trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Meer leren over trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 15 mei 2024 08:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 16:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Luciën schreef:
Ja ik weet het. Geluid is een zeer moeilijk onderwerp...


Daarom heb ik 't ook lekker vaag gehouden 8)

Klein voorbeeldje: Ik heb een Conn 22B en een 12B. Beide instrumenten hebben een zelfde boring een een zelfde taper in de beker.
Een verschilletje: de 22B heeft een messing beker en de 12B een roodkoperen. Qua sound ontlopen ze elkaar niet zo, alleen mist de 12B de uitbundige heldere sound van de 22B. Je zou ook kunnen zeggen dat de 22B minder warm klinkt als de 12B. Maar 't is dus niet zo dat de 12B net zo donker klinkt als mijn gewezen Yamaha 6210Z met messing 72 achtige beker.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 18:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Theo van Kampen schreef:
Maar 't is dus niet zo dat de 12B net zo donker klinkt als mijn gewezen Yamaha 6210Z met messing 72 achtige beker.

6210Z? De Bobby Shew in A? :wink:
Bedoel je dat de 12B helderder klinkt dan een Bobby Shew Yamaha? En een 22B nog helderder dan een 12B?

Ik vind dat verbazingwekkend, omdat ik de 6310Z destijds ervoer als een zeer helder klinkende trompet, absoluut niets donkers aan naar mijn mening.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 21:49 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
@Roel:

Ik heb ooit eens een tijdje gespeeld met (niet op als je begrijpt wat ik bedoel :D ) een oude Korg Delta. Voorts heb ik vanuit mijn technische achtergrond wat kennis over geluid en andere onderwerpen.

@ Theo en Roel:

De reden waarom ik doorvroeg is dat ik -hoewel kort bezig met de trompet- toch ontzettend veel gelezen heb de afgelopen weken. Het lijkt soms dat een bepaald idee tussen de oren van de trompettist zit en dat droge metingen (o.a. met oscilloscopen) anders uitwijzen. Uiteraard is het ook mogelijk (en dat meen ik serieus) dat ons oor gevoeliger is voor sommige dingen dan de huidige instrumenten.

Extra probleem is natuurlijk ook dat elke mond, buik en long anders is. Bij mij klinken de meeste trompetten als een bugel :( . Ik moet echt geconcentreerd blazen om die scherpe klank er doelbewust uit te krijgen. Omdat ik een bugel mooi vind klinken vind ik het niet zo erg. Toch moet er bij sommige stukken echt de "krachtige scherpte" van een trompet klinken.

Als leek zou ik ook denken dat messing -omdat het harder is- een scherpere klank geeft dan koper indien je er dezelfde hoeveelheid energie aan toevoert. Waarschijnlijk is de praktijk grilliger.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 08:26 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nee, de praktijk is niet grilliger, messing bekers klinken scherper dan bekers met meer koper erin (bij gelijke vormgeving). Kwestie van niet goed lezen vd post van Theo.
Bv. mijn Yamaha 6345 (geen G erachter) is een Schilke B3 kopie. Hij heeft een 0.463 boring met een ML machine en een vrij nauwe beker. Omdat die beker het geluid wat te scherp dreigde te maken heeft Yamaha express een goldbrass beker (en leadpipe) erop gemonteerd om de scherpe kantjes er wat vanaf te slijpen. Op mijn Selmer tuningbell B700 kan een messing ML beker gemonteerd worden die de trompet heel bright maakt of een redbrass L beker (die heb ik) die wat voller klinkt. Zo bouwen producenten aan het geluid van hun produkt.
Verder moet je als muzikant niet teveel vertrouwen op technici met oscilloscopen en zo. Eind zeventiger jaren was ik basgitarist en speelde zoals iedereen met een beetje zelfrespect op een buizenversterker. Maar elke technicus kon je op de oscilloscoop aanwijzen dat een transistorversterker beter was. Tegenspraak kon op schamper hoongelach rekenen. Tot ze er na een jaar of 15 achterkwamen dat bij (bas)gitaar de transistorversterkers de attack niet aankonden, ze sloegen gedurende een duizendste seconde even helemaal dicht waardoor de expressie verloren ging. (als ik het goed heb hebben ze daarna een constructie bedacht, ik geloof dat dat VET eindtrap heette).
Voor koperinstrumenten geldt dan nog eens als bijkomend probleem dat verschillen in geluid vaak niet lineair zijn, d.w.z. er is b.v. enig verschil in geluid tussen gelakte en verzilverde instrumenten meetbaar, maar weer niet als je f of ff speelt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 09:29 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
delano schreef:
Nee, de praktijk is niet grilliger, messing bekers klinken scherper dan bekers met meer koper erin (bij gelijke vormgeving). Kwestie van niet goed lezen vd post van Theo.


Klopt, my bad.

Dank. Was zeer verhelderend.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 10:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
delano schreef:
Bv. mijn Yamaha 6345 (geen G erachter) is een Schilke B3 kopie.

Offtopic: de 6345 heeft toch geen reversed leadpipe? Vergis je je niet en is niet de 6340ST de B3-kopie? En de eerdere 639 en 739 natuurlijk, maar die waren er geloof ik direct van afgeleid.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 10:52 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dag Roel,
die van mij is een oud type, hij is later opgevolgd door de YTR6345G(S) en de heavy walls.(met een iets kleinere boring: 0.462)
Die van mij heeft inderdaad geen reversed leadpipe maar wel een B3 constructie met een 0.463 boring en een M beker.
Yamaha was aan het eind van de 80er jaren nog sterk beinvloed door Schilke. Dat hij vd B3 afgeleid is heb ik vam Alphafreak die op TH een complete Yamaha-catalogus bijhoudt:

https://spreadsheets.google.com/pub?hl= ... utput=html

ik hoop dat ik de juiste link heb doorgegeven, zie ook onder (ik heb de betreffende passage dik gemerkt:


Lacquer
Bore = M – Schilke equivalent: B6
Model: YTR-632 Years: 1969-1976 Key: Bb Bore: .445" Bell Size: 5" Material: Red Brass Finish: Lacquer Weight: Light Current Model: YTR-6310Z

Model: YTR-636 Years: 1976-1984 Key: Bb Bore: .445" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Lacquer Weight: Light Current Model: YTR-6310Z

Bore = ML – Schilke equivalent: B5
Model: YTR-634 Years: 1969-1978 Key: Bb Bore: .460" Bell Size: 5" Material: Red Brass Finish: Lacquer Weight: Light Current Model: YTR-6335

Model: YTR-637 Years: 1976-1984 Key: Bb Bore: .460" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Lacquer Weight: Light Current Model: YTR-6335

Bore = L – Schilke equivalent: B3
Model: YTR-639 Years: 1976-1984 Key: Bb Bore: .463" Bell Size: 4-7/8" Material: Gold Brass Finish: Lacquer Weight: Light Current Model: YTR-6345


Silver
Bore = M – Schilke equivalent: B6
Model: YTR-732 Years: 1969-1978 Key: Bb Bore: .445" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Silver Weight: Light Current Model: YTR-6310ZS

Model: YTR-736 Years: 1976-1984 Key: Bb Bore: .445" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Silver Weight: Light Current Model: YTR-6310ZS

Bore = ML – Schilke equivalent: B5
Model: YTR-734 Years: 1969-1978 Key: Bb Bore: .460" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Silver Weight: Light Current Model: YTR-6335S

Model: YTR-737 Years: 1976-1984 Key: Bb Bore: .460" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Silver Weight: Light Current Model: YTR-6335S

Bore = L – Schilke equivalent: X3
Model: YTR-738 Years: 1974-1984 Key: Bb Bore: .463" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Silver Weight: Light Current Model: YTR-6345GS

Bore = L – Schilke equivalent: B3
Model: YTR-739T Years: 1976-1984 Key: Bb Bore: .463" Bell Size: 4-7/8" Material: Gold Brass Finish: Silver Weight: Light Current Model: YTR-6345GS

zie verder:

http://www.trumpetherald.com/forum/view ... sc&start=0


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 11:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Die lijst ken ik, ik had 'm net voor mijn post ook even gechecked :wink:

Ik geloof alleen dat de modellen achter "Current Model" doorgaans niet veel meer met de Schilkes van doen hebben. Ik heb eens op zo'n oudere 6345 zoals jij hebt gespeeld; je herkent die geloof ik aan de langere en iets bollere receiver, nietwaar? Ik speelde toen zelf een Schilke B3. Ik vond ze amper iets met elkaar te maken hebben; een wereld van verschil in vrijwel elk opzicht: weerstand, geluid, slotting, noem maar op. De weerstand van de Yamaha was veel hoger, het geluid veel minder resonant en de slotting beter. Nu was mijn B3 wel ook een vrij oude die vreemd genoeg opener aanvoelde dan een nieuwe X3.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.