trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Migraine van het spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 05 mei 2024 21:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2003 17:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41
Berichten: 306
Woonplaats: Amsterdam
Tijdens een optreden is het te laat om te gaan letten op houding.

Een goede houding moet een automatisme worden, net zoals een goede techniek.

Als je er echt last van hebt (pijn) is het misschien een goed idee om een aantal mensendieck-lessen te nemen. Als je aan je huisarts vertelt dat je blessures krijgt door een verkeerde houding tijdens het spelen, krijg je een doorverwijsbrief waarmee je gratis (mits je verzekerd bent) naar de mensendieck kan.

_________________
Emile


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2003 11:23 
Offline

Geregistreerd: 14 apr 2003 11:31
Berichten: 49
Woonplaats: Nuenen
Wat Emile zegt is inderdaad waar. Tijdens een optreden erop gaan letten is te laat. Vorig jaar ben ik op carnavalsmaandag naar de huisarts geweest en ik heb toen medicijnen gekregen. Dit was Ibuprofen 600mg. Deze heb ik toen geslikt en later op de dag ben ik weer gaan spelen, echter wel op half volume en hier en daar toch maar eens een octaaf lager.

Dit heeft me heel erg geholpen en dat betekende dat ik dinsdagavondnog eens lekker kon uithalen en dat we nog een paar hele gave optredens gehad heb. Jullie suggestie is eventueel ook een ander mondstuk met een groter gat, daar ben ik zeker voor in. Maar wat is dat jullie suggestie. Dus een flink groot gat, maar nog wel met een ondiepe cup zodat ik in de hoogte nog niet te hard hoef te werken.

Emile zou je me nog iets meer kunnen vertellen over die mensendieck. Wat is dat precies en wat houdt dat in??

Voor zo ver wil ik jullie al graag bedanken voor jullie input, ik ben gelukkig niet de enige die deze dingen wel eens heeft ervaren.

Voor wat betreft mijn buurman dhr. Flugel en mijn medecollega dhr. HBroers, moge het orakel op jullie neerdalen en jullie met dodelijke precisie neersabelen. Dank u broeders!!!! :wink: :twisted: 8)

_________________
Trumpet Players: fastest fingers, fastest tongues!!!!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2003 12:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41
Berichten: 306
Woonplaats: Amsterdam
Bij Mensendieck wordt er op je houding gewerkt. Je leert om een goede houding te krijgen. Daarnaast leer je ook stretch-oefeningen die je spieren losmaken en die kunnen helpen blessures te voorkomen.

Ik heb in Amsterdam Mensendieck gehad van een therapeute die aan het conservatorium is verbonden. We hebben dus specifiek naar mijn houding tijdens het spelen gekeken. Daarnaast hebben we ook aandacht besteedt aan mijn handhouding en dergelijke.

Bijkomend voordeel is dat je hierdoor beter trompet gaat spelen. Een goede houding is een vereiste is voor een goede ademhaling. En een goede ademhaling is weer nodig om trompet te spelen. Ik heb dit met mijn leraar geexperimenteerd en als ik recht sta is mijn toon beter dan als ik ingezakt sta!

Ik kan het zeer zeker aanbevelen!

_________________
Emile


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2003 12:48 
Offline

Geregistreerd: 14 apr 2003 11:31
Berichten: 49
Woonplaats: Nuenen
Hey Harold,

Toen ik op die 3C speelde heb ik daar eigenlijk nooit last van gehad, wel ooit even een minuutje na het optreden, maar nog nooit zo seriues als afgelopen jaar. Ik heb daar dus geen zin in.

Ik zie het wel, ik ga wel eens het een en ander proberen. Buikspieroefeningen lijkt me in ieder geval wel een goeie.

P.S. Ben je er zondag??

De groeten

_________________
Trumpet Players: fastest fingers, fastest tongues!!!!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Beste vrind,
BerichtGeplaatst: 19 okt 2003 23:49 
Offline

Geregistreerd: 19 okt 2003 23:42
Berichten: 9
Ik denk dat je probleem veroorzaakt word ( vooral het gedeelte vastzittende nek ) door je houding die je aanneemt als je lange hoge noten aan het knallen bent.

Probeer eens om wat minder achterover te gaan hangen ( valt me op als ik naar de kleters aan ut kijken ben ) want het lijkt me dat hoe verder je achterover hangt, hoe meer druk je zet op je rug en nek enzo.
Misschien verandert dit de druk op je nek wat, wat misschien resulteert in wat minder hoofdpijn, die dus misschien weer van je nek afkomt.

Verder zullen we het de komende carnaval en bij de proms weer moeten gaan trekken, ik verheug mij al , komt goed.

CU zondag

groeten,

jeroen :twisted: :twisted:

_________________
"mensen interresseren is heel wat anders dan mensen imponeren"
Louis Armstrong


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2003 07:47 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Als je veel hard (en hoog) speelt, en dat met veel spanning in je lijf doet, moet je er ook op letten dat je, op de momenten dat je niet speelt, weer ontspant! Veel mensen houden de spanning vast, en dat is voor een hele avond wel erg veel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 okt 2003 08:45 
Offline

Geregistreerd: 14 apr 2003 11:31
Berichten: 49
Woonplaats: Nuenen
Hey Jeroen,

Leuk dat jij ook deze wereld van zin en onzin hebt gevonden!!!

Groetjes Wilbert :lol:

_________________
Trumpet Players: fastest fingers, fastest tongues!!!!!!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.