trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een notenschrift zonder mollen en kruizen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 21:41 
Offline

Geregistreerd: 04 jun 2013 21:13
Berichten: 1
Leuk een notenschrift "zonder" kruizen en mollen.

Maar ik denk dat als je accoordenschema's wilt gaan gebruiken je toch aan de mollen en kruizen moet. (G7b9 bijvoorbeeld) ook worden.

En ook: een b13 klinkt anders en heeft een andere functie als een #5...
Overmatig vs mol dur; of kleur in het akkoord tov een accoordnoot.

Het notenschrift zou mijns inziens alleen werken als je alleen speelt.
Of alleen eenvoudige harmonieën gebruikt.

Je kunt in het voortekenloze notenschrift niet zien wat je functie in het accoord is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 31 jan 2015 09:01 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Sinds gisteren heb ik mijn eigen website: www.kdwindturbines.nl . Op deze site wordt info gegeven over mijn VIRYA-windmolens en KD-rapporten maar ik heb ook het menu "No wind energy" toegevoegd waarin documenten staan die niets met wind energie te maken hebben. Hier heb ik de notitie: "Een notenschrift zonder mollen en kruizen" in opgenomen waar deze discussie over gaat. Iemand die belangstelling heeft voor dit onderwerp kan de notitie daar kopiëren. Ik heb het laatste deel nog wat aangepast en het idee over driehoekige noten toegevoegd dat iemand op dit forum heeft voorgesteld.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 00:40 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
My Dutch note; "Een notenschrift zonder mollen en kruizen" is translated into English. The title is: "A staff notation without flats and sharps". This note can be copied from my website www.kdwindturbines.nl at the menu "no wind energy".


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 15 feb 2015 10:05 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik neem maar even wat quotes uit jouw epistel....

Citaat:
Voortekens vlak voor de noot maken het stuk onoverzichtelijk. Voortekens
aan het begin van de balk zijn nog lastiger omdat men zich de gehele tijd moet realiseren dat de betreffende toon verhoogd of verlaagd is. Mensen die al lange tijd met het huidige notenschrift werken zijn hieraan gewend maar voor beginners is het bovenstaande een groot nadeel en het leidt tot een voorkeur voor het spelen in toonaarden met weinig voortekens.
Als een stuk in Fis staat dan staan er zes kruizen voor aan de balk. Dit betekent dan men een F leest maar een Fis speelt,


Nee, voortekens vlak voor de noot (de meeste mensen noemen dat overigens een toevallig voorteken), maken een stuk niet onoverzichtelijk. Dat is geen feit, dus moet je het ook niet als zodanig publiceren.
Voortekens aan het begin van de balk (die behoren bij de toonsoort van het stuk) zijn helemaal niet lastiger, ook alweer zo'n als feit gepresenteerde mening. Als muzikant wordt er wel van je verwacht dat je geheugen tot iets meer in staat is, dan 3 seconden. Ook leidt het niet voor beginners tot het spelen van toonsoorten met weinig voortekens. Hoe kom je bij die onzin? Als je als docent je werk goed doet, leert een leerling spelenderwijs alle voortekens kennen en toepassen.
De laatste zin is ook al baarlijke nonsens. Want als er bij de sleutel een Fis staat, leest niemand een F, men leest een Fis. Want men heeft als het goed is, geleerd dat een voorteken leidend is, en dat een F in een stuk waar een kruis voorkomt dus niet een F is, maar een Fis. Eigenlijk heel erg logisch. Je moet even wat denkwerk verzetten, even wat leerwerk doen, maar dan kom je er wel. Wederom: voor het maken van muziek, is enige basale intelligentie toch wel een vereiste.

Nog een quote uit je epistel.

Citaat:
Stel nu eens dat we hetzelfde zouden doen met het gewone schrift. We spreken de letter die in het alfabet één plaats hoger ligt dan de letter die we lezen. UTRECHT met zes kruizen wordt dan TSQDBGS. Het zou toch belachelijk zijn om UTRECHT zo te schrijven.


Bij het lezen van dit stukje, kreeg ik het vermoeden dat ik in een bizarre webversie van bananasplit zat. Het vergelijk gaat compleet mank. Het alfabet heeft erg weinig met notennamen te maken. Waarom zou je dan een vergelijk willen maken?
Steek je nu de draak met muziek en muzikanten, of ben je serieus.

Hoe dan ook: na het lezen van bovenstaande alinea, ben ik maar weer afgehaakt. Niet om je af te kammen, maar het idee, de vergelijkingen en argumentatie schiet aan alle kanten tekort.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.