trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Jazz is dood...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 15:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2013 07:22 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
...volgens Nicholas Payton:

http://nicholaspayton.wordpress.com/201 ... l-anymore/

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2013 11:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
HULDE!
mooi dat we daar vanaf zijn:) laten we MUZIEK gaan maken...
:D

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2013 11:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Overigens... Je komt er niet doorheen maar dat is wellicht ook zijn bedoeling...
Hahaha:) Hij zegt eigenlijk wat veel mensen denken... FUCK alles in een hokje stoppen en behoudend en conservatief denken:) hahahaha
"out of the box" all the way:)
Me like a lot!

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 15:29 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Hij geeft hier haarfijn aan wat de situatie in Amerika is. Daar is niet alleen de jazz zo dood als een pier maar ook andere cultuurvormen zoals klassiek, ballet en wereldmuziek b.v. Het is niet voor niets dat die Amerikanen hier zo graag komen spelen. Hier heeft de cultuur nog ruimte (met de nadruk op nog). Kijk eens om je heen in Nederland. De jazz en aanverwanten stijlen leeft als nooit tevoren. Hier is jazz/funk/soul gewoon heel cool en hip. Radiozenders als Radio 6 of Sublime FM zijn volgens mij in Amerika niet voorhanden. Wel een hoop country daarentegen... :D Van een festival als het North Sea Jazz kunnen ze daar alleen maar dromen evenals trouwens een orkest als het Metropole Orkest. Dus ja, Nicholas Payton had hier moeten wonen.....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 15:45 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik geloof dat je een iets te zonnige kijk hebt op de jazz scene hier.

Sinds 1 januari krijgt bijv. het Jazzorchestra of the Concertgebouw geen subsidie meer, wat betekent dat voor de meeste concerten nauwelijks nog gage is voor de muzikanten. Het laatste concert dat ik meedeed in het Bimhuis in januari betaalde € 60,- bruto, daar kan ik net de reiskosten mee dekken...

De Dutch Jazz Orchestra speelt al jaren niet meer, wat betekent dat er eigenlijk geen ruimte meer is voor een big band die zijn muzikanten fatsoenlijk kan betalen.

Het Metropole Orkest speelt in vergelijk met vroeger nauwelijks nog jazz. Het radioprogramma The Bands waar die muziek voor opgenomen werd is namelijk ook al een paar jaar uit de lucht. Daarbij krijgt het orkest na de zomer de helft van het geld. Hoe ze die andere 50% op moeten hoesten wordt nog druk over nagedacht.

Ik hoor van diverse collega's dat ze nauwelijks snabbels hebben op jazzgebied en als ze die al hebben, dan wordt dat ook slecht betaald. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar de algemene trend is volgens mij niet zo rooskleurig. De vlag hangt al een tijdje halfstok... :(

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 16:35 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Oeps, dat klinkt niet goed dan. Tja, jij zit er natuurlijk dichter dan op dan mij. Ik lees en hoor geregeld over jonge muzikanten zoals Clemens van der Feen, Jasper van Damme e.d. Maar er zijn natuurlijk een hoop andere muzikanten daar heb je wel gelijk in. Is het zo dat bladen als Jazzism er wat te enthousiast over schrijft dan? Ik ken Rik Mol vrij goed en volg hem al heel lang, maar die speelt toch echt heel veel. Al moet ik wel zeggen dat dat niet alleen jazz is maar wel aanverwante stijlen zoals soul en funk. V.w.b. de grote orkesten / big bands heb je wel gelijk alhoewel ik er een andere voorstelling bij had omdat ik de Jazzorchestra en het MO toch geregeld voorbij hoor komen op de radio.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 17:23 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Wanneer heb je Rik jazz horen spelen? Die is met hele andere commerciële zaken bezig, daarom gaat het hem ook zo goed.

De concerten van het JOC in het Bimhuis worden altijd opgenomen voor de Radio. Dat gaat zo:

Het orkest repeteert van 17.30 - 19.30 2 nieuwe sets in, de laatste keer zaten er 8 invallers in de kopersectie...

even eten

20.30 - 23.00 is dan het concert wat ook opgenomen wordt.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jazz is dood...
BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 17:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Het is momenteel zwaar om aan leuke gigs te komen met eigen werk bandjes in de jazz/world/alternative scene...
En geloof me de bodem is nog niet in zicht!
Ik ben in ieder geval blij dat ik 2 dagen op een middelbare school mag hobbyen:)
Is trouwens niks mis mee:) "Minds for molding"
Maar idd... het zijn geen dik belegde maar enigzins droge boterhammen in het creatieve hoekje...

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.