trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Chet Baker op studie instrument
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 09:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 24 okt 2014 20:02 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik vind het leuk om te reageren op jouw sugessties als je het zat bent ... gewoon niet meer reageren.

ik vond de "Stardust" van Clark Terry geweldig... mede omdat ik die standard goed ken ... dan waardeer ik het altijd extra.
de andere opname was iets te virtuoos voor me... ik kan zulke stukken niet volgen en het komt over als show ... maar dat is vast een gebrek van mij (ik hou van simpel)

The artistry of Freddie Hubbard (en het nummer 7th day) doet me denken aan "kind of blue" en vooral "flamenco scetches" ....Geweldig!!!

van de Timofei Dokshizer kan ik alleen zeggen prachtig ..... vooral het rustige deel. dat doet me denken aan Schumann, een favoriete componist van "relax klassiek"

Over de Blues:

De Armstrong, Oliver en Morton is wat te veel "new orleans/ dixi" stijl voor mij... vooral die banjo stoort me. ik kan niet puur naar de trompet luisteren ;)

het Oliver Nelson album (mijn eetrste indruk) is wat te abstrakt voor me, de titel "suggereert het al "The blues and the abstract truth" .. best moeilijk/kunstzinnig.

dit zijn een paar van mijn favoriete clips:

Roy Eldridge met eerste en laatste (beste) solo "basin street blues":
https://www.youtube.com/watch?v=LqJsw83lAqs
(edit: ik heb het nog eens geluisterd, wat mij betreft kippenvel

de versie van "Stardust" waarbij ik som hardop "DAMN" zeg, het samenspel!! En de improvisatie is nooit zo ver weg van de melodie dat ik het kwijt raakt:
https://www.youtube.com/watch?v=86CiUURjC5k

wikipedia: "als kind te zijn begonnen op de vibrafoon, maakte Morgan op 14-jarige leeftijd de overstap naar de trompet. Zijn grootste invloed was Clifford Brown van wie hij een aantal muzieklessen kreeg vlak voor deze verongelukte bij een auto-ongeval"
dit maakt deze favoriet extra speciaal !! "i remember Clifford"
https://www.youtube.com/watch?v=Nr7wcGmh12A

nog een Wiki.'''' want Lee Morgan's sterven in nog iets absurder als jij beschreef.
wikipedia: "Bij een optreden in New York kreeg Morgan ruzie met zijn drugsdealer en belde hij zijn vriendin, Helen More, om zijn pistool te brengen. Bij haar aankomst na de eerste muzikale set zag zij hem echter met een andere vrouw en schoot ze hem na een ruzie neer op verdenking van overspel."


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 25 okt 2014 08:57 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Je moet de New Orleans stijl niet direkt assicieren met dixieland.
De Hot five en Hot Seven sessies bevatten totaal originele en vernieuwende muziek, het was een jazzlaboratorium. Al die dixieland van het DSC en zo die je daarna gehoord heb moet je vergeten. Ook moet je bedenken dat wat op die oude platen staat niet helemaal de volledige muziek was maar een soort compromis. Er bestonden geen taperecorders e.d. Alles moest in 1 keer, aanvankelijk accoustisch, dus gespeeld in een grote hoorn. Ook duurde een 78-toeren plaat maximaal een minuut of 4 wat toch een echte beperking was. Maar Armstrong speelde HEEL ECHTE blues.
Zoals jij je zelf presenteert hou jij een beetje van de tussen muziek, zo tussen de oude stijl en de bop in. In feite is dat het tijdperk vd Swing, vd grote orkesten, maar je hebt ook wat typische muzikanten van die tijd. Roy Eldridge is er zo een maar ook bv Ruby Braff (die ook nog opnames maakte met Roy E. samen: Easy now), die zal jij ook wel diggen. Eigenlijk hoort ook Gerry Mulligan daar nog net bij. Luister ook eens naar Mulligans opnames met Art Farmer (What is There to say).
Verder Buck Clayton, Coleman Hawkins en wie ik nog vergeten ben.
Succes!

Nog even een toegiftje van dit soort muziek (met Gerry Mulligan en bijna alle grootheden vh interbellum), DIT IS BLUES!:

https://www.youtube.com/watch?v=Jf0ldEB ... freload=10


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 29 okt 2014 23:18 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
tjonge ik dig Buck Clayton, Ruby Braff zeker en "the Hawk" zowieso !! je schatte mn smaak goed in. :)

over de Billy Holliday clip .....Tjonge. hoe haar ex, echtgenoot na meer dan een jaar .geencontact /Lee Morgan speelt en haar reactie...uniek/kippenvel!!
https://www.youtube.com/watch?v=TaPIyo51cr4

dat had ik een keer gezien op "de wereld draait door" :wink:


dit deed me denken aan de tip van Aturo Sandova .... "playing like a vocalists."



;


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.