trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een notenschrift zonder mollen en kruizen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 22:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 21 maart 2013 15:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Adriaan Kragten schreef:
... het gaat om de kracht van de argumenten en om een afweging van de waarde van diverse voor- en nadelen.

Nee, het gaat om de muziek, en wat een mens ervaart. In dat opzicht zijn percentages doorgaans onbruikbaar. Bovendien is het ontzettend belangrijk dat je bij het rekenen rekening houdt met alle factoren, zonder ook maar één uitzondering. Jij rekent alleen met hetgeen je snapt en wat je gemakkelijk uitkomt. Dan kun je net zo goed niet rekenen.
Adriaan Kragten schreef:
De discussie wordt nu gevoerd door mensen, die op Roel na, geen van allen mijn notitie "Een notenschrift zonder mollen en kruizen" hebben gelezen. Ik geef in deze notitie heel duidelijk aan wat de nadelen zijn van het huidige notenschrift zoals die door mij en ik denk door nog heel veel anderen worden ervaren.

Dat met die "nog heel veel anderen", dat zou wel eens heel erg mee kunnen vallen. Noem eens één iemand die zogenaamde nadelen van jou ook ervaart. Jij zegt dat je in je notitie aangeeft wat de nadelen van het notenschrift zijn. Het enige dat ik na het lezen van je notitie geconcludeerd heb is dat jijzelf het notensysteem gewoon niet begrijpt, niet dat er iets mis zou zijn ermee.

Adriaan Kragten schreef:
Ik ben het met de conclusies van Roel helemaal niet eens. Bij mijn naamgeving van de tonen gaat de herkenbaarheid van de toonaard niet verloren.

Heb je eigenlijk ook maar iets gelezen van wat ik schreef? Ik leg toch vrij duidelijk uit dat die herkenbaarheid wél verloren gaat. Jij ontkent het hier gewoon zonder enige vorm van bewijs. Dat is geen discussieren, dat is drammen, zonder argumenten poneren en hopen dat je ermee weg komt. Bij mij kom je er dus niet mee weg. Ik doe moeite je uit te leggen waar je de fout in gaat en jij legt het gewoon naast je neer, ontkent het zonder enige uitleg. Ik ben hierdoor wel een beetje geïrriteerd moet ik zeggen.

Adriaan Kragten schreef:
Grafisch zijn de noten in de laatste versie van het rapport (die Roel niet gehad heeft) ook heel goed te lezen.

Dan ga ik ervan uit dat je een volledig nieuw systeem hebt verzonnen, want mijn kritiek op de onleesbaarheid zat 'm niet in de uitvoering maar in het systeem zelf. Noten dikker maken en samenklonteren werkt verwarrend en is volledig niet in overeenstemming met de muziek zelf. Je systeem is dus voor muzikanten totaal ongeschikt, en laten het nu doorgaans net muzikanten zijn die gebruik maken van het notenschrift.

Adriaan Kragten schreef:
Ik begin de hele discussie weer als zinloos te ervaren en ik houd er voorlopig even mee op. Ik ben benieuwd wat mensen buiten dit forum van mijn ideeën vinden en als het project wat verder gevorderd is zal ik daar over posten.

Waarom vind je een discussie zinloos als je geen gelijk krijgt? Waarom weiger je te geloven dat er ook een mogelijkheid is dat jíj het probleem bent, en niet het notenschrift, dat niemand, maar dan ook niemand op jouw notenschrift zit te wachten, sterker nog, dat niemand zit te wachten op welk ander notenschrift dan ook, omdat het bestaande schrift perfect, elegant, geniaal en buitengewoon inzetbaar is. Jij bent de enige die zich stoort aan het notenschrift, of het nu op dit forum of buiten dit forum is.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 21 maart 2013 15:58 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Stel je voor dat de weledelgestrenge professoren op de conservatoria die meneer Kragten aan gaat schrijven zo enthousiast zijn, dat ze het huidige systeem in de ban doen, dan staan wij hier toch met ons allen echt stom op onze neus te kijken....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 21 maart 2013 16:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Je overschat de invloed van conservatoria...

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 21 maart 2013 16:10 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Niet zo serieus....
Dit hele onderwerp is pas serieus op het moment dat mijn lesmethodes in Adriaans notenschrift uitgebracht wordt. En pas dan ga ik me er in verdiepen. Tot die tijd hou ik me bezig met mild-sceptisch zijn over dit soort fratsen en lekker zelf allemaal leuke liedjes spelen, die in het voor mij o zo duidelijke en logische notenschrift staan.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2013 00:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Ik heb vanavond weer heerlijk met een instant composing kwartetje gespeeld...

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2013 09:38 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
In heb de versie van mijn notitie van 17-3-2013 met de leden van mijn band besproken. Niemand staat negatief ten opzichte van het idee om de zwartetoetstonen een eenduidige naam te geven en een eenduidige positie in het notenschrift. Wel had, met name de pianist, commentaar op de gekozen nootvorm omdat die verwarring zou kunnen geven met twee afzonderlijke noten en omdat de noten elkaar bij akkoorden gemakkelijk overlappen. Ik heb daarom de nootvorm helemaal veranderd. Het is nu een rechthoek met een breedte van de lijnafstand en een hoogte van een halve lijnafstand. Het voordeel hiervan is dat alle zwartetoetsnoten nu raken aan een lijn van de notenbalk en dat de positie daardoor heel goed herkenbaar is. Doordat de noothoogte nu veel kleiner is kunnen de noten van een dim akkoord zelfs allemaal onder elkaar worden weergegeven.

In de nieuwe notitie van 21-03-2013 heb ik een voobeeld opgenomen van een stuk van 8 maten waarin alle chromatische tonen voorkomen van C1 tot C2 en waarin hele, halve en kwartnoten en een dim akkoord voorkomen. Mensen die de moeite nemen om het stuk door te lezen en die het idee met een positieve instelling willen beoordelen, maken dus dat het alleen maar beter wordt. Met deze versie zal ik verder naar buiten treden en kijken of ik deze ergens mag presenteren en of ik hem gepubliceerd krijg. Of het ooit wat gaat worden is natuurlijk nog maar de vraag maar niet geschoten is altijd mis.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2013 10:16 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Verklaar het positieve, in de positieve instelling. Want ik krijg mede door Roel zijn opmerkingen het idee dat dat bij jou gelijk is aan zonder kritiek in katzwijm vallen van bewondering.
Een realistische instelling met bijbehorende kritiek is hier al door velen gegeven.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2013 12:13 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik zal nog even ingaan op de kritiek dat bij mijn systeem de informatie over de toonaard verloren zou gaan. Bij het huidige systeem kunnen er bijvoorbeeld vier kruizen voor aan de balk staan. Een ervaren musicus weet dan meteen dat het stuk in E staat en welke tonen hij dan moet verhogen ten opzichte van de toonladder van C. Hij hoeft echt niet alle kruizen goed te bekijken om te weten te komen om welke noten of tonen het gaat. Een niet ervaren musicus moet zich echter telkens realiseren dat hij bepaalde tonen een halve toon hoger moet spelen dan ze genoteerd staan. Bij mijn systeem is dat niet nodig omdat elke noot gespeeld wordt zoals hij genoteerd staat. Bij mijn systeem wordt er vooraan de balk in plaats van vier kruizen gewoon een E vermeld en dat geeft voldoende informatie over de toonaard.

Als hetzelfde stuk een halve toon lager gespeeld moet worden dan verandert in het huidige systeem de toonaard van E naar Es en worden de vier kruizen vervangen door drie mollen. Je moet bij het met de hand transponeren verdraaid goed oppassen dat je bij plaatselijke mollen, kruizen of herstellingstekens niet de mist in gaat. Bij mijn systeem verandert de E in DOE en noteer je gewoon voor elke noot een nieuwe noot die een positie lager ligt. Transponeren is dus een fluitje van een cent. Het algoritme dat nodig is om een computerprogramma te laten transponeren is ook veel eenvoudiger dan het algoritme dat voor het huidige systeem nodig is om alle mollen, kruizen en herstellingstekens op de juiste plaats te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.