bigjay schreef:
Waarom ga je niet met in-ears werken? Het beste met eigen mixertje, zodat je niet afhankelijk bent van een geluidsman. Werkt met name voor blazers prima, omdat je niet alleen je eigen volume in kan stellen, maar ook jet toon. Heb zelf altijd veel moeite gehad met spelen over monitor, maar sinds ik met in-ears werk is dat voorbij.
Wat bedoel je precies met het instellen van je eigen toon?
Kun je dan als een trombone of tuba gaan klinken?
Ik heb geen ervaring met in-ears, maar ben wel beniewd naar je toelichting, want ik vind monitor speakers vaak ook heel onnatuurlijk. (je klinkt heel anders dan je gewend bent)
Misschien dat bij optredens dat een uitkomst kan zijn, maar hoe doe je dat tijdens repetities dan als er geen geluidsman met apparatuur aanwezig is?
Wat gehoorbescherming betreft, dat is ook niet ideaal. Ik heb zogenaamde vlak-filters met ongeveer 15 decibel demping.
Dat helpt wel de harde geluiden (drum / trompet / etc.) te dempen, maar je geluidsbeleving veranderd ook totaal.
Je hoort jezelf ook heel anders en de contact geluiden komen veel harder binnen dan de trillingen door de lucht zeg maar.
Ik heb het een paar repetities geprobeerd, maar ben er weer mee gestopt, omdat ik er niet lekker mee kon spelen. Misschien vergt het meer oeffening en gewenning.
We repeteren tegenwoordig in een andere ruimte, waar ik minder last heb van het volume van de drums en trompetten. Soms doe ik wel eens één oordop in aan de kant van de drums.