Heinz schreef:
Op TH zie ik veel Amerikanen praten over 'valve alignments'. Wat het nu precies inhoudt kom ik alleen niet helemaal achter.
Ik kan mij voorstellen dat er aan iedere trompet vast wat te verbeteren valt, maar aan de andere kant zou je zeggen dat een goede trompetbouwer een trompet aflevert met voldoende uitgelijnde ventielen.
Hoe dan ook een interessant aanbod voor de echte fijnproevers.
Boeing is niet de enige met kwaliteits-controle issues.
Bach en ook Kanstul leverden in het verleden best veel instrumenten af waarbij de ventielen niet keurig aansloten op de buizen.
En dat kan met de jaren ook gebeuren. Vilten die dunner worden, waardoor het ventiel te hoog staat ten opzichte van het ventielhuis. Of juist bij induwen te laag komt.
De geleiders, die moeten zorgen dat het ventiel niet draait, kunnen te los gaan zitten, waardoor het ventiel juist wel verdraait.
Al die zaken kunnen tot meer weerstand leiden.
Als je dat helemaal aanpakt, zul je misschien wel merken dat je trompet nog beter aanspreekt etc.
Sommigen zijn daar heel gevoelig voor, anderen wat minder.
Dat is vooral een kwestie van goed kijken en meten.
En dat is oa wat ze bij zo'n alignment doen.