trompet.nl
https://www.trompet.nl/forum/

# of b noteren?
https://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=10575
Pagina 2 van 3

Auteur:  erikveldkamp [ 26 feb 2013 17:46 ]
Berichttitel:  Re: # of b noteren?

In het wikipedia verhaal staat duidelijk de regel die ik hierboven al op schreef, dus stijgend kruizen, dalend mollen. Dus B-B#-C#-D als je in D zit te spelen.

Beginners komen niet snel een B# of een E# tegen, en mochten ze het wel tegenkomen dan is dat ook geen ramp. Zo ingewikkelde materie is dit nu ook weer niet.

Auteur:  hvandrunen [ 26 feb 2013 23:19 ]
Berichttitel:  Re: # of b noteren?

Erik heeft helemaal gelijk.
En volgens mij leer je dat al voor muziekschool A. Kleine terts toonladder melodisch en harmonisch.
Schrif maar eens een melodische toonladder op met de verkeerde voortekens omhoog en omlaag. Dat klopt ook niet.

Reeks omhoog is een kruis.
Reeks omlaag een mol.

Auteur:  marnix [ 26 feb 2013 23:45 ]
Berichttitel:  Re: # of b noteren?

Voor a leer je tot 3 # en 3 b.
Daar komt nog geen bis of ces bij kijken.
Het is uiteraard geen hogere wiskunde, maar met leerlingen die voor a diploma bezig zijn, hou ik me liever met andere dingen bezig. Zoals techniek, klankvorming, ademhalen, fraseren.
Sterker nog: daar hou ik me als docent sowieso liever mee bezig.
De rest is allemaal uit het grote algemene muziekleer boek van de onvolprezen Hennie Schouten te leren.

Auteur:  Roel [ 27 feb 2013 12:13 ]
Berichttitel:  Re: # of b noteren?

erikveldkamp schreef:
In het wikipedia verhaal staat duidelijk de regel die ik hierboven al op schreef, dus stijgend kruizen, dalend mollen. Dus B-B#-C#-D als je in D zit te spelen.

B-C-C#-D is ook stijgend, en ook met kruisen. Vandaar mijn vraag, die je bij deze beantwoord hebt, waarvoor mijn dank.

Theoretisch is de stijgend kruisen/dalend mollen-regel fantastisch maar als ik íets heb geleerd in de vele jaren dat ik nu actief ben als componist en arrangeur (niet om te pochen, maar om aan te geven dat ik niet maar gewoon wat bazel) is het dat geen enkele theorie heilig is. Vandaar mijn eerste antwoord aan Jaws: probeer het aantal alteraties te minimaliseren, en gebruik je intuïtie: er zijn gevallen denkbaar dat je met deze regel een dermate onleesbaar resultaat krijgt dat je zelf wel aanvoelt hoe je het duidelijker kan schrijven.

Even voor de duidelijkheid: stijgend kruisen, dalend mollen is een goed startpunt om het aantal alteraties zo laag mogelijk te houden, maar niet helemaal duidelijk in het geval van Jaws' voorbeeld: B-C-C#-D en B-B#-C#-D zijn beide met kruisen, alleen de laatste variant bevat minder alteraties, en heeft dus theoretisch de voorkeur. Eriks voorkeur heeft het ook, maar menig beginner zal het niet met hem eens zijn.

Auteur:  Jaws [ 27 feb 2013 12:50 ]
Berichttitel:  Re: # of b noteren?

Roel schreef:

Even voor de duidelijkheid: stijgend kruisen, dalend mollen is een goed startpunt om het aantal alteraties zo laag mogelijk te houden, maar niet helemaal duidelijk in het geval van Jaws' voorbeeld: B-C-C#-D en B-B#-C#-D zijn beide met kruisen, alleen de laatste variant bevat minder alteraties, en heeft dus theoretisch de voorkeur. Eriks voorkeur heeft het ook, maar menig beginner zal het niet met hem eens zijn.


Ok, dit is voor mij een duidelijk en simpel uitgangspunt.

Bedankt iedereen voor de info!

Auteur:  Cliffie [ 28 feb 2013 14:44 ]
Berichttitel:  Re: # of b noteren?

Erik bedoeld eigenlijk te zeggen: stijgend, laddereigen noot verhogen; dalend, laddereigen noot verlagen.

Toch?

Auteur:  Roel [ 28 feb 2013 16:10 ]
Berichttitel:  Re: # of b noteren?

Precies!

En dat zou voor de chromatische toonladder van A het volgende betekenen:
a-ais-b-bis-cis-d-dis-e-eis-fis-fisis-gis-a

I rest my case.

Auteur:  erikveldkamp [ 28 feb 2013 16:38 ]
Berichttitel:  Re: # of b noteren?

Is dit voor jou onleesbaar dan? Ik lees dat zo weg zonder problemen.

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/