trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Migraine van het spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 25 mei 2024 11:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Migraine van het spelen
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 13:44 
Offline

Geregistreerd: 14 apr 2003 11:31
Berichten: 49
Woonplaats: Nuenen
Hallo mede formungenoten,

Tijdens vorig jaar carnaval heb ik een dag af moeten haken wegens een soort van migraine veroorzaakt door het spelen. Ik had na een optreden last van hevige hoofdpijn en een nek die helemaal vast zat. Dit had ik de jaren ervoor nog nooit meegemaakt. Ik heb gedurende dat jaar wel een Reeves S cup mondstuk aangeschaft. Is het eventueel mogelijk dat ik door het enorme harde spelen teveel druk heb opgebouwd in mijn hoofd wat niet weg kon??? Ik speelde daarvoor op eeb Vincent Bach 3C mondstuk. Of heeft dit allemaal te maken met een niet juiste ademsteun of iets dergelijks.

Ik heb hier zelf eigenlijk heel weinig verstand van, vandaar dat ik het aan jullie vraag, want ik voel er weing voor om dit jaar weer een dag te moeten afhaken. Eén ding heeft daarna wel gewerkt en dat was zachter spelen, maar dat kan niet altijd en voorgaande jaren ging het ook altijd goed en ik wil eigenlijk niet terug op mijn Vincent Bach 3C. Ik heb momenteel ook een schilke 13a4a in gebruik om deze uit te proberen voor straks met de carnaval, maar ik weet nog niet of het wat is..

Zijn er misschien mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt?? Ik ben benieuwd hoe jullie daar mee omgegaan zijn

Kunnen jullie me helpen???

Groeten Wilbert

_________________
Trumpet Players: fastest fingers, fastest tongues!!!!!!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 17:20 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Of toch teveel alcohol??? Je kunt het zomaar krijgen, ineens....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 20:18 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Nou zover ik weet is dat als je hard gaat liggen persen spelen en allerlei rare truuken dat je dan hoofdpijn krijgt maar dit trekt zover ik weet binnen 1 minuut weg. Ik denk dat je misschien eens een groter mondstuk meot pakken waar del ucht makkeljker doorheen gaat en dan eens kijken of je het dan nog voelt.

By the way ik speel ook altijd met carnaval 5 dagen maar ik heb geen hoofdpijn maar lippen zo hard als een steen voel jij dit ook of niet??

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 23:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45
Berichten: 651
Woonplaats: Nuenen
Lippen zo hard als steen. Een halve week later weer in een orkest boven de rivieren spelen (vieren geen carnaval) waar het hele orkest zich afvraagt waarom je toon en bereik weg is. Hoofdpijn, een onbestemd gevoel in je maag gedurende vijf dagen. Een trompet die gedurende deze dagen misbruikt wordt, gaat stinken naar bier. Tja, het is geen lolletje.

EN: OOOH WAT HEB IK ER NU AL WEER ZIN IN.

Wat Wilbert/Igor betreft: de alcohol van de dagen ervoor, de kou/regen die je tijdens de optocht hebt ervaren en misschien het kleinere mondstuk dat je gebruikte zijn wellicht oorzaken. Voor de rest moet ik het helaas onder de term watje categoriseren.

Groet,
Je buurman


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2003 09:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Wat ik zelf wel meemaak is dat ik wel eens hoofdpijn krijg als ik in (kleine) ruimtes speel waar geen redelijk luchtverversing aanwezig is (rokerige cafe's etc).
Er is op dat moment zelf niet zoveel aan te doen. Je kunt enkel, zodra je even pauze hebt, naar buiten gaan om wat frisse lucht binnen te krijgen.
Ook moet je, nog meer dan anders, letten op niet te geforceerd te spelen.

Tijdens carnaval gelden alle bovengenoemde problemen lijkt me.
Verder is het volgens mij embouchure technisch helemaal niet zo'n probleem om zoveel te spelen. Eerder een voordeel.

8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2003 11:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41
Berichten: 306
Woonplaats: Amsterdam
Je hebt het erover dat je nek ook helemaal vast zat.

Misschien is je houding niet goed, en omdat je met carnaval vast heel lang hebt gespeeld merk je het daardoor.

Laat er eens een expert naar kijken, als je houding echt een probleem is, is Mensendieck misschien iets voor jou.

_________________
Emile


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2003 15:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 feb 2003 10:28
Berichten: 83
Woonplaats: Hengelo
[quote="flugel]
EN: OOOH WAT HEB IK ER NU AL WEER ZIN IN.

Wat Wilbert/Igor betreft: de alcohol van de dagen ervoor, de kou/regen die je tijdens de optocht.[/quote]

Hallo ieder1,

Wij met onze kapel hebben op het probleem Kou/Regen iets gevonden voor volgend jaar, wij gaan carnaval volgend jaar vieren in..... RIO DE JANAIRO, de waarschijnlijkheid dat de ventielen zullen bevriezen is daar wel erg klein denk ik. :wink:

Maar ook ik heb wel eens een zere nek gehad na optredens, dit is bij mij duidelijk veroorzaakt door een verkeerde houding (het forceren om bepaalde partijen toch nog te spelen), iets waar ik nou nog wel eens last van heb als ik lang speel, ik weet nog niet hoe ik dit kan veranderen dus als iemand hier nog tips over heeft, hoor ik het graag, het probleem is, let je er ook op tijdens zo'n optreden?

groeten Rob


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.