Adriaan Kragten schreef:
Bij de super Blackburn moeten er stemmingsproblemen met de eerste drie ventielen ontstaan zodra het vierde of het vijfde ventiel wordt ingedrukt. Het is blijkbaar de bedoeling dat het indrukken tijdens het spelen van een stuk gebeurt en dan kun je natuurlijk niet ook nog eens langere stembuizen voor de eerste drie ventielen toepassen.
Heeeeee hier valt mij iets op. Jij hebt net je 3e buis verlengd, om maar niet de simpelheid van een trigger te leren gebruiken. Dus hetzelfde gaat voor jou op: tijdens het spelen kun je niet even snel die buisjes weghalen om een zuivere es, dis, gis of as te spelen. Ik denk alleen dat het concept van Blackburn wel degelijk goed doordacht is. Sterker nog: dat weet ik zeker, want er zijn al flink wat positieve reacties op gekomen in Amerika. Bedacht en uitgevoerd door zeer ervaren en goede bouwers op dit gebied.
Adriaan Kragten schreef:
Wat mij ook erg vervelend lijkt is dat de muziek die je leest niet meer klopt met de toonaard van het instrument. Je moet dus opeens transponerend gaan lezen of je moet het deel van het stuk waarvoor je het vierde of het vijfde ventiel gebruikt opnieuw opschrijven in een andere toonaard.
Zie het commentaar van Jordi. Het is niet vervelend. Voor het maken van muziek wordt echt wel iets meer dan het simpele josti-niveau verwacht.
Adriaan Kragten schreef:
Ik heb ook ooit eens een instrument ontworpen met vier ventielen, de quadrofoon, maar daarvan was de functie van het extra ventiel juist om de afwijking die de combinatie van ventielen geeft, te verminderen. Bij de quadrofoon verlaagt het derde ventiel een hele toon en het vierde ventiel een halve. Het derde en het vierde ventiel worden bespeeld met de wijsvinger en de middelvinger van de linkerhand. Dit instrument wordt beschreven in een rapport dat gedownload kan worden van mijn website
http://www.kdwindturbines.nl onder het menu "no windenergy".
Totaal onwerkbaar in de muziekwereld zoals 99% van de mensen er in staan. Dit in tegenstelling met het ontwerp van Blackburn dat wel degelijk meerwaarde voor diezelfde muziekwereld kan hebben.