bob schreef:
Nu even wat anders :Ik ben een aantal jaren geleden bij een harmonieorkest begonnen
op bariton,puur omdat ze een bezettingsprobleem hadden want ik was liever aan trompet
begonnen.Nu ben ik inmiddels zover dat ik eerste Euphonium speel bij de harmonie,tweede bij de fanfare en solo in een dweilorkest en met veel plezier.
Alleen begint het nu toch wel te jeuken, dus wil ik de overstap maken van euphonium naar trompet (het mondstuk is te vergelijken met bastrombone) wie kan mij daar iets meer over vertellen of heeft er zelf ervaring mee, alle tips zijn meegenomen.
Bob,
Als je puur vanwege bezettingsproblemen bij je vereniging euphonium bent gaan blazen, vind ik dat zeer nobel van je.
Echter: euphonium en trompet zijn qua karakter zeer verschillend, en als je zelf wat van het trompetkarakter hebt, moet je het gewoon eens proberen: Er zijn er velen die verschillende instrumenten bespelen, en euphonium en trompet zitten embouchuretechnisch gezien erg ver uit elkaar, dus waarom niet. Mogelijk zal je euphoniumspel er een poosje onder lijden (o.a. door de verminderde aandacht, die dan naar je trompet gaat), maar dat kan weer goedkomen. Je kan altijd stoppen met een van de twee als het een het ander blijft bijten, maar maak die keus niet te vroeg!.
Ik heb zelf wel eens wat "bijgeprutst" op o.a. baritonsax en trombone, en heb voor mijn trompetspel geen nadelen ondervonden. Mijn grootste probleem was toen vooral dat mijn "muzikale denksnelheid" afgestemd was op trompetspelen, en dat niveau heb ik op beide instrumenten nooit gehaald: het resultaat was voor mij dus altijd tegenvallend, vergeleken met mijn trompetspel. Vandaar dat ik er toen mee gestopt ben.
Ook ken ik een klarinettist, die om gelijke redenen als jij Besbas is gaan blazen. Hij is ook klarinet blijven blazen. Hij werd een zeer verdienstelijke bassist, maar heeft sinds kort beide gecombineerd: Basklarinet!