trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Even ter inventariisatie.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 02:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Welke is volgens jullie het best leesbaar?
1 - volgens de theoretische regel 38%  38%  [ 11 ]
2 - de dubbelkruis f vervangen door g hersteld 24%  24%  [ 7 ]
3 - de dubbelkruis vervangen en de bis en eis geënharmoniseerd 28%  28%  [ 8 ]
4 - bovenstaande, én de ais en de dis vervangen door bes en es 10%  10%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 29
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Even ter inventariisatie.
BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 13:33 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
We zijn gewend aan het huidige systeem waarbij de namen van tonen afgeleid worden volgens de logica van de kwintencirkel. Hierbij wordt uitgegaan van de zeven toonnamen van de aeolische mineurtoonladder in A. De tussenliggende zwartetoetstonen worden dan gezien als een verhoging of een verlaging maar dat is maar een manier om het te bekijken.

Ik vind het veel logischer om uit te gaan van de chromatische toonladder in A of in C. Alle andere toonladders zijn dan melodietjes die gevormd worden door van de chromatisch toonladder bepaalde tonen weg te laten. Alleen heb je dan de vijf zwartetoetstonen die geen eenduidige naam hebben Je zou ervoor kunnen kiezen om daar Griekse letters voor te gebruiken of om alleen de naam met een es-uitgang te gebruiken. In dit geval heeft elke toon altijd eenduidig dezelfde naam. Dit houdt ook in dat je maar één kleur nodig heb waardoor het argument dat kleurenblinden geen verschil tussen groen en rood zien niet meer opgaat.

Nu zullen jullie wel aanvoeren dat je bij een toonladder die normaal in kruizen staat, dan noten gebruikt die een es-uitgang hebben maar ik zie dat niet als een groot nadeel. Het voordeel, dat de muziek eenduidig te lezen is zonder dat je je hoeft druk te maken om voortekens, is veel groter. Wat ik hier voorstel is niet een totale wijziging van het bestaande systeem maar alleen een geringe verandering van de spelregels. Het huidige systeem is een erfenis uit het verre verleden toen de omstandigheden heel anders waren dan nu en het kan geen kwaad om daar eens kritisch naar te kijken. Dat je voor het uitoefenen van je hobby maar genoegen moet nemen met een gecompliceerd systeem omdat dat nu eenmaal over de gehele wereld gebruikt wordt zie ik als gebrek aan flexibiliteit.

Naast de vier opties waar we in de poel uit konden kiezen is er nog een vijfde optie waarbij er geen voortekens aan het begin van de balk staan maar waarbij elke kruis bij de betreffende noot gezet wordt. Voor een chromatische stijgende toonladder in A krijg je dan een heleboel kruizen waardoor niemand hier voor zal kiezen. Als je echter het systeem zou hanteren dat ik voorstel, dan wordt het opeens de eenvoudigste optie van allemaal.

Het argument dat je niet meer kunt zien in welke toonaard het stuk staat als je de voortekens aan het begin van de balk weglaat is eenvoudig te ontkrachten door de toonaard er gewoon bij te schrijven. Dus in geval van drie kruizen staat er gewoon A (of Ges m als het een mineurtoonaard is).

Het is niet zo dat ik geen noten kan lezen. Ik kan er aardig mee overweg maar ik haat het als in de ene maat een toon een Fis genoemd wordt terwijl die zelfde toon in een volgende maar opeens als een Ges geschreven wordt. Ik snap best waarom ze dat doen maar het stoort en het geeft een grote kans op fouten als je het stuk voor de eerste keer leest.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Even ter inventariisatie.
BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 14:06 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Adriaan Kragten schreef:
In dit geval heeft elke toon altijd eenduidig dezelfde naam. Dit houdt ook in dat je maar één kleur nodig heb waardoor het argument dat kleurenblinden geen verschil tussen groen en rood zien niet meer opgaat.

Dat je voor het uitoefenen van je hobby maar genoegen moet nemen met een gecompliceerd systeem omdat dat nu eenmaal over de gehele wereld gebruikt wordt zie ik als gebrek aan flexibiliteit.


Adriaan, ik snap niet dat je niet ophoudt met deze onzin.
Ten eerste is er verschil tussen een fis en een ges. Niet op de piano maar verder wel. Lees de problemen met het Wohltemperiertes Klavier en de effecten van de Pythagorese komma er maar eens op na.

Ten tweede doe je het feit dat het bestaande systeem in de hele wereld gebruikt wordt (en zeker niet zonder reden!) af als iets relatief onbelangrijks, waarom in godsnaam? Laten we juist blij zijn dat er in ieder geval van iets een mondiaal systeem is zodat we met elkaar kunnen communiceren.

Tenslotte een argument uit het ongerijmde, stel dat jouw systeem ingevoerd zou worden, gaan we dan de hele wereldliteratuur aan muziek herschrijven?
Vreemde hersenspinsels zijn het van je, meer niet.


Laatst bijgewerkt door delano op 06 maart 2013 14:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Even ter inventariisatie.
BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 14:10 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Je claimt bij voortekens vooraan de sleutel dat dat lastig is, want die moet je onthouden. Maar een toonsoort met meerdere kruizen of mollen moeten onthouden bij jouw methode, is minder lastig?
Schiet toch op man :mrgreen:

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Even ter inventariisatie.
BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 15:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Adriaan Kragten schreef:
Nu zullen jullie wel aanvoeren dat je bij een toonladder die normaal in kruizen staat, dan noten gebruikt die een es-uitgang hebben maar ik zie dat niet als een groot nadeel. Het voordeel, dat de muziek eenduidig te lezen is zonder dat je je hoeft druk te maken om voortekens, is veel groter.

Het voordeel vind jij groter dan het nadeel. Ik zou met dat nadeel niet kunnen werken, alle logica verdwijnt meteen, als je dit systeem zou invoeren.

Adriaan Kragten schreef:
Het huidige systeem is een erfenis uit het verre verleden toen de omstandigheden heel anders waren dan nu en het kan geen kwaad om daar eens kritisch naar te kijken.

Dit is gewoon niet waar. Het notenschrift sluit beter op de daadwerkelijke muziek aan dan enig ander schriftsysteem. Het ligt écht aan jou dat je de logica niet snapt. De logica van het muziekschrift ís de logica van de muziek zelf; een van de meest perfecte weergavesystemen die er bestaan. Dat jij het systeem als gecompliceerd ervaart, wil alleen maar zeggen dat je de muziek zélf als gecompliceerd ervaart.

Adriaan Kragten schreef:
Dat je voor het uitoefenen van je hobby maar genoegen moet nemen met een gecompliceerd systeem omdat dat nu eenmaal over de gehele wereld gebruikt wordt zie ik als gebrek aan flexibiliteit.

Tja, hiermee geef je zelf al aan dat jou elke realiteitszin ontbreekt. Net zoals je bij je voorstel naar alternatieve ventielsystemen gewoon niet wil luisteren naar mensen die je vertellen dat er meer factoren meespelen dan alleen buislengte, en dat je theorie alleen maar werkt op een ongebogen, volkomen cilindrische buis, zo wil je nu ook niet luisteren naar mensen die gewoon meer verstand hebben van muziek en van de muziektheorie, en die bovendien meer praktijkervaring hebben, ook op educatief gebied. Neem het nu aan van de experts: jouw systeem is géén verbetering ten opzichte ven het bestaande notenschrift. Zeker niet voor ervaren muzikanten, maar ook niet voor beginners. Dat jij de volmaakte logica niet inziet, wil niet zeggen dat die niet bestaat.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Even ter inventariisatie.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013 09:38 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Het huidige noteschrift lijkt wel een religie. Als je er kritiek op hebt is dat heiligschennis en niemand wil zien dat het onlogisch is dat de tonen geen eenduidige naam hebben en niet altijd op dezelfde manier in het notenschrift worden weergegeven. We zijn zo gewend om de zwartetoetstonen als een verhoging of een verlaging te zien dat we niet meer open staan voor een ander visie.

Bij de gelijkzwevende stemming waar we momenteel gebruik van maken zitten er twaalf chromatische tonen in een oktaaf die allemaal gelijkwaardig zijn. Het zou logisch zijn om deze twaalf tonen hun eigen naam te geven maar in dit geval is er een te groot verschil tussen het oude en het nieuwe systeem waardoor het nieuwe systeem nooit ingevoerd zal worden. Daarom heb ik de namen van de wittetoetstonen gehandhaafd. Tot nu toe heb ik voor de zwartetoetstonen de voorkeur gegeven aan de naam met een es-uitgang maar dat is eigenlijk onlogisch en je zou voor deze tonen een nieuwe naam moeten gebruiken. Er is ook wel iets te verzinnen om gekleurde noten te voorkomen.

Ik denk echter dat het geen zin heeft om dit verder op dit forum te bespreken omdat niemand er serieus over wil meedenken. Ik zal mijn ideeën hierover eens op papier zetten met een voorbeeld van hoe een chromatische toonladder er volgens mijn systeem uit gaat zien. Ik zal proberen om deze notitie gepubliceerd te krijgen of hem opsturen naar conservatoria zodat men het idee objectief kan beoordelen. Het lot van bijna alle nieuwe ideeën is dat zij in het begin belachelijk gemaakt worden, dan genegeerd worden, dan bestreden worden en pas uitgevoerd worden als de bedenker overleden is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Even ter inventariisatie.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013 11:18 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ja, het is wat om miskend te zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Even ter inventariisatie.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013 11:55 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Adriaan Kragten schreef:
Ik denk echter dat het geen zin heeft om dit verder op dit forum te bespreken omdat niemand er serieus over wil meedenken.


Ik denk dat buiten dit forum je ook niet veel meestanders zult vinden.

Of ons bestaande notenschrift nu wel of niet een goed systeem is maakt niet zo veel uit, de hele wereld maakt er al zo'n 400 jaar gebruik van en daar ga jij geen verandering in brengen in je eentje. Mij heb je in ieder geval niet aan je zijde omdat ik helemaal niets kan met jouw verhaal en het huidige notenschrift niet moeilijk is. Ik had het na 2 weken al behoorlijk onder de knie toen ik 8 was... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Even ter inventariisatie.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013 12:27 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Adriaan Kragten schreef:
Ik denk echter dat het geen zin heeft om dit verder op dit forum te bespreken omdat niemand er serieus over wil meedenken.


Ik denk dat je buiten dit forum ook niet veel medestanders zult vinden.

Of ons bestaande notenschrift nu wel of niet een goed systeem is maakt niet zo veel uit, de hele wereld maakt er al zo'n 400 jaar gebruik van en daar ga jij geen verandering in brengen in je eentje. Mij heb je in ieder geval niet aan je zijde omdat ik helemaal niets kan met jouw verhaal en het huidige notenschrift niet moeilijk is. Ik had het na 2 weken al behoorlijk onder de knie toen ik 8 was... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.