trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ademhaling
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ademhaling
BerichtGeplaatst: 16 nov 2003 12:10 
Offline

Geregistreerd: 16 nov 2003 12:02
Berichten: 6
Woonplaats: roosendaal
heb een groot probleem:
Blaas nu al ongeveer 13 jaar trompet en de ene keer speel ik de "sterren van de lucht" en de andere keer lukt er geen barst van. Probeer me te concentreren wat ik dan evt. anders/fout doe, maar kom er maar niet achter.
Heb een hele tijd op les gezeten , maar ben er uiteinedelijk mee gestopt, omdat ik er niets mee opschoot..

Mijn leraar bleef erop hameren dat ik mijn buik naar buiten moest zetten, probeer dat wel natuurlijjk maar heb het idee dat ik dan alleen maar slechter ga spelen.

Wie o wie kan mij nu eens precies uitleggen wat de correcte manier van inademen en nog belangrijker uitademen is.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: pffffffffffffffff
BerichtGeplaatst: 16 nov 2003 18:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Rene, je zou eens een cyber-uitstapje kunnen maken naar de site van Loet van der Lee, via Google of de links van Jeroen Jongeling kan je daar makkelijk geraken. Daar staan heel bruikbare tips. Correct inademen gaat vanzelf als je je eerst helemaal leegblaast, dan ongeveer 15 tellen niet inademd en je dan snel laat vollopen met lucht. Als vanzelf gaat dan je buik naar buiten. Correct uitademen (met ademsteun) is minder eenvoudig uit te leggen, maar zoals gezegd, Loet heeft dat heel leesbaar op het web gezet. De ene tompetleraar is overigens niet de ander, voel je vrij om te rade te gaan bij een andere leraar. Ten slotte dit: Een goede trompettist is lang niet automatisch ook een goede leraar. Succes ermee en vooral niet de handoek in de ring werpen, krijg je spijt van.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2003 23:40 
Offline

Geregistreerd: 16 nov 2003 12:02
Berichten: 6
Woonplaats: roosendaal
hey okay, alvast bedankt , ga er es een kijkje nemen!~, maar laatste week gaat het eigenlijk weer perfect gelukkig. ga er toch ff kijke!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2003 12:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2001 11:51
Berichten: 174
Woonplaats: Veenendaal
mij werd/word aangeleerd om te ademhalen alsof je een hete aardappel in je mond hebt... Snap je? Bij mij werkt het. Misschien bij jou ook (als je de beeldspraak snapt natuurlijk)

Jan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2003 22:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Je buik naar buiten houden? Waarom zou je dat nu toch doen? De lucht moet toch naar boven en door je trompet, of niet dan? Je buik gaat wel naar buiten als je inademt, maar net zo hard weer naar binnen als je uitademt. Een goeie oefening vind ik de volgende:
Je haalt laag adem (voor mijn part aardappel in je mond, gapen, laag in de mond, whatever) als het maar ontspannen is, vervolgens blaas je zo hard mogelijk door je trompet weer uit (liefst zonder toon, gewoon alleen maar lucht, als het goed is sist het dan behoorlijk). Alsof al je lucht in een keer eruit moet. Je kunt dit doen met of zonder mondstuk, dit geeft een totaal verschillende tegendruk. De methode blijft ongeveer gelijk. Je kunt dit eigenlijk niet fot doen, behalve als je te hoog hebt ademgehaald. Kijk nou maar eens wat je buik doet. Die blijft echt niet uitstaan, hoor.

Bert


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.