trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Concentratie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 08 mei 2024 08:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Concentratie
BerichtGeplaatst: 04 jun 2003 07:32 
Offline

Geregistreerd: 30 apr 2002 07:08
Berichten: 228
Sinds ongeveer een paar maanden heb ik wat last van concentratie verlies bij repetities wat resulteert in niet goed volgen van het tempo en ongeduldig zijn (altijd te vroeg willen en soms echt te vroeg spelen)
Ook gewoon thuis heb ik eigenlijk last mee om me goed vast te bijten op bepaalde moeilijke passages: ik kan het wel een aantal keer goed oefenen maar na 5 keer steekt het serieus tegen, en tegen de volgende dag zit ik weer op (bijna)hetzelfde niveau als er voren.

Heeft iemand tips ?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2003 08:19 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Heb ik ook last van: af en toe, bij vlagen: meestal ben ik dan erg moe van iets anders (werk, of zo :mrgreen: ). Het uit zich bij mij vooral door vergeten in te zetten (tijdens het tellen van lange rustpassages tel ik gewoon door, terwijl ik al had moeten inzetten.... :oops: ) Wat ook meetelt, is dat mijn harmonie repeteert van 18.00 - 20.30 uur (bedrijfsorkest), direct na werktijd, en dat is ook niet bevorderlijk voor de concentratie.....

Het ergst was het toen ik alleen in mijn harmonie speelde: nadat ik bij een bigband was gaan blazen, werd mijn motivatie voor de harmonie ook veel beter!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2003 12:21 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Er kunnen heel veel externe oorzaken zijn. problemen thuis, op het werk of op school, en ook voedingspatroon heeft ermee te maken: als je regelmatig erg ongezond eet wordt je sneller futloos en moe ( ik ben geen gezondheidfreak of zo, maar bij mij werkte goed eten al erg snel om concentratie te verbeteren ). Ook als je om een of andere reden wat slechter in je vel zit gaat dat heel erg snel op je concentratie zitten.
Een goede analise van je situatie kan wonderen doen. Veel succes ermee

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2003 13:18 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Of je kunt natuurlijk een (klein) poodje de dagelijkse routine laten varen en gewoon wat dingen spelen die je zelf leuk vindt, weet ik het, toonladders (leuk?? 8O ) of dingen met een CD spelen of, nou ja, alles, als het maar ontspant!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Concentratie
BerichtGeplaatst: 04 jun 2003 15:01 
Offline

Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45
Berichten: 499
Woonplaats: Achterveld
Mijn persoonlijke ervaring, en ook hetgeen ik bij sectie-genoten heb gezien is dat je op de een of andere manier positief moet worden beinvloed.
Jaarlijks nemen we met onze gehele sectie deel aan een of meerdere workschops, of we zoeken een bekende trompettist en vragen of we met de sectie les bij hem/haar kunnen nemen.
Daarna is het duidelijk merkbaar aan het spel en de motivatie dat iedereen er weer zin in heeft.
Vorig jaar zijn we een ochtend bij WIllem van de Vliet in de weer geweest, en dit jaar bij André Heuvelmans (al was dat een workshop waarop we ons ingeschreven hadden. Twee verschillende trompettisten, maar fantastisch om mee te maken. En of dat je er van leert.
De reden dat ik nog les neem is juist voor de motivatie. Misschien is dit een aardige tip; neem les.

Ook merk ik dat als je met tromptisten onder elkaar, veel over je (trompet) problemen praat, dat je door elkaar te adviseren, positieve prikkels afgeeft en ontvangt.
De trompetsectie van het orkest waarin ik speel is ronduit supergemotiveerd. En we vallen elkaar niet af, we respecteren elkaar en vinden mooi wat de ander doet, en willen elkaar dat ook zeggen. Hierdoor staan we open voor critiek, en dat motiveert weer.

En ook een belangrijke insteek is: "wees kritisch op jezelf, maar overdrijf niet"
Hiermee doel ik o.a. op dat er in veel gezelschappen een sfeertje hangt waarbij er tegen de "beste" wordt opgekeken. Als je je hierdoor laat beinvloeden, en dus flink gaat studeren, en je merkt dat he niet lukt.... weg motivatie.

Maar het kan ook gewoon zijn dat je effe geen zin hebt. Morgen weer een dag toch?

Marnix, volgens mij ben jij wel eens mee geweest met ons naar zo'n workshop en daarna gezellig uit eten met zijn allen. Weet je dat nog?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2003 16:54 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
:?: :?: nee volgens mij niet, maar welke trompettist was dat dan :?: :?:

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2003 17:29 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Ik heb al sinds m'n geboorte concentratie problemen. Ik ken ben gewoon een beweeglijke die lang stil kan zitten dus dat is ook op de harmonie zo. Ik weet niet of jij dat ook bent maar dat is dus bij mij het "probleem" maar als je je best doet dan vlat er goed mee om te gaan.

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2003 19:26 
Offline

Geregistreerd: 30 apr 2002 07:08
Berichten: 228
Ik heb er al aan gedacht om les te nemen maar dat is zo duur (kben maar een arme student) en er zit geen goeie trompet in onze sectie,maar wel ongeveer evengoed in ieder zijn partij(maar ik ben toch nog wat minder goed). En we schieten elkaar niet af.
kprobeer de motivatie wel wat op te krikken door naar goeie orkesten te gaan af en toe. maar t'effect daarvan is nie echt van lange duur. Misschien zou ik eens aan de dirigent eens wat les moeten vragen qua klank en zo(hij is wel geen trompetist)...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.