trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Jazz is dood...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 10:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 18:12 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
joostv schreef:
HULDE!
mooi dat we daar vanaf zijn:) laten we MUZIEK gaan maken...
:D


Hoewel ik mr. Payton wel snap vind ik dat jij wel erg enthousiast bent. En dan aankomen met De Kift als fris geluid......


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 18:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
joostv schreef:
Het is momenteel zwaar om aan leuke gigs te komen met eigen werk bandjes in de jazz/world/alternative scene...
En geloof me de bodem is nog niet in zicht!
Ik ben in ieder geval blij dat ik 2 dagen op een middelbare school mag hobbyen:)
Is trouwens niks mis mee:) "Minds for molding"
Maar idd... het zijn geen dik belegde maar enigzins droge boterhammen in het creatieve hoekje...


moet je dan niet iets gaan doen waar de mensen wel op af komen? ...en dat alternatieve als hobby gaan doen?

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 23:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
delano schreef:
joostv schreef:
HULDE!
mooi dat we daar vanaf zijn:) laten we MUZIEK gaan maken...
:D


Hoewel ik mr. Payton wel snap vind ik dat jij wel erg enthousiast bent. En dan aankomen met De Kift als fris geluid......


Ik mag toch vinden wat ik wil? en de kift is een fris geluid ,vind ik, omdat het ANDERS is...(niet dat ik een fan ben ofzo, maar in ieder geval geen eenheidsworst) een mening die dhr Payton ongetwijfeld zal delen...

Wat ongeveer de insteek is van het stuk (denk ik): Blijf niet hangen op het kerkhof van wat geweest is maar kijk verder en ontwikkel nieuwe ANDERE dingen.
En dus ja... enthousiast dat iemand met die status zo'n stelling inneemt ben ik zeker!

Bovendien was het bewust wat overdreven...
dat heet humor...( en om wat gehap uit te lokken... wat gelukt is)

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Laatst bijgewerkt door joostv op 27 maart 2013 23:23, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 23:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Ruli schreef:
joostv schreef:
Het is momenteel zwaar om aan leuke gigs te komen met eigen werk bandjes in de jazz/world/alternative scene...
En geloof me de bodem is nog niet in zicht!
Ik ben in ieder geval blij dat ik 2 dagen op een middelbare school mag hobbyen:)
Is trouwens niks mis mee:) "Minds for molding"
Maar idd... het zijn geen dik belegde maar enigzins droge boterhammen in het creatieve hoekje...


moet je dan niet iets gaan doen waar de mensen wel op af komen? ...en dat alternatieve als hobby gaan doen?


Ik heb afgelopen zaterdag met mijn kwartet (gbu)en trio (sesgado)op een festival gespeeld na Anton Goudsmit (die zo enthousiast was dat hij binnenkort mee gaat doen en onze bassiste gevraagd heeft voor een nieuw project van hem) en Harmen Fraanje.
Het stond stampvol en was muisstil in onze zaal! (hoewel er ook een traditionele bigband en andere coverband achtige act speelden elders in het gebouw, waar niks mis mee is begrijp me niet verkeerd)
Het meest gehoorde was: "wat tof dat dit anders is", "Wat een fris geluid". etc etc etc...
Dus het is niet dat mensen het niet vreten... We (de sector muziek in het algemeen met als boegbeeld Mojo en die mafiakliek die "in charge" is 3fm etc etc etc) durven het niet aan te bieden want zijn bang dat mensen gevoed willen worden met wat ze kennen veilig etc... Afgelopen weekend bewees de programmering van Kringjazz dat dit niet zo is door de lovende kritieken in de media EN commentaar van festivalgangers...

Ik zie alle muziek die ik maak als "hobby". Ik ga niet meer met een coverband (niks mis mee maar na 15 jaar heb ik dat wel een beetje gezien) op stap en doe geen gigs meer waar ik geen zin in heb.
Bovendien weet ik ook wel dat het circuit waar ik in zit me niet rijk zal maken, maar dat boeit me ook niet (meer).
Die luxe heb ik idd door les te geven: Dat lesgeven is vele malen spannender dan voor de 1000e x Relight my fire te spelen of voor de miljoenste keer de lul van Peter Ypma (girl from Ipanema) te spelen...

Enfin... DUS: laat de jazz lekker DOOT en ga muziek maken

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 28 maart 2013 13:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
joostv schreef:
Die luxe heb ik idd door les te geven: Dat lesgeven is vele malen spannender dan voor de 1000e x Relight my fire te spelen of voor de miljoenste keer de lul van Peter Ypma (girl from Ipanema) te spelen...

Kwestie van perspectief: ik ben maar wát blij dat ik een paar jaar geleden besloot dat ik lesgeven moest overlaten aan mensen die daar goed in zijn en passie voor hebben. Gelukkig kan ik inmiddels leven van het schrijven van arrangementen en het 1000x zo goed mogelijk spelen van Relight my Fire. Bovendien vind ik het een uitdaging om elke keer zo goed mogelijk te spelen, of het nu iets nieuws, sprankelends is of Blue Bossa. Als er goed muziek gemaakt wordt, verveel ik me niet.

Soms denk ik wel eens dat het krampachtig op zoek gaan naar nieuwe dingen ook niet alleen maar goeds brengt. Anders is niet per definitie beter, en "vernieuwend" is ook maar een subjectief en rekbaar begrip: in de meeste gevallen is het toch het jasje dat vernieuwd wordt, echte muzikale pioniers zijn er momenteel niet meer, geloof ik.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 28 maart 2013 15:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Roel schreef:
joostv schreef:
Die luxe heb ik idd door les te geven: Dat lesgeven is vele malen spannender dan voor de 1000e x Relight my fire te spelen of voor de miljoenste keer de lul van Peter Ypma (girl from Ipanema) te spelen...

Kwestie van perspectief: ik ben maar wát blij dat ik een paar jaar geleden besloot dat ik lesgeven moest overlaten aan mensen die daar goed in zijn en passie voor hebben. Gelukkig kan ik inmiddels leven van het schrijven van arrangementen en het 1000x zo goed mogelijk spelen van Relight my Fire. Bovendien vind ik het een uitdaging om elke keer zo goed mogelijk te spelen, of het nu iets nieuws, sprankelends is of Blue Bossa. Als er goed muziek gemaakt wordt, verveel ik me niet.

Soms denk ik wel eens dat het krampachtig op zoek gaan naar nieuwe dingen ook niet alleen maar goeds brengt. Anders is niet per definitie beter, en "vernieuwend" is ook maar een subjectief en rekbaar begrip: in de meeste gevallen is het toch het jasje dat vernieuwd wordt, echte muzikale pioniers zijn er momenteel niet meer, geloof ik.


Er is verschil tussen lesgeven en lesgeven...
Ik geef eigenlijk maar een uurtje of 1,5 trompetles id week en dat hoeft ook niet meer te zijn:) Hoewel ik wel wat meer trompetles wil gaan geven id toekomst. Ik richt me het meeste op groepslessen en dat is echt leuk (maar moet je wel liggen)
Ik geef 2 dagen op een middelbare school en geef nog 4 uur popbandjes les en geef ik allerlei ritme workshops aan middelbare maar ook basisscholen en bedrijven. daarnaast doe ik heel veel freelance klussen op basisscholen van Muziekinstrumenten maken en spelen tot het aanleren van liedjes etc...
Waarom ik dat spannender vind dan het spelen van iets dat je al 1000x gedaan hebt omdat er meer variabelen zijn die het werk afwisselend maken...

En wat betreft die pioniers ... kweenie... dat dachten ze in de jaren 70 toen de new wave opkwam, 80 toen de synth's de overhand kregen en 90 toen de dance zijn intrede deed (voorafgegaan door stuff als kraftwerk, de pioniers) ook...
Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. HEt wordt wel steeds moeilijker dat geloof ik ook wel...

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 28 maart 2013 17:57 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Zo'n verhaaltje van Nicolas Payton moet je misschien iets minder serieus nemen dan de letterlijke tekst doet vermoeden. Ten eerste is de goede man in 1973 geboren zodat zijn uitspraak over 1959 wat ongeloofwaardig overkomt. Was hij er bij dan?
Verder is hij een vrij bekende publicist en moet je dit epistel zien in samenhang met zijn stellingname voor BAM, Black American Music. Dat is een soort politieke hobby van hem.
Als je eens doorleest wat hij daarover te melden heeft blijkt dat een mixture van would be racial stuff te zijn, verwant aan wat Davis daarover zogenaamd te melden had en allerlei gemeenplaatsen over de roots van zwarte muziek. Zo suggereert hij (hij zegt het NET niet expliciet zodat hij niet te pakken is) dat Bird, Dizzy en Trane niet zoveel op hadden met harmonische zaken, dat het veel meer over gevoel enz. ging, puur gelul allemaal. (in The influence of western music).
De jazz is al zo vaak dood gegaan, deze kan er wel bij. Een goed jaar voor het ten grave dragen vd jazz zou 1928 kunnen zijn, het einde vd Hot Fives en Hot Sevens en het begin vd neergang via de swing orkesten. Of anders 1942, de opkomst vd bop, lees Armstrong er maar eens op na.
Misschien zou een betere datum Revolver vd Beatles zijn maar laat anderen dat maar uitzoeken.
Over de financiele positie van muzikanten: ik was er wel bij in 1959, nog sterker, in dat jaar had ik (nog net) mijn eerste tromboneles vd solotrombonist vh USO.
Die mensen waren echt straatarm, moesten van alles doen om de eindjes aan elkaar te knopen. Ze schnabbelden soms voor een paar tientjes, echt niet te geloven. Beroepsmusici hadden toen de lousy status van onproductieve arbeiders, je kon beter stratenmaker worden dan trombonist. Iemand als Ack van Rooyen zou daar nog wel eens wat over te melden kunnen hebben.
Tot slot, ik heb mij altijd geergerd aan het raciale gedoe van Davis en consorten. Die jongen heeft in zijn leven al het geluk vd wereld gehad en was een wereldster die zo nodig de nikkerpimp uit wilde hangen.. Als Armstrong nou een rascist zou zijn geweest, dat was andere thee, maar vergeet het maar.
Verder voor wat betreft de discussie hier, ik denk dat als je trompettist ben beter trompet kan spelen en dan zoveel mogelijk. Andere dingen kan je altijd nog doen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 28 maart 2013 18:02 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Nikkerpimp? Wat een woord....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.