aantal mensen op het forum die veel meer van techniek af weten dan ik...Jeroen Jongeling zou bv. zeker wel een oplossing weten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 apr 2002 13:28 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Dank je pygmy, voor de aanbeveling. <br>Wat jij verteld zou best de oorzaak van die klank kunnen zijn ja. Voor meer info en de oplossing zou je toch met zo iemand moeten werken aan de techniek. Door iemand bezig te zien is het makkelijker om het probleem op te lossen dan zo even via het forum. Stuur haar dus maar eens langs, of kom met z'n tweeën :o)

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 apr 2002 13:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 feb 2002 17:19
Berichten: 30
Woonplaats: Linne
Jeroen,<br>ik weet iig dat haar ademhaling verkeerd is (schouders en ook nog wel eens vaker via haar neus, echt fout dus) en dit is haar bijna niet af te leren. Ik ga iig komende repetities haar steeds herinneren aan haar ademhaling en controlles uitvoeren. (een "por" in haar zij :) ).<br>Ook zal ik eens kijken wat ze er van zegt om eens bij jou te komen "buurten" of zo......als ze er echt vanaf wil...maar ik ben er bang voor wat er uit zal komen :( Haar huidige leraar is nl. niet de eerste-de-beste (noem geen naam....maar dat snap je wel)<br>Je hoort van me.<p>Cyril<p>Bewerkt door: Cyril<p>Bewerkt door: Cyril

_________________
~^~^~^~ www.lentekrans.nl ~^~^~^~


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 apr 2002 13:15 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2002 22:14
Berichten: 105
Wat betreft die ademhaling via de neus.<br>Die heb ik afgeleerd door een neusvleugel te gebruiken. Zo'n ding gebruiken duikers ook om geen water in hun neus te krijgen.<br>Ziet wel raar uit maar helpt wel

_________________
**********************************************************************
www.balasino.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 apr 2002 15:12 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Ademen door de neus hoeft niet erg verkeerd te zijn (Carmine Caruso). Het gaat er meer om, dat de adem goed wordt verwerkt. <br>Door de mond inademen geeft sneller volle longen. Langzaam door de neus inademen geeft meestal wel een goede inademing, maar is te langzaam om tijdens het spelen te gebruiken. Daarom adem je dus door de mondhoeken in.<br>Tijdens het spelen moet je ook proberen om die hele schouder en keel partij ontspannen te houden. Als je dit met inademen doet, merk je al dat de inademing veel effieciënter is. Tijdens het spelen is het dus ook verstandig om dit ook ontspannen te houden. De keel hoort open te staan als bij een "O"klank.<br>Let ook eens op haar algehele houding. Misschien zit ze ook te veel in elkaar met het bovenlichaam en met de nek naar voren uitgestoken? Ok dit zijn factoren die niet bijdragen aan een goede speeltechniek en dus ook een mindere klank.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 apr 2002 23:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Mischien houdt ze haar tong te laag. Goed voor lage noten, maar niet voor de rest. Je keel gaat er ook van open staan.<br>Tooooooooooooh<p>(te hoge tong is ook niet goed natuurlijk!)<br>Taaaaaaaaah<p>Mischien ook te kleine diameter mondstuk?<br>(maakte mijn toon dof vroeger)<p>Bewerkt door: rproost


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 apr 2002 11:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 feb 2002 17:19
Berichten: 30
Woonplaats: Linne
Citaat:
Quote: rproost ( 0:08 op 29 april 2002 )<p>Mischien houdt ze haar tong te laag. Goed voor lage noten, maar niet voor de rest. Je keel gaat er ook van open staan.<br>Tooooooooooooh<p>(te hoge tong is ook niet goed natuurlijk!)<br>Taaaaaaaaah<br>
<br>Zowel laag als "hoog" zijn bij haar exact op dezelfde manier dof.<p>
Citaat:
<br>Mischien ook te kleine diameter mondstuk?<br>(maakte mijn toon dof vroeger)<br>
<p>Ze speelt op ee JK 3 of 5C meen ik, en dat lijkt me niet verkeerd.

_________________
~^~^~^~ www.lentekrans.nl ~^~^~^~


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.