trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Chet Baker op studie instrument
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 21:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 18 okt 2014 21:05 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik ben een nieuwe op trompet gebied :) en heb een vraag

in de biografie van Chet Baker stond een annecdote van iemand die chet's instrument schoonmaakte ... wat vol zat met "zooi" en ook de verbazing van deze persoon dat het een simpel studie model was.

aangezien ik een Chet-fan ben en zijn sound perfect vind, snap ik niet dat sommige trompetten 1000+ euro's kosten en gekocht worden.

als ik beschrijvingen van studie trompetten zie, lees is het vaak: open/heldere klank, makkelijk bespeelbaar enz. wat wil je nog meer
het suggereert een beetje dat Pro- modellen moeiijker te bespelen zijn ???

mijn vraag: wat hebben pro trompetten wat studie modellen niet hebben en andersom ???


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 19 okt 2014 11:28 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Chet is niet zo'n goed voorbeeld in dit geval. Hij was gewoon een gediplomeerd junk en had op een gegeven moment zijn instrument verpatst om stuff te kunnen kopen. En ja, dan moest het maar even op een tweederangs toeter. Dit was dus GEEN vrije keus mocht je dat denken.
Hieronder een beknopt overzicht van waarop Chet speelde:

Martin Committee; Conn Constellation 38B; pawnshop special;Buescher Aristocrat; Bach Strad. large bore Besson Flugel

Verder is er idd een soort doctrine die stelt dat studie trompetten wat meer weesratnd moeten hebben, licht moeten aanspreken enz,. maar persoonlijk schaar ik dat onder de categorie marketingpraatjes.
Studie-instrumenten bestaan omdat het over het algemeen zonde wordt gevonden om een duur en kwetsbaar gebouwd pro-instrument in handen te geven van kids die er mee gooien, in spugen en geen enkel onderhoud verrichten. E.e.a. nog verergerd doordat dit soort instrumenten vaak gehuurd worden.
Daarom moet een studie-instrument robuust zijn, in principe moet blijven doen ook bij slechte behandeling, het moet een middle-of-the-road toeter zijn omdat onbekend is in welke richting de student zich gaat bewegen en moet vooral goedkoop zijn zodat het niet teveel kost als de beginnende trompettist(e) na een paar maanden besluit toch maar dj te worden. Qua toon, hoge register, efficiency, duurzaamheid, ventielaktie worden geen hoge eisen gesteld.
Daarentegen stellen pro's hoge eisen aan een instrument qua rijkheid van geluid, efficiency (als je wilt weten wat daarmee bedoeld wordt google Raphael Mendez en Flight of the bumble bee), maximaal mogelijk volume, intonatie (ook of de intonatie hetzelfde blijft bij toenemend volume), ventielaktie, toegankelijk hoog register met gelijkblijvende toon enz.
Dat vereist zorgvuldig gebouwde instrumenten van hoogwaardige materialen, vaak kwetsbaar, dure ventielblokken enz.dure bekers en ook heel veel research.

Aan het eind zul je merken dat ook pro-trompetten relatief heel goedkoop zijn.
Als je b.v. hobo gaat spelen begin je op een studie-instrument van plastic dat al gauw 1100/1200 euro kost. Als je het dan een beetje kan moet je een echte van hout kopen en dat schat ik in op tussen de 3500 tot 6000 voor het beginnend prof segment.

N.B. Voor het uiteindelijke geluid wat uit een trompet komt is voor 85% tot 95%de speler verantwoordelijk en niet het instrument. Chet zal dus op een pawn shop instrument nog steeds een goed geluid hebben. Mar het kan beter en vooral gemakkelijker. Daarvoor zijn de pro-instrumenten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 19 okt 2014 19:11 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
dank je Delano,

de positieve woorden over studie-trompetten heb ik inderdaad op site's van verkopers gelezen ... dus begrijp ik wel dat het marketing is.

nu ik zelf trompet speel krijg in misschien meer aandacht voor de klank, tot nu luister ik alleen naar creativiteit ....
over Chet die speelde in de jaren 50 nog vaak snelle riffs,...snelle ventiel actie gaat vast wel beter op een top instrument.

mijn punt uit zijn bio was ook uit de tijd dat hij al ("ziek") in amsterdam woonde ....ik weet het niet zeker, maar toen speelde hij ook niet echt snelle stukken. ook had hij wel "sponsors" die mogelijk een robuust ding voor hem hebben gekocht omdat hij als een kind was, door zijn "gebruik"

zijn custom mondstuk heeft hij trouwens nooit verpatst ;)
klopt het dat het monstuk een groot deel van het geluid bepaald... dat wordt ook vaak gesuggereerd op verkopers site.... is dus niet echt berouwbaar ;)

wat wel een biografie punt is, waar ik nu aan denk .... dat Miles Davis (een tijd) geen goedkoop instument had maar de trompet van Art Farmer huurde als hij moest spelen .... dat zal geen beginners trompet zijn geweest.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 20 okt 2014 09:14 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Inderdaad heeft de keuze van het mondstuk eigenlijk nog meer invloed op het geluid dan de trompet zelf. Maar alles went. Dat betekent dat als je een tijdje op een trompet met een bepaald mondstuk speelt het na verloop van tijd toch als jou gaat klinken. Het is dus niet zo dat je b.v. wat men wel eens een donker geluid noemt kunt aanschaffen met hardware. Heb je een bright geluid dan komt dat vanzelf weer boven.
Goede en heel goede trompettisten herken je juist aan het vermogen om op hetzelfde instrument en hetzelfde mondstuk totaal verschillende klanken te kunnen realiseren. Dat is echte beheersing vh instrument, kijk en luister dit eens rustig uit:

https://www.youtube.com/watch?v=rlJ6OiVLX9I

(voor de verschillende sounds vanaf minuut acht).

N.B. Mocht ik niet duidelijk genoeg geweest zijn: trompetspelen hangt voor 90% af vd speler, de rest is instrument + mondstuk zeg maar. Een goed instrument helpt je bij sound, attack, intonatie enz. maar dat is het.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 22 okt 2014 19:31 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
dank je,

ik heb Arturo Sandoval net weer gekeken en dat is een bijzondere kerel zeg;) en heel instruktief !!

ik heb nu al heel wat clips van hem bekeken en allemaal TOP!!!

de meeste Youtube clips die ik zie van Chet, Miles, Lester, Art, Eldridge, en vooral Dizzy etc. en nu Arturo ... allemaal blazen ze met bolle wangen .. als ik er naar kijk krijg ik al pijn in mijn oren.

in de methode "horen lezen spelen" die ik heb, staat: geen bolle wangen!!
en zo heb ik destijds bij harmonie orkerst ook leren blazen.

weet jij waarom, die verandering in inzicht is ??


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 23 okt 2014 09:13 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nee, je vergist je, alleen Dizzy blaast met bolle wangen en ik ken een interview met hem waarin hij het iedereen afraadt.
De rest is gezichtbedrog.
Bijgevoegd zijn wat videootjes van Clark Terry omdat ik vind dat hij een perfekte techniek heeft voor niet-klassiek trompet, OK, het is op een flugel maar toch:

https://www.youtube.com/watch?v=bwZiJAFWWfw

https://www.youtube.com/watch?v=vcu7_05 ... freload=10

Voor sound EN techniek op dit gebied google eens Cifford Brown, ook zo'n kei.

Wat ook goed klinkt: The artistry of Freddie Hubbard daar klinkt hij geweldig op:

https://www.youtube.com/watch?v=BB5yQ4_FMGY

En dit is volgens mij de meest technisch begaafde trompettist ooit:

https://www.youtube.com/watch?v=gUij8FCg0z8

Voor klassiek heb ik een persoonlijke favoriet, waanzinnige sound, volgens mij gewoon op een vrij klein en zeer ondiep Bachmondstukje (7E), Timofei Dokshizer:

https://www.youtube.com/watch?v=XJtNjxa ... freload=10

En als ik het goed zie ook nog op een soort dixieland/jazz trompet, de Henri Selmer K-modified.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 23 okt 2014 19:58 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik ga de clips eens op mijn gemak bekijken ... dank je voor de suggesties.

ik luister vaak Horace Silver en Art Blakey met the jazz messengers dus ik ken Clifford Brown, Freddie Hubart en ook later Lee morgan,
ook heb ik wat solo-opnames van deze toppers.

ik ga zeker "the artisty of Freddie Hubbardt" beluisteren ;)

mede door deze spelers/sound wil ik trompet spelen ... ik maak me echter geen illusies en ben al blij als ik een simpele blues kan spelen in de toekomst.

wat blues betreft vind ik Roy Eldridge geweldig. met Duke Ellington en Johnny Hodges (sax) minder technisch maar heel expressief. (zover ik het kan beoordelen)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Chet Baker op studie instrument
BerichtGeplaatst: 24 okt 2014 08:38 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
OK vervolg. Lee Morgan is voor Freddie Hubbard, Lee Morgan werd op het podium door zijn vrouw doodgeschoten omdat hij met een andere vrouw was. Freddie Hubbard volgde hem op.

De beste blues ooit op een trompet (cornet) staat toch onomstreden denk ik op naam van Lois Armstrong. Google maar eens de Hot Five en Hot Seven recordings. Als je dan begint met West End Blues dan weet je wel wat ik bedoel.
Ook mooie trompet blues op de King Oliver recordings (met Armstrong op tweede cornet/trompet) en op een aantal opnames van Jelly Roll Morton vooral op de Red Hot Peppers sessies (b.v. Dead man blues).

Mocht je wat moderne blues willen dan zou ik eens luistern naar The blues and the abstract truth van Oliver Nelson (met Freddie Hubbard), een klassiek meesterwerk van Kind of Blue-achtige proporties.

Edit: maak je geen zorgen over de techniek van Roy Eldridge.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.