trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Microfoon Tips?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 13:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Microfoon Tips?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2009 18:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2008 16:08
Berichten: 25
Hey allemaal,

Omdat ik met mijn funk-band weleens optreed in cafés waar ze geen microfoons
hebben, moet ik echt over mn toeren blazen om nog hoorbaar te zijn en hierdoor
wordt het zwaar voor mij en een beetje saai voor publiek omdat ik bijv niet met
dynamiek kan spelen.

Daarom wou ik een microfoon met versterker aanschaffen.
Heeft iemand hier nog tips voor? We spelen nummers als Chameleon en Cantaloupe Island

Liever niet al te duur? :lol:


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2009 19:26 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Een tent moet altijd een PA hebben, anders speel ik er niet.
Maar een microfoon met versterker, gaat meestal via een mengpaneel.
Wat dat kost, kun je gewoon vinden op het internet.

Een Shure SM69 zijn redelijk goeie microfoons voor trompet, en dat is nog betaalbaar, maar het mengpaneel etc. dat wordt de dure grap.

veel geluk

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Microfoon Tips?
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 10:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
DirkW schreef:
Hey allemaal,

Omdat ik met mijn funk-band weleens optreed in cafés waar ze geen microfoons
hebben................ :


Wat zijn dat voor café's? Zeker hele kleintjes, maar om daar een funkband te programmeren....
Een band hoort eigenlijk een zanginstallatie te hebben, en als die er niet is dan zou ik 'm gewoon huren.
Je kan ook de gitarist en de drummer verzoeken een beetje rekening te houden met 't feit dat zij jou overstemmen en er van muziek geen sprake meer is op zo'n manier.
Bij acoustische optredens met The Herb Spectacles speelt onze drummer met kwastjes en staat de gitaarversterker lekker zacht.
Dat werkt op zich prima, alleen een fúnkband die acoustisch z'n ding doet, daar kan ik me niets bij voorstellen.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 11:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Ik ben een enorme voorstander van acoustisch, niet versterkt spelen. Ik vind dat er tegenwoordig veel te snel versterkt wordt, ook in zalen waar dat helemaal niet nodig is. Zelfs bigbands zie ik tegenwoordig vaak helemaal uitversterkt spelen! Bij mijn coverbandje sta ik vaak gewoon uit op het mengpaneel, omdat het door de lucht gewoon al goed overkomt. Dat is ook wel een kwestie van projectie, en niet zozeer van "over je toeren blazen".

Ga ervanuit dat je met microfoon lang niet zo dynamisch kunt spelen als zonder, de meeste geluidsmensen zullen uit gemak en omdat het geluidsniveau van de rest van de band meestal tamelijk hoog is, compressie op je geluid zetten, waardoor de zachte passages luider en de luide zachter worden.

Ik weet dat bovenstaand verhaal een utopie is: bij coverbands, funk en soulmuziek kun je blijkbaar niet meer zonder versterking, zelfs in de kleinste café's niet. Doorgaans krijg ik na zo'n optreden met een coverband in een te kleine zaal vanuit het publiek vooral de reactie: wat was het hard. Ik vind het jammer dat blijkbaar zo moet. Misschien ben ik een oude zeikerd aan het worden, maar wat zou het mooi zijn als we met z'n allen afspreken dat het ook gewoon wat zachter kan. Er is meer dynamiek (en dus muziek) mogelijk, de mensen gaan zonder hoofdpijn (althans niet van de harde muziek) en een piep in het oor naar huis, en wij blazers kunnen gewoon weer onversterkt spelen, en dus veel beter klinken dan de beste geluidsman in combinatie met de beste microfoon voor elkaar kan krijgen. Amen

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 11:49 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
In popmuziek wil ik graag een randje horen via de monitor box. Popmuziek hoort in mijn beleving versterkt te worden, maar tegenwoordig zijn vele concerten gewoon te hard tot aan de pijngrens aan toe. Daar begrijp ik dus helemaal niets van. Blijbaar zijn de geluidsmensen inmiddels allemaal doof.

Bij swingmuziek speel ik het liefst akoestisch. Bij Miller speel ik altijd akoestisch in de sectie, er is wel een solistenmicrofoon maar daar worden we ook niet altijd blij van...

Waar ik steeds meer een hekel aan krijg is als de hele band met in-ears werkt, zodat je op het podium dus eigenlijk niets meer hoort. Ik heb dan niet echt het gevoel dat ik nog muziek zit te maken, maar ben dan vooral noten aan het uitpoepen.

Om op de 1e vraag antwoord te geven, huur gewoon een klein PAtje, of huur een geluidsbedrijfje in die het geluid voor jullie verzorgd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 11:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
erikveldkamp schreef:
In popmuziek wil ik graag een randje horen via de monitor box. Popmuziek hoort in mijn beleving versterkt te worden, maar tegenwoordig zijn vele concerten gewoon te hard tot aan de pijngrens aan toe. Daar begrijp ik dus helemaal niets van. Blijbaar zijn de geluidsmensen inmiddels allemaal doof.

Dat is vaak inderdaad het probleem. Dat van die monitor, daar heb je gelijk in: als er veel lawaai op het podium is, is een monitor onontbeerlijk, maar hiermee:
erikveldkamp schreef:
Waar ik steeds meer een hekel aan krijg is als de hele band met in-ears werkt, zodat je op het podium dus eigenlijk niets meer hoort. Ik heb dan niet echt het gevoel dat ik nog muziek zit te maken, maar ben dan vooral noten aan het uitpoepen.

kan ik me wat minder vinden. Vaak is er zoveel lawaai op het podium dat er voor muziek helemaal geen plaats meer is; een inearsysteem kan dan heel rustig werken en de muzikaliteit juist bevorderen. Als bonus ga je als muzikant dan niet met een piep in je oor (van de monitor) naar huis. Maar ik denk dat dit echt een persoonlijke kwestie is: de een speelt liever met inears, de ander liever met een monitorbox. Voor mij geldt: altijd het liefst onversterkt, en als het dan toch versterkt moet, dan liever met inears. Gezien mijn motoriek en oog/hand coördinatie heb ik dan zowel de microfoon als de inears het liefst draadloos. Gelukkig is dit bij mijn vaste coverbandje momenteel het geval.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 12:31 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Als de bassist, gitarist, toetsenist en zang ook met in-ears werken en er geen boxen meer op het podium staan dan is voor mij de lol eraf. Dan zit iedereen in zijn eigen wereldje.

Ik kom dit steeds vaker tegen, vandaar dat ik er een opmerking over maakte.

Afgelopen wekend speelde ik met een coverbandje in Amsterdam, en daar mocht niet te hard worden gespeeld i.v.m. overlast met de buren (oude panden enzo). Het was een beetje zacht, maar ik vond het erg relaxed en heb lekker gespeeld. Het publiek ging ook uit zijn dak, dus iedereen blij!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009 13:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
erikveldkamp schreef:
Als de bassist, gitarist, toetsenist en zang ook met in-ears werken en er geen boxen meer op het podium staan dan is voor mij de lol eraf. Dan zit iedereen in zijn eigen wereldje.

Ok, jij houdt er niet van, dat mag uiteraard. Maar het is niet zo dat iedereen in zijn eigen wereldje zit. Bij een goede monitormix op de inears hoort iedereen gewoon een goede bandmix, met zichzelf er iets bovenop. Ik kan me niks idealers voorstellen, behalve dan onversterkt spelen natuurlijk.

Aan DirkW:
Een microfoon met versterker alleen voor jou lijkt me geen goede optie: ik sluit me aan bij:

erikveldkamp schreef:
Om op de 1e vraag antwoord te geven, huur gewoon een klein PAtje, of huur een geluidsbedrijfje in die het geluid voor jullie verzorgt.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.