trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Examens
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 07:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2008 09:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Klopt. Op bugel en estrompet zit een goed bruikbaar pedaalregister. Alleen op bestrompet ontbreekt dat vreemd genoeg. Misschien ontbreekt het op C en/of piccolo ook wel, maar daar kan ik niet over meepraten. Bruikbare pedaal op bugel heb ik zelf ook al vaker in jazzsolo's gebruikt (en een keer op cd gezet...)

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2008 10:09 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Pedaal noten, ze zitten eigenlijk niet standaard op de trompet. Op geen enkele. Het is altijd een compromis, tussen wat je er technisch mee kan, en hoe je wil dat het klinkt.

Het is wel zo dat het op kleine trompetten en bugel er iets makkelijker uitkomt. Soms kun je zelfs spreken van een "mooie" toon. Maar nooit zo lekker makkelijk als een gewone noot.

Overigens: ik heb altijd het gevoel dat het per instrument verschilt. Op mijn Kanstul bes zit het erop. Op mijn Olds bes niet.

Op mijn Bach C zit het erop. Op de Benge niet.

Op de Benge piccolo die ik had, zat het er aardig op, de Stomvi wil er gewoon niet aan meewerken.

Op de Olds Es zat het er niet op. Op de Schilke van CVA wel, op mijn B&S weer niet.

Ook mondstukken kunnen helpen. Op een ondiep mondstuk klinken pedalen wat doffig, terwijl met een diepe pot knetter ik op mijn bach een lekkere dikke pedaal c weg.

Overigens: als het niet specifiek word voorgeschreven, ben ik geen voorstander van pedalen. Je mond gaat er van openstaan. Wel lekker bij het inspelen, als flexibiliteitsoefening. Verder doe ik er niet al te veel mee.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2008 10:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Ah dat is nieuws. Ik ga zo snel mogelijk eens een Kanstul uitproberen. Ik heb namelijk nog nooit een bestrompet in handen gehad waarop het pedaalregister echt slot. Niet dat ik om die reden een Kanstul zou kopen, zo belangrijk is dat register niet, maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Model 1501 was het toch?

Op bugel vind ik de pedaalnoten wel degelijk even makkelijk aanspreken als het niet-pedaalregister. Het ligt er misschien maar aan hoevaak je het gebruikt of oefent.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2008 12:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Zo heb inmiddels mijn theorie-examen achter de rug...was een eitje :D

Alleen de intervallen gingen weer beroerd, zoals al voorspeld. Hopelijk kan je daar niet op zakken...stomme pling-piano (heb het geoefend met mijn vriend die trombone speelt)

Hij zou het in het weekend nakijken en bellen als je gezakt bent, dus hopelijk hoor ik niets :wink:

Nu op naar de praktijk!

Gelukkig waren er geen vragen over het bereik, want hier zo te lezen zijn de meningen er nogal over verdeeld :wink:

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2008 20:21 
Offline

Geregistreerd: 21 jun 2005 12:24
Berichten: 134
Woonplaats: Hilversum
Ik kan redelijke pedaalnoten(van pedaal c naar f#) spelen op een Bb-trompet(merk maakt mij niks uit). En naar gevoel slotten ze bij mij ook. Net zoals op een bugel of cornet. En ook op mijn C-trompet zitten ze er al een stuk makkelijker op.
Voor een goede pedaalnoot verplaats ik alleen m'n onderlip een stuk naar beneden(maar niet uit het mondstuk), als ik me lippen hou zoals ik een lag c zou spelen dan is het een heel stuk lastiger, terwijl dit dan wel op bugel en cornet dan wel gaat.
Maar wat al eerder gezegd is, heel erg nodig zijn die noten niet. Al zijn ze wel lekker om te spelen na een zware etude of iets dergelijks.

_________________
The Grass is Always Greener


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2008 15:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Chris_Sop schreef:
Ik kan redelijke pedaalnoten(van pedaal c naar f#) spelen op een Bb-trompet(merk maakt mij niks uit). En naar gevoel slotten ze bij mij ook. Net zoals op een bugel of cornet.

Ik vind dat heel erg knap, ik ken niemand anders die dat kan!
Of we bedoelen wat anders met "slotten".

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Examens
BerichtGeplaatst: 16 jan 2013 11:38 
Offline

Geregistreerd: 16 jan 2013 11:26
Berichten: 1
Ik heb de pedaaltonen uitgeprobeerd op de trompet met een klein tenorhorn mondstuk en op een Alto-hoorn met mijn trompet mondtuk. De pedaal C voel je met een groot mondstuk wel slotten op de trompet, ze zit er dus wel degelijk op. Met het trompet mondstuk op de Alto-hoorm is de pedaal toon (G) eveneens goed speelbaar. Het is net als met lage tonen met kwartventiel op een trombone spelen. In het begin denk je echt dat er iets mis is, want de tonen spreken niet aan.Alleen door duizenden keren herhalen ontstaat er uiteindelijk een mooie ronde toon die na verloop van tijd als normaal voelt. Deze diepe noten klinken niet zo open als die van het "normale" register maar wolliger en ronder.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Examens
BerichtGeplaatst: 16 jan 2013 12:07 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Een hobo of fagot riet op je trompet maakt hoogte en volume ook makkelijker. Maar ook die zijn niet echt bedoeld voor gebruik op een trompet. Dus je vergelijk vind ik nogal krom.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.