Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 apr 2005 19:36 |
|
|
Moderator |
Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00 Berichten: 5019
|
yamaha,
ik denk dat wij hier elkaar grondig mislopen.
wat betreft origineel hafa repertoire geef ik je gelijk, daar is voldoende expertise in huis. Wat betreft bewerkingen van klassieke muziek is ook geen expertise in huis, evenmin als voor lichte muziek ( bewerkingen ).
Waarom ik naar je zou willen rologen ( maar wat ik niet doe, om de positiviteit te waarborgen tussen ons ), is dat het lijkt alsof jij klassiek als iets makkelijk is.
ik zeg dat het lijkt, niet dat het zo is.
ik noem een voorbeeld: composition 8 of tintagle castle van Leon Vliex. Ik mag hopen dat jij niet vindt dat dat klassieke muziek is. Want dat heeft er geen ruk mee te maken
|
|
Omhoog |
|
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 26 apr 2005 09:51 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
Heel belangrijk: Ik denk absoluut niet, dat klassiek iets makkelijks is. Ik heb verschrikt mijn posts nog eens nagelezen en weet niet welke passages daartoe aanleiding zouden kunnen geven. Voor zover dat toch zo opgevat is, mijn excuses.
Het verschil tussen originele (goede) hafabra-muziek en klassieke muziek zie ik nog steeds niet. Het verschil tussen Composition XIII en de Brandenburgse concerten is me duidelijk, maar wat is het verschil tussen bijvoorbeeld Music for Prague 1968 en Lontano. Het een is gerespecteerde blaasmuziek, het andere gerespecteerde klassieke muziek. Anders gesteld: zijn mensen als Heinz Friezen en Jan Cober dan niet in staat met een blaasorkest als de philharmonie van Bochholz een stylistisch verantwoorde interpretatie van de Alpensymfonie neer te zetten? Nu noem ik extremen, maar waar ligt de grens dan?
Ik geef nu voorbeelden van extreem goede symfonische arrangementen, Marnix geeft voorbeelden van extreem slechte originele hafa-composities (Vliex), maar wat te denken van Badings, Ferran, Blanquer en Mertens. Ik ben nog niet overtuigd.
Daar staat tegenover dat het leerorkest van de Maastrichtse muziekschool aanzienlijk lekkerder swingt dan bijvoorbeeld het regionale harmonieorkest Symphonic Impulse (zonder mensen op dit Forum te willen beledigen), omdat er bij het leerorkest (waar bijna allemaal beginnende muzikanten in spelen) wel serieus met deze muziek omgesprongen wordt.
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
Omhoog |
|
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 26 apr 2005 09:57 |
|
|
Moderator |
Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00 Berichten: 5019
|
Imho is composition 8 geen slechte compositie.....
En nee de alpensymphonie hoor ik echt liever van een symphonie orkest dan van een harmonie, om de simpele reden dat de componist het stuk niet voor niets niet voor harmonie geschreven heeft. Al die klarinetten vind ik afbreuk doen. En daarnaast inderdaad er is ook nog een verschil tussen de mariniers waarmee ik de uilenspiegel speelde ( in een minne bewerking, maar dat ging goed. )
En de harmonie van bochholz die de alpensymphonie probeert.
beide situaties keur ik stylistisch af, als klassieke student, maar voor amateurs is het een mooie benadering van het klassieke werk.
Net zoals jazz bewerkingen dat zijn. Leuk om er eens iets aan ervaring en kennis over op te doen, niks om naar te luiosteren.
we zijn het eens, en ik heb je nog steeds geen reden zien noemen waarom klassiek beter bij hafa past als jazz
|
|
Omhoog |
|
|
bartjefrit
|
Berichttitel: Geplaatst: 26 apr 2005 10:21 |
|
Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08 Berichten: 1053 Woonplaats: Stein
|
Yamahaddatdangezegd schreef: voorbeelden van extreem slechte originele hafa-composities (Vliex)
Oke, jij houdt duidelijk niet van de muziek van Vliex; maar om het meteen als 'extreem slechte originele hafa-composities' neer te zetten
|
|
Omhoog |
|
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 26 apr 2005 10:28 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
Om weer even bij het oorspronkelijke onderwerp terug te komen:
Afgelopen zaterdag ben ik bij de plaatselijke fanfare gaan kijken, die hadden een concert!
Ze speelden onder andere een medley van Glenn Miller! Een duits arrangement!
Toen ik dat hoorde dacht ik: dit kan niet, begin er gewoon niet aan! Alle achtsten werden recht gespeeld, elke vorm van swing ontbrak en elk gevoel van tempo overigens ook!
De dirigent daar is een geweldige, klassieke trombonist, die dus echt geen kaas heeft gegeten van lichte muziek!
Hij luistert nooit naar jazz of pop en dat was dus goed terug te horen!
Dan zou ik zelf zeggen, begin niet aan jazz-bewerkingen!
Maar.....
Als je zo gaat denken zou een groot deel van een ha-fa-bra-orkest nooit met lichte muziek in aanraking komen! En dan bedoel ik dat ze het zelf spelen!
En dat zou toch jammer zijn, zeker voor de mensen die er wel veel van houden en het toch graag eens zouden spelen! Niet voor elk instrument is er plaats in een bigband en waarom zou je als fluitist niet van jazz mogen houden!
Ik pleit dus voor de workshop-achtige oplossing!
Maar daar moet dus de dirigent ook aan deelnemen, anders verandert er tijden de repetities helemaal niets!
Nog een punt:
Dat fanfareswing-verhaal komt vaak ook voort uit de gebrekkige arrangementen!
Vaak worden nummers zo bewerkt dat ze leesbaar en speelbaar moeten zijn voor de meeste amateur orkesten!
Dus ritmisch en ook qua hoogte worden er vaak concessies gedaan!
Dat doet vaak afbreuk aan het origineel!
|
|
Omhoog |
|
|
André
|
Berichttitel: Geplaatst: 26 apr 2005 12:15 |
|
Geregistreerd: 25 aug 2004 12:01 Berichten: 108 Woonplaats: Losser
|
Ik speel bij een harmonie en ik heb ook jaren in een bigband gespeeld. Je zult met een groot harmonieorkest niet snel swingend kunnen spelen als in een bigband, want velen hebben erg weing opleiding en feeling voor lichte muziek. Toch vind ik het leuk om lichtere muziek te spelen, ook al is het verre van perfect. Je merkt ook als er serieus en vakkundig aan gewerkt wordt dat het best vooruit gaat, waardoor het muzikaal ook al best verantwoord wordt. Maar velen, waaronder ik, vinden met name de afwisseling binnen een harmonie juist zo mooi. Ik denk ook dat de gemiddelde luisteraar het ook leuk vind een afwisselend repertoire, dus ook met lichte muziek, te horen. Als je alleen maar originele werken voor hafa zou spelen, zou er voor de gemiddelde luisteraar weinig bekends overblijven en wij ervaren dat bezoekers toch ook graag wat bekends horen. Dat kan een bewerking van een bekend klassiek stuk zijn (bijv. Nabucco), maar ook iets van Glenn Miller of Gershwin. De muzikanten tevreden en de bezoekers tevreden, wat wil je nog meer. Dan moet die muzikant uit het symfonieorkest of de bigband die zich stoort aan de uitvoeringen voortaan maar thuis blijven
|
|
Omhoog |
|
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 26 apr 2005 12:25 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
Wat dachten jullie bijvoorbeeld van Lord of the Rings van De Meij??? Dat heet officieel een symfonie, maar is geschreven voor harmonieorkest. Ik hoop toch dat niemand wil beweren dat dat niet klinkt in een harmonie!!!
En onlangs is dat werk dus gearrangeerd voor symfonieorkest, en die uitvoering (NNO) heb ik ook gehoord... het is echt kippenvel.. en voor mij maakt het dus geen ruk uit door wat voor orkest het wordt gespeeld (mits op niveau). Door dit soort werken wordt de grens tussen klassiek en hafa repertoire toch wel heel erg vaag hoor...
|
|
Omhoog |
|
|
Rik Baars
|
Berichttitel: Geplaatst: 26 apr 2005 12:47 |
|
Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55 Berichten: 1090 Woonplaats: Grootebroek
|
marnix schreef: ....... beide situaties keur ik stylistisch af, als klassieke student, maar voor amateurs is het een mooie benadering van het klassieke werk. Net zoals jazz bewerkingen dat zijn. Leuk om er eens iets aan ervaring en kennis over op te doen, niks om naar te luiosteren. we zijn het eens, en ik heb je nog steeds geen reden zien noemen waarom klassiek beter bij hafa past als jazz
Dat is juist het probleem:
Als je lichte muziek speelt bij een fanfare, doe jer geen kennis en ervaring mee op, want niemand weet hoe het moet. iedereen (incl muzikale leiding) denkt dat het geweldig gaat, en het klinkt (swingt) nergens naar.
Er is volgens mij een essentieel verschil tussen arrangementen spelen (goed of slecht, klarinetten voor violen etc ) en opvatting over hoe iets gespeeld moet worden. HAFABRA muzikanten staan qua opvattting mi dichter bij klassiek dan bij lichte muziek.
Praktisch voorbeeld: Als HAFABRA trompettist pas je veel makkelijker in een symphonieorkest, dan in een bigband. (dan wel op hetzelfde niveau, natuurlijk......)
|
|
Omhoog |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
|
|