trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Het hoge register in relatie tot "harder blazen"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 26 apr 2024 10:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: krachthok
BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 16:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Bill Adam schreef:
Nor is it wise to strengthen the mouth tremendously. When we are ready to play the trumpet, we should be thinking of blowing.

Als ik deze twee zinnetjes lees, speel ik meteen al 10% beter. Dit is precies wat ik bedoel met dat de focus op het uitblazen van je adem moet liggen, en niet op de lip.

Ik weet dat Erik een enorme Adam-fan is (niet te verwarren met Adams-fan :wink: ). Toch hebben zijn verhaal op mij vooral de uitwerking dat ik me met mijn mond ga bezighouden en dus volledig verkramp. Ik realiseer me nu dat dat meer een benaderingskwestie is dan dat het de inhoud van zijn verhaal betreft. Iedereen benadert het Adam-verhaal natuurlijk vanuit zijn eigen praktijkervaring. Misschien is dat wel de grote kracht van Bill Adam: dat hij de juiste woorden weet te kiezen om zijn verhaal dusdanig te verpakken dat het voor velerlei interpretatie vatbaar is, en daarmee bereikt dat erg veel mensen vanzelf het voor hun belangrijke eruit pikken.

Ik moet mezelf dus corrigieren: Erik en ik zijn het helemaal niet fundamenteel oneens over dit verhaal. We zijn het waarschijnlijk zelfs grotendeels eens, hoewel we onze eigen interpretatie eraan geven, die op bepaalde details heel erg verschillend kan zijn. Ik zou dan ook iedereen willen aanraden het origineel van Bill Adam te lezen; ik ga dat in ieder geval zeker nog eens doen!

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 17:46 
Offline

Geregistreerd: 18 mei 2009 11:39
Berichten: 24
Woonplaats: Amsterdam
Ten eerste, heel interessant dat stuk van Erik, er zullen veel mensen zijn die daar wel wat mee kunnen, zoals ik.

Ik heb nog een vraag betreft het trompet spelen. Is dit te vergelijken met fluiten? Als ik fluit span ik mijn lippen ook steeds meer naarmate ik hoger kom in toon.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: lezen maar!
BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 18:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Roel schreef:
Ik zou dan ook iedereen willen aanraden het origineel van Bill Adam te lezen


Marci, Ideetje?

Komt ie: http://emedia.leeward.hawaii.edu/Minasi ... .trpt.html


@ Roel: Adam-fan / Adams-fan :D

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 19:00 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Het is hier volgens mij al eerder genoemd maar een echte aanrader is het boek "Lasting Change For Trumpeters" van Luis Loubriel. Dit boek gaat over de filosofie van Arnold Jacobs. Dit sluit erg aan op de Bill Adam zienswijze. Ik heb de in het boek omschreven "breathing bag" besteld en gebruik die bijna dagelijks. Het is een hele goeie manier om je ademhaling te ontwikkelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2011 11:21 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
...

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: krachthok
BerichtGeplaatst: 19 jan 2011 11:24 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
...

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2011 13:20 
Offline

Geregistreerd: 18 mei 2009 11:39
Berichten: 24
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Theo!

Ik heb dit zelf ook geprobeerd uit te zoeken, of dit echt zo was. Niet dat ik dat toen der tijd zeker wist dat het trompet spelen toch veel ligt aan je mentaliteit, maar ik merkte wel, dat toen ik net begon ik heel lekker blies, voor mijn gevoel, zonder zorgen zonder stress en dat ik later steeds meer ging "denken" tijdens het spelen, van "goh, nu komt er weer een hoge noot aan" maar ook vooral het gevoel dat ik minstens zo moet spelen dan de vorige keer, dat de mensen die naar mij luisteren dan verwachten dat ik weer zo speel.

Marci schreef:
Ik heb nog een vraag betreft het trompet spelen. Is dit te vergelijken met fluiten? Als ik fluit span ik mijn lippen ook steeds meer naarmate ik hoger kom in toon.


Het zijn 2 verschillende dingen, maar wat ze gemeen hebben is dat er lucht voor nodig is om geluid te krijgen.

Er zijn echter diverse verschillen:

1. bij fluiten is de mondholte de klankkast en bij trompet spelen de trompet. Bij het fluiten verander je dan ook de hoogte van het geluid door de mondholte groter of kleiner te maken. Dat laatste doe je dus door met de tong aa - ie bewegingen te maken, de tong komt dan omhoog waardoor de mondholte verkleind wordt.

2. bij fluiten trillen de lippen niet, het is hetzelfde principe als je op een bierflesje blaast. Vul je het bierflesje met water, dan wordt de toon hoger. Bij fluiten doe je dat dus door de tong op een "ie" stand te zetten i.p.v. een "aa" stand.[/quote]

Laat ik eerst even vermelden dat ik niet meen te zeggen dat fluiten en trompet spelen op elkaar lijkt, ik wilde alleen het verschil weten.

Maar daarom vraag ik me ook af of buzzen zonder mondstuk nou wel zo goed is. Ik merk dat ik daar meer gespannen van wordt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2011 13:20 
Offline

Geregistreerd: 18 mei 2009 11:39
Berichten: 24
Woonplaats: Amsterdam
Marci schreef:
Bedankt Theo!

Ik heb dit zelf ook geprobeerd uit te zoeken, of dit echt zo was. Niet dat ik dat toen der tijd zeker wist dat het trompet spelen toch veel ligt aan je mentaliteit, maar ik merkte wel, dat toen ik net begon ik heel lekker blies, voor mijn gevoel, zonder zorgen zonder stress en dat ik later steeds meer ging "denken" tijdens het spelen, van "goh, nu komt er weer een hoge noot aan" maar ook vooral het gevoel dat ik minstens zo moet spelen dan de vorige keer, dat de mensen die naar mij luisteren dan verwachten dat ik weer zo speel.

Marci schreef:
Ik heb nog een vraag betreft het trompet spelen. Is dit te vergelijken met fluiten? Als ik fluit span ik mijn lippen ook steeds meer naarmate ik hoger kom in toon.


Het zijn 2 verschillende dingen, maar wat ze gemeen hebben is dat er lucht voor nodig is om geluid te krijgen.

Er zijn echter diverse verschillen:

1. bij fluiten is de mondholte de klankkast en bij trompet spelen de trompet. Bij het fluiten verander je dan ook de hoogte van het geluid door de mondholte groter of kleiner te maken. Dat laatste doe je dus door met de tong aa - ie bewegingen te maken, de tong komt dan omhoog waardoor de mondholte verkleind wordt.

2. bij fluiten trillen de lippen niet, het is hetzelfde principe als je op een bierflesje blaast. Vul je het bierflesje met water, dan wordt de toon hoger. Bij fluiten doe je dat dus door de tong op een "ie" stand te zetten i.p.v. een "aa" stand.


Laat ik eerst even vermelden dat ik niet meen te zeggen dat fluiten en trompet spelen op elkaar lijkt, ik wilde alleen het verschil weten.

Maar daarom vraag ik me ook af of buzzen zonder mondstuk nou wel zo goed is. Ik merk dat ik daar meer gespannen van wordt.[/quote]


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.