trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Moeten/mogen hafabra orkesten aan de lichte muziek?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2024 17:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Moeten/mogen hafabra orkesten aan de lichte muziek?
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 09:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Dit is een mogelijke voortzetting van een discussie, per toeval geïnitieerd bij het onderwerp "Favoriete hafabra-werk?" in de categorie "Boeken & Bladmuziek"

Marnix geeft aan dat hij hafabraorkesten die symfonische muziek spelen ook tenenkrommend vindt. Ik ben het daar in zoverre niet mee eens dat ik het verschil niet zie tussen een slecht gespeelde symfonie door een blaasorkest, en door een symfonieorkest. Ik bedoel dit dan stylistisch. Want als klarinetten vioolpartijen spelen, daar kan ik ook niet echt aan wennen.

In mijn opinie zijn blaasorkesten wel serieus bezig om klassieke muziek goed te proberen te spelen. Of dit lukt, is een ander punt, maar de wil is er. Bij het spelen van lichte, jazz- of popgerelateerde muziek vervalt men dikwijls in een soort nonchalance, alsof zaken als stemming, frasering en timing er ineens niet meer toe doen. Daarnaast vereist het op de juiste manier spelen van lichte muziek vele uren luisteren. Daar komt bij, zoals door Alex de Haan reeds aangestipt, dat er sectieleiders zijn die die timing, frasering en sound bepalen van het orkest, waar ze zich vaak niet van bewust zijn, en een dirigent die onvoldoende geschoold is op het gebied van de lichte muziek, en de boel maar gewoon de boel laat.

Begrijp me goed, het hoeft natuurlijk niet allemaal perfect te klinken in een amateurorkest, maar bovenstaande zaken zijn aandachtspunten waar elke amateur-bigband wekelijks mee aan de slag gaat, of dient te gaan. De aandachtsbalans ligt volkomen anders dan bij een klassiek georiënteerd blaasorkest. Dat is de reden waarom bigbands doorgaans geen klassieke muziek spelen (heb ik in ieder geval nog niet meegemaakt). Waarom gaan blaasorkesten dan massaal aan de lichte muziek?

Met het risico in herhaling te vallen: op zich is er niks mis mee om lichte muziek te spelen met een harmonie, fanfare of brassband, maar doe het dan goed. Organiseer een workshop voor de leden, gegeven door ervaren sectiemuzikanten, geef de leiding (directie) in handen van iemand met voldoende stylistische kennis en pak het serieus aan! Dus niet: lekker knallen!, maar goed fraseren en timen!

Groeten,
Roel

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 09:34 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
klinkt als een bekend recept

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 10:08 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2004 12:41
Berichten: 185
Inderdaad is het zo, dat lichte muziek niet zomaar even "lekker knallen" is.
Wat je veel hoort bij hafa orkesten die lichte muziek spelen is, dat de timing en opvatting niet om aan te horen zijn. Dit zal liggen aan het feit dat men zich niet heeft verdiept in lichte muziek.
Wil men op een acceptabel niveau jazz gerelateerde muziek spelen dan vergt dit net zoveel kennis en vaardigheden van de stijl als klassieke muziek.
Het er zomaar even naast doen kan dus gewoonweg niet. Je zult op z'n minst een orkestleider moeten hebben die weet hoe de muziek in elkaar zit en waar op gelet dient te worden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 11:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2003 15:32
Berichten: 249
Woonplaats: Bilthoven
Om antwoord te geven op het waarom: omdat veel muzikanten het leuk vinden voor de afwisseling, bovendien slaat lichte muziek vaak beter aan bij het (vaak minder muzikale) publiek. En ja, of ze dat nou wel of niet moeten doen, ik weet het niet. Feit dat het door veel muzikanten en publiek leuk gevonden wordt, is denk ik toch wel belangrijk. Die paar muzikanten die zich storen aan het feit dat lichte muziek door een harmonieorkest of fanfare toch wel wat anders klinkt dan wanneer een bigband dit doet, die hebben dan denk ik toch wel pech. Ik speel zelf in bigband en harmonie. En ja inderdaad, door 90% van het orkest wordt de stijl en timing van jazz en andere lichte muziek totaal niet begrepen. Ik kan me er soms wel aan storen, maar ik probeer me er niet druk om te maken. Immers, als ik goed lichte muziek wil spelen, ga ik wel naar mn bigband. :wink: Het plezier dat veel mensen hebben als ze deze muziek spelen en horen, maakt veel goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 12:04 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Al vind ik ook dat het meestal niet om aan te horen is als een hafabra orkest lichte muziek speelt, heb ik er geen probleem mee dat ze het spelen. Een hobby is een hobby, zolang je iemand anders daar niet mee hindert. Je hoeft ook niet naar een uitvoering ervan te gaan als je er echt aan stoort.

Het zou de desbetreffende orkesten wel sieren als ze zich wat meer zouden verdiepen in de lichte muziek qua opvatting, stijl etc. maar dat geldt voor elke muziekstijl natuurlijk.

Organiseer eens een workshop, of sektierepetities. Dat is voor iedereen leuk en leerzaam plus dan hebben wij ook weer wat meer werk... :P

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 12:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2003 15:32
Berichten: 249
Woonplaats: Bilthoven
Ik zal het eens voorstellen! We hebben in oktober een concert met een artiest. Waarschijnlijk komt daar wel wat bigband werk bij kjken. Zou voor de trompetgroep (of meerdere secties natuurlijk) wel erg leuk zijn als jij (erik) een workshopje zou kunnen geven. :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 14:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2003 09:24
Berichten: 2114
De paar keren dat wij lichte muziek hebben gespeeld kwam er een andere dirigent bij ons om de stukken in te studeren en die heeft ens een zeer groot aantal goeie tips gegeven wat betreft de timing.

_________________
Trompet: B4 2008
Cornet: Besson Sovereign 928 '80
Mpc: Reeves 43m


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 14:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
baszz schreef:
De paar keren dat wij lichte muziek hebben gespeeld kwam er een andere dirigent bij ons om de stukken in te studeren en die heeft ens een zeer groot aantal goeie tips gegeven wat betreft de timing.

Zo hoort het inderdaad!
En ik weet uit zeer betrouwbare bron dat dat een hele goeie was........ :D


8)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.