trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Moeten/mogen hafabra orkesten aan de lichte muziek?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 16:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 14:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2003 09:24
Berichten: 2114
MagnumHorn schreef:
baszz schreef:
De paar keren dat wij lichte muziek hebben gespeeld kwam er een andere dirigent bij ons om de stukken in te studeren en die heeft ens een zeer groot aantal goeie tips gegeven wat betreft de timing.

Zo hoort het inderdaad!
En ik weet uit zeer betrouwbare bron dat dat een hele goeie was........ :D


8)


Owja ? hee wat leuk . Dus jij kent Pietertje prik ook?? :lol:

_________________
Trompet: B4 2008
Cornet: Besson Sovereign 928 '80
Mpc: Reeves 43m


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 14:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
die bijnaam kende ik nog niet, maar verder ken ik Pieter van den Dolder al heeeel lang, ja

8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 15:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2003 09:24
Berichten: 2114
Leuk hee man , doe hem de groeten even van me als je hem ziet? zeg maar van Bas de trompettist van kamp ommen 2004 :wink: :lol: van Emergo.

_________________
Trompet: B4 2008
Cornet: Besson Sovereign 928 '80
Mpc: Reeves 43m


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 16:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2004 14:48
Berichten: 865
Woonplaats: belgie, hooglede (nabij brugge)
ik heb het hierover al eens gehad met enkele belgische trompettisten uit het jazz en bigband milieu.....

de meeste vinden het echt niet om aan te horen....
en ergens klopt het wel denk ik..
want wat zouden de klassieke trompettisten vinden van zeg maar maynard ferguson die de concerto van hummel of tomasi speelt....

geef toe... dat zou vanuit het klassieke standpunt gezien nergens op lijken. het omgekeerde geld volgens mij ook.

_________________
http://spaces.msn.com/members/lampaerttom/ UPDATED 15/02/06
http://www.c-life.be (foto's c-life op webspace!)
http://www.vetex.info
http://www.oidv.net (up to date!)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Moeten/mogen hafabra orkesten aan de lichte muziek?
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:18 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Yamahaddatdangezegd schreef:
Dit is een mogelijke voortzetting van een discussie, per toeval geïnitieerd bij het onderwerp "Favoriete hafabra-werk?" in de categorie "Boeken & Bladmuziek"

Marnix geeft aan dat hij hafabraorkesten die symfonische muziek spelen ook tenenkrommend vindt. Ik ben het daar in zoverre niet mee eens dat ik het verschil niet zie tussen een slecht gespeelde symfonie door een blaasorkest, en door een symfonieorkest. Ik bedoel dit dan stylistisch. Want als klarinetten vioolpartijen spelen, daar kan ik ook niet echt aan wennen.

In mijn opinie zijn blaasorkesten wel serieus bezig om klassieke muziek goed te proberen te spelen. Of dit lukt, is een ander punt, maar de wil is er. Bij het spelen van lichte, jazz- of popgerelateerde muziek vervalt men dikwijls in een soort nonchalance, alsof zaken als stemming, frasering en timing er ineens niet meer toe doen. Daarnaast vereist het op de juiste manier spelen van lichte muziek vele uren luisteren. Daar komt bij, zoals door Alex de Haan reeds aangestipt, dat er sectieleiders zijn die die timing, frasering en sound bepalen van het orkest, waar ze zich vaak niet van bewust zijn, en een dirigent die onvoldoende geschoold is op het gebied van de lichte muziek, en de boel maar gewoon de boel laat.

Roel

eerste alinea: ik ben geneigd om naar je te rologen, zo kinderachtig komt het over. Datzelfde kunnen namelijk alle klassieke mensen zeggen over hafa's die jazz spelen, ik hoor er geen verschil in. en dat is wat ze verdieping noemen. Ik geef je die roloog niet, want ik heb het idee dat je het niet zo lullig bedoelt als dat het er staat. Juist stylistisch is het een gruwel wat hafa orkesten doen. Net als bij hafa die lichte muziek probeert.

tweede alinea: ook klassiek wordt vaak afgedaan als 'liedjes, en wordt er niet meer bij de bedoeling van een componist stil getaan. Helaas vaak om de reden dat de dirigent zich niet helemaal in het origineel heeft ingeleefd. En ook om de reden dat de meeste hafa mensen nooit naar een opname van het origineel luisteren.

Dus erg veel verschil heb ik je nog niet zien noemen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2004 00:55
Berichten: 916
Woonplaats: hilversum
oeps dan blijft er niet veel om te spelen over voor de hafabra,. wat te doen als je een dirigent hebt die geen verstand van swingmuziek heeft maar het orkest het wel graag op de lessenaar zet omdat het leuk is voor het publiek. Ik vrees dat men niet zo gauw naar klassiek zal grijpen omdat dat weer snel te zwaar is en originele muziek vind men gauw raar. natuurlijk gechargeerd (goed geschreven?) maar toch :(

_________________
jammerhout, blaaesen en ssuichgen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Dan wordt er dus alleen nog maar Ross Roy en Oregon gespeeld :P.

Mijn mening is dat je er niet bij of heen moet gaan als je er niets van moet hebben. Er zijn heel veel muzikanten (waaronder ikzelf) die graag van alle stijlen een graantje meepikken. Als je het niet om aan te horen vindt (wat ik zelf ook nog wel eens meemaak) dan moet je er niet naartoe gaan.

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Marnix, voor je roloogt, moet je even goed lezen wat ik schrijf: Ik heb het over een slecht harmonieorkest en een slecht symfonieorkest, die beide hetzelfde stuk slecht spelen. Ik wil nog een extremer voorbeeld geven: Laat de koninklijke dorpsharmonie van Thorn, en het Kerkraads symfonieorkest beide Sacre du Printemps spelen, naar wie ga jij luisteren?

Het door mij bedoelde verschil zit 'm in het volgende:

Een amateur blaasorkest houdt zich, op welk niveau dan ook, bezig met het zo goed mogelijk spelen van klassieke muziek. Daar is het wekelijks mee bezig.

De dirigent van een blaasorkest is opgeleid om het orkest muzikaal te leiden, op te leiden en artistiek vorm te geven. De meeste van deze dirigenten hebben een klassieke opleiding gehad. Of ze dit goed doen laat ik in het midden: er zijn goede en slechte dirigenten.

Wat betreft lichte muziek is er dus zo goed als geen expertise in huis, waarop Erik al opmerkte, en dat ben ik volledig met hem eens: Als je dan lichte muziek gaat spelen, zorg dan dat er wat mensen met lichte muziek-ervaring repetities of workshops komen geven. Volgens jou (Marnix) zijn de klassieke voortbrengselen van amateurorkesten ook tenenkrommend, dus volgens jou moeten ze maar gewoon stoppen met spelen? Je vindt blijkbaar de opleiding HAFA directie zwaar onder de maat?

Tja ik neem aan dat je dat niet zo bedoelt, maar ik hoop dat je mijn punt nu snapt: klassiek wordt er geïnvesteerd, men betaalt wekelijks een professionele dirigent, die een klassieke opleiding heeft gevolgd. Bij het spelen van lichte muziek wordt achterover geleund, en die zelfde klassiek opgeleide dirigent hoddelt wat stukjes bij elkaar. En daarom klinkt het eerste de beste poldercoverbandje vaak nog beter dan een fanfare die Windows of the world speelt...

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.