trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Manieren om intervallen te herkennen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 apr 2024 13:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 22 nov 2012 14:08 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dat gebrek aan trefzekerheid, zul je houden. Tenzij je bezig blijft met het oefenen ervan.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 22 nov 2012 22:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Het horen van intervallen is niet alleen iets dat je op je examens moet doen. Het is iets dat je helpt bij het sneller lezen en begrijpen van bladmuziek. Voorbeeld: als jij op papier het interval c-f ziet staan, kun je denken aan "aaaaa-laaaaf", een reine kwart. Als je dit goed in je hoofd hebt zitten ga je meer spelen vanuit je muzikale voorstelling in plaats van uit de theorie. In praktijk gaat dit inslijten van intervallen niet zo snel en ik ben ook niet bezig met het op deze manier aan mijn leerlingen te leggen. Het is wel iets dat ik in gedachten houd en vaak terugkoppel tijdens het spelen van stukken. Op het conservatorium valt dit onder Solfége, stelselmatige training van het muzikale gehoor

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 23 nov 2012 11:02 
Offline

Geregistreerd: 14 aug 2007 15:22
Berichten: 257
Woonplaats: Brunssum
Natuurlijk begrijp ik de basis :) hier heb ik mij al in verdiept. Ik ben nu bezig met www.musictheory.net om via oefeningen intervallen te leren herkennen. Hoe dit gaat met stamtoonafstand en chromatische toonafstand (overmatige kwart, kwint, reine prime etc.) dat snap ik :)

Doel van dit topic was te achterhalen of er wellicht "trucjes" zijn om de noten op papier makkelijker te herkennen of dat dit gewoon "veel doen" is.
Antwoord lijkt me dus het laatste ;-)

dank! :mrgreen:

_________________
Neem eens een kijkje op mijn Youtube-kanaal


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 11:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
marnix schreef:
Dat gebrek aan trefzekerheid, zul je houden. Tenzij je bezig blijft met het oefenen ervan.


Zal inderdaad altijd mijn zwakke plek blijven (bij het prima vista spelen), dat geloof ik. Heb wel degelijk het idee dat het vooruit gaat hoor, ook al ben ik er eigenlijk alleen echt met de examens mee bezig. In het middenregister zit mijn trefzekerheid nu echt wel goed. Nu in de hoogte nog, maar echt fanatiek boven de balk spelen doe ik nog niet zo lang (jaar of twee), dus dat moet ook nog groeien. Ook dit is het afgelopen jaar flink vooruit gegaan, nu ik vaak 1e trompet speel in een 1e divisie orkest. En hier uiteraard met mijn lessen ook fanatiek mee bezig ben.

Ergens ben ik dan dus ook wel bezig om het te oefenen en zal dat zeker blijven doen. Ik kom er wel, wellicht met iets meer moeite als een ander op dat gebied. Aan de andere kant speel ik nu 7 jaar inmiddels en mag ik heel blij zijn met wat ik inmiddels al heb bereikt.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.