trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Transponeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 15:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Transponeren
BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 19:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Ik kan me oprecht niet voorstellen dat je mijn logica niet snapt.

Trompet staat in bes: trompet speelt een c, er klinkt een bes. Dus een bestrompet klinkt een toon lager.
Snap je dit?

Wil ik dat de trompet een klinkende c speelt, dus: wil ik dat er een c klinkt, moet ik hem een d voorschrijven. Want: als hij een d speelt, en we weten inmiddels dat alles wat hij speelt in wezen een toon lager klinkt, klinkt er dus een c!
Snap je dit?

Hoe maak ik dus van een klinkende partij een bestrompetpartij? Een toon omhoog transponeren!
Snap je dit? Ik doe nog niets waarvoor je universiteit gehad moet hebben.

Wil ik een liedje in F horen, moet ik het liedje voor een bestrompet dus in G schrijven. Snap je het nog? Ik doe nog altijd niks nieuws.

Een F-hoorn speelt een liedje dat voor hem in C geschreven is. Omdat een F hoorn een F instrument is klinkt er, als hij een geschreven c speelt, feitelijk een f. Alles nog duidelijk?

Jouw liedje dat voor de F-hoorn in C geschreven staat is dus klinkend een liedje in F. Helemaal bovenaan deze post leg ik stap voor stap uit hoe je een bestrompet een liedje in F moet laten spelen: door hem een partij in G te geven. Dit is slechts resumerend: ik doe helemaal niks nieuws, ik vat alleen de eerste twee alinea's samen. Begrijp je het nog?

Dus als de F-hoorn een voor hem in C geschreven liedje speelt, en je wil de trompet datzelfde liedje in dezelfde toonhoogte laten spelen, moet je de trompettist een partij geven waarop het liedje in G geschreven staat.

Goed, ik weet het, ik heb in feite hetzelfde nog eens gezegd, alleen met wat kleinere stapjes en kinderlijk eenvoudig geformuleerd. Ik kan me echt met geen mogelijkheid voorstellen hoe je dit verhaal niet kunt snappen. Als je begrijpt dat 1 + 1 = 2, dan MOET je dit ook snappen.

Ik vermoed dan ook dat je gewoon veel te ongeduldig bent en veel te snel opgeeft: "ik snappet niet". Uit respect voor alle forumleden die je hier keer op keer weer alles uitleggen, voorkouwen en 100x hetzelfde weer in iets andere woorden opschrijven, zou ik je willen vragen om nu de tijd te nemen, het ECHT GOED en HEEL LANGZAAM door te lezen en je bij elke stap af te vragen of je echt goed gelezen hebt wat er staat.

Nogmaals: dit is gruwelijk eenvoudige materie, en volgens mij heb ik je al eens horen beweren dat je aan de hogeschool studeert, of gestudeerd hebt. Het is echt onmogelijk dat je dat voor elkaar krijgt, en bij deze verschrikkelijk basic theorie zoveel problemen hebt. Ik denk echt dat je toch meer moeite moet doen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Transponeren
BerichtGeplaatst: 05 feb 2013 21:40 
Offline

Geregistreerd: 14 aug 2007 15:22
Berichten: 257
Woonplaats: Brunssum
Dit verhaal is me helder. Inderdaad kan dat ook eigenlijk niet anders.

Ik begin nu ook in de gaten te krijgen waar ik de fout in ging denk ik.

Ik ga de vorige posts in dit topic nogmaals RUSTIG doornemen.

En ik vermoed inderdaad dat het met ongeduld te maken heeft.

Ik kwam net nog een vraag over akkoorden in me op, maar die laat ik lekker even rusten totdat ik dit volledig snap.

Dank voor het enorme geduld! :oops:

_________________
Neem eens een kijkje op mijn Youtube-kanaal


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.