trompet.nl > forum > Toon onderwerp - vliegen met je trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2024 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2008 13:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Ik heb het Brass Bags trompet/bugel rugzakmodel, en die mag in de handbagage. Nooit problemen mee gehad. Kijk inderdaad uit met vloeistoffen, die mogen wel mee, maar alleen klein verpakt (een normaal flesje olie is klein genoeg) en niet in het koffer maar in een apart, op de luchthaven verkrijgbaar doorzichtig plastic zakje. Voor reizen naar het Verenigd Koninkrijk gelden wel scherpere regels, even opzoeken op de site van je luchtvaartmaatschappij.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2008 14:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2005 05:36
Berichten: 321
Woonplaats: Achel, Limburg (B)
Je kan altijd eens navragen bij de maatschappij waarmee je gaat vliegen. Sommigen hebben speciale regels voor muziekinstrumenten.

Ik heb mijn cornet verschillende keren meegenomen, in een harde koffer, de originele blauwe van Boosey & Hawkes. Die is erg compact. Bealve het instrument past er nog net een silent brass bij.

Slechts 1 keer mocht ik mijn cornet niet meenemen aan boord. Dat was voor een vlucht naar Amerika, en voor Amerika is er een extra security check vlak voor de boarding gate (het was in Brussel, maar ik dacht ook in Amsterdam). Ik moest het instrument daar afgeven en ze brachten het dan apart naar het vliegtuig. In Washington kwam het wel samen met alle andere koffers van de transportband gerold. Van daaruit heb ik het dan weer verder als handbaggage meegenomen voor de binnenlandse vlucht naar Columbus.

Gelukkig had ik mijn voorzorgen genomen: alle lege ruimte in de koffer volgepropt met bubbelplastic en krantenpapier (ook in de klankbeker) en een extra spanriem rond de koffer. Het instrument was nog volledig in orde, maar ik heb onderweg toch wel schrik gehad ;)

De andere keer dat ik mijn instrument meenam (nog 2x naar Amerika, 1x naar China, 1x naar Engeland en 2x naar Zweden als ik mij goed herinner) was er totaal geen probleem. Voor de vluchten was normaal gezien 1 stuk handbaggage + een laptoptas toegelaten. Het instrument telde dan als handbaggage, en ik had een erg grote laptoptas waar ik dan al de rest bij propte.

Dit alles was na 9/11, de vluchten naar Amerika waren wel v'o'or de strengere regels voor vloeistoffen

_________________
Kon. Fanfare Kempenbloei Achel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2008 18:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41
Berichten: 306
Woonplaats: Amsterdam
...

_________________
Emile


Laatst bijgewerkt door Emile op 30 jan 2008 18:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2008 18:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41
Berichten: 306
Woonplaats: Amsterdam
Ik vlieg ongeveer twee keer per maand met mijn trompet(ten), en heb nooit problemen gehad. Laatste keer zelfs met een Brass Bags 4 trompetkoffer, een MB natuurtrompetkoffer (zeg maar klein model trombone) en een losse laptop, alles als handbagage. (dit was met Vueling en met Easyjet), maar toen was ik wel een beetje nerveus...

Ik zou vooral niks vragen en als je een grote trompetkoffer hebt hem een beetje achter je rug verbergen bij het inchecken. Ik ken zelfs mensen die hun instrument (cello!!!) aan een familielid geven bij het inchecken en daarna weer ophalen en doodleuk ermee het vliegtuig ingaan.

Zeker als ik veel handbagage heb, of koffers die niet zo stevig zijn, vind ik het prettig om vroeg in het vliegtuig te zijn, zodat ik een goede plek ervoor kan uitzoeken en hem niet ergens tussen moet proppen.

_________________
Emile


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vliegen met je trompet
BerichtGeplaatst: 09 aug 2012 09:49 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Blij dat dit topic er is.

Zijn er nog nieuwtjes sinds 2008?

Het kan dat ik binnenkort moet vliegen en dan moet ik een trompet (of twee) en een baritonsaxofoon meenemen.

De trompet(ten) moeten zeker met mij de cabine in. De bariton liefst ook, maar als het niet anders kan, kan het ook in het bagageruim.

Kan je vragen voor extra voorzichtige behandeling of zo? Of dat ie ergens anders wordt gezet dan tussen de gewone koffers?

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vliegen met je trompet
BerichtGeplaatst: 09 aug 2012 10:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Luciën schreef:
De trompet(ten) moeten zeker met mij de cabine in. De bariton liefst ook, maar als het niet anders kan, kan het ook in het bagageruim.

Dat zou ik je ten strengste willen afraden. Ik heb ermee gegooid zien worden. We zaten nog in het vliegtuig en het baritonkoffer zeilde zo ongeveer langs de raampjes. Een fikse rekening bij de reparateur was het gevolg.

Luciën schreef:
Kan je vragen voor extra voorzichtige behandeling of zo? Of dat ie ergens anders wordt gezet dan tussen de gewone koffers?

Vragen kun je het altijd, maar als ze er rekening mee houden is het de eerste keer. Er is geen alternatief voor het meenemen in de cabine. Personeel dat inlaadt/uitlaadt kijkt niet, ik herhaal: niet naar "handle with care"-stickers en zal ook nooit ofte nimmer ook maar enige mate van voorzichtigheid in acht nemen met welk stuk bagage dan ook. Daar hebben ze of geen tijd voor, of ze vinden het gewoon stoer om met koffers te gooien, zeker als die er duur uitzien, of lijken op een instrumentkoffer. Zo is het nu eenmaal.

Mijn advies: NOOIT instrumenten in het bagageruim!!!

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vliegen met je trompet
BerichtGeplaatst: 09 aug 2012 10:21 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Dit gevonden op de KLM site. Geldt dus alleen voor de KLM:

Muziekinstrumenten
Uw muziekinstrument kunt u op vier manieren meenemen:

1 Als ruimbagage
Uw muziekinstrument moet in een verharde koffer verpakt zijn. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade als uw instrument niet goed verpakt is. De reguliere overbagagetarieven gelden wanneer uw totale bagage, inclusief instrument en verpakking, de maximale gratis hoeveelheid overschrijdt.

Een muziekinstrument met een lengte tot 100 cm ( 39 inch) kan als één bagagestuk worden vervoerd binnen uw standaard bagagevrijstelling. Als uw instrument met verpakking groter is dan 203 cm (80 inch) (lengte + breedte + hoogte) of zwaarder is dan 32 kg (70,5 lbs), dan dient u voor het vervoer toestemming aan te vragen.

2 Als handbagage
In plaats van het standaard toegestane stuk handbagage kunt u een muziekinstrument, zoals een gitaar of een kleiner instrument, meenemen. De totale afmetingen van dit instrument mogen niet groter zijn dan 115 cm/45 inch (l + b + h).

3 Op een extra stoel
Grotere instrumenten die niet in het bagagevak boven uw hoofd of onder de stoel voor u passen, kunt u meenemen in de cabine om te vervoeren op een van tevoren geboekte stoel. Dit kan alleen als uw instrument niet langer is dan 140 cm (55 inch) en niet zwaarder is dan 46 kg (101 lbs). Neem altijd tenminste 48 uur voor vertrek contact op met KLM Telefonische Reserveringen om een stoel te boeken voor uw instrument.

4 Als vracht
Als uw muziekinstrument zwaarder is dan 46 kg (101 lbs) of groter is dan 406 cm (160 inch) (lengte + breedte + hoogte), dan kunt u uw instrument alleen als vracht laten vervoeren door AIR FRANCE-KLM Cargo.


Ben benieuwd hoe ik dan met twee instrumenten het vliegtuig in kom.

En als ik de bariton in mijn harde "kleding"koffer doe (zonder een gigbag of wat er om heen) en heel veel bubbeltjesplastic en kleding er om heen zodat ie niet kan bewegen?

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Laatst bijgewerkt door Luciën op 09 aug 2012 10:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vliegen met je trompet
BerichtGeplaatst: 09 aug 2012 10:38 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dag Lucien, ik ben bang dat Roel volledig gelijk heeft. Mijn dochter organiseert al jaren lang tournees van orkesten (eerst USKO, nu Codarts) en zelfs in flightcases komen de instrumenten er vaak beschadigd uit. Cellisten kopen een extra stoel in het vliegtuig volgens haar, dat zegt wel wat.
Zelf neem ik altijd een onverwoestbare Olds Ambassador cornet los in een rugzakje het vliegtuig in en heb daar zelfs in India (en die zijn ongelooflijk lastig sinds 2008) geen problemen mee gehad. Ik denk dat een compacte koffer met 2 trompetten nog net kan. De bariton kun je m.i vergeten om die heel over te krijgen.
Op mijn laatste trip (tot maart j.l) naar India, Filipijnen, Thailand heb ik zo 18 keer gevlogen van de grootste Boeing/Airbus tot een klein Saabje, zonder problemen bij inchecken/douane. Een keer moest ik hem uitpakken en erop spelen, waarschijnlijk om te kijken of hij niet gevuld was met explosieven (in India uiteraard).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.