trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Examens
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 13:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2008 10:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Mijn ervaring is dat die pedaaltonen er op een trompet eigenlijk niet opzitten. Op een bugel kun je onder de lage fis inderdaad nog een keer c tot en met fis naar beneden spelen: dat zijn echte, goed klinkende tonen, in de kern te spelen. Op trompet kan ik alleen maar de frequentie produceren, er is geen sprake van een welluidende toon, en de tonen zijn niet meer in de kern te spelen. Het maakt dan ook niet veel uit wat voor ventielen dat je indrukt.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2008 12:45 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Tsja, wal zal ik ervan zeggen , Roel.
RobertJan Hoffman (residentieorkest) speelde toch behoorlijk zuiver onder lage fis....... toen ik bij hem aan het toeteren was. (Wellicht speelt het mondstuk ook een rol, hij speelt echt op een badkuip)
In ieder geval heel wat zuiverder dan ik :lol:

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Laatst bijgewerkt door diederik op 19 apr 2008 15:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2008 13:09 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Yamahaddatdangezegd schreef:
Mijn ervaring is dat die pedaaltonen er op een trompet eigenlijk niet opzitten. Op een bugel kun je onder de lage fis inderdaad nog een keer c tot en met fis naar beneden spelen: dat zijn echte, goed klinkende tonen, in de kern te spelen. Op trompet kan ik alleen maar de frequentie produceren, er is geen sprake van een welluidende toon, en de tonen zijn niet meer in de kern te spelen. Het maakt dan ook niet veel uit wat voor ventielen dat je indrukt.

Ik kan geen C pedaal spelen op tromept, maar wel een volle B(en bes/A) pedaal zonder ventielen.
Bugel is inderdaad makkelijker


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 10:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Ja dat bedoel ik ook. Je kunt de frequentie weliswaar spelen, maar echt "erop zitten", dus dat de noten er echt in klikken, lijkt me voorbehouden aan bugel. Op hoorn, trombone en (bas)tuba zijn pedaaltonen overigens prima speelbaar. Vreemd genoeg ontbreekt juist bij trompet een slotting op de grondtoon.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 12:45 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Yamahaddatdangezegd schreef:
Ja dat bedoel ik ook. Je kunt de frequentie weliswaar spelen, maar echt "erop zitten", dus dat de noten er echt in klikken, lijkt me voorbehouden aan bugel. Op hoorn, trombone en (bas)tuba zijn pedaaltonen overigens prima speelbaar. Vreemd genoeg ontbreekt juist bij trompet een slotting op de grondtoon.
Die ontbreekt niet, ik kan echt een mooie B spelen hoor.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 13:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Dit onderwerp is te abstract om schriftelijk te verwoorden, maar bij gebrek aan beter probeer ik het toch.
Ik kan ook een heel mooie B spelen, tot en met een C twee oktaven lager, maar dat is toch niet hetzelfde als de grondtoon C op een bugel (de C onder de lage fis) die echt "slot" (bij gebrek aan een vertaling). Ik kom qua frequentie op trompet lager, maar de fis onder de balk is echt de laagste noot die slot. Op bugel is dat de fis een oktaaf lager, dus de grondtoon met alle ventielen in. Er bevindt zich dan precies een golflengte in de buis (of een halve? Kunnen de natuurkundigen onder ons me even redacteren?). Op bugel gaat een dubbelpedaalnoot C ook nog, maar niet zo gemakkelijk als een gewone pedaal C. Het pedaal register is gewoon bruikbaar op een bugel, op trompet heb ik nog nooit iemand er zinvol gebruik van horen maken. Ook Arturo Sandoval niet, die het weliswaas zo nu en dan probeert. Op bugel gebruikt Sandoval het pedaal register ook, met aanzienlijk meer succes, mijns inziens.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 18:20 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Yamahaddatdangezegd schreef:
Dit onderwerp is te abstract om schriftelijk te verwoorden, maar bij gebrek aan beter probeer ik het toch.
Ik kan ook een heel mooie B spelen, tot en met een C twee oktaven lager, maar dat is toch niet hetzelfde als de grondtoon C op een bugel (de C onder de lage fis) die echt "slot" (bij gebrek aan een vertaling). Ik kom qua frequentie op trompet lager, maar de fis onder de balk is echt de laagste noot die slot. Op bugel is dat de fis een oktaaf lager, dus de grondtoon met alle ventielen in. Er bevindt zich dan precies een golflengte in de buis (of een halve? Kunnen de natuurkundigen onder ons me even redacteren?). Op bugel gaat een dubbelpedaalnoot C ook nog, maar niet zo gemakkelijk als een gewone pedaal C. Het pedaal register is gewoon bruikbaar op een bugel, op trompet heb ik nog nooit iemand er zinvol gebruik van horen maken. Ook Arturo Sandoval niet, die het weliswaas zo nu en dan probeert. Op bugel gebruikt Sandoval het pedaal register ook, met aanzienlijk meer succes, mijns inziens.


idd een halve golflengte....

en over het gebruik: ik weet er één: ene Wynton M. speelt er een in het Hummel concert op z'n eerste LP (weet je nog, van die grote ronde zwarte dingen 8O ) op Es trompet. (Als je het op Bes speelt, staat er een lage G)

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2008 21:42 
Offline

Geregistreerd: 25 okt 2007 14:38
Berichten: 221
Ohhhhh maar dan weet ik er ook nog ééntje:

Flugelhornconcert van Willem Jeths, met Peter Masseurs op Flugel (HvL B3 meen ik). Ik heb hem laatst weer gedraaid. Niemand thuis, versterker lekker open. Fantasties stuk. Jeths zocht naar de laagte. Toen Masseurs hem vertelde dat je op een Flugel hele mooie pedaalnoten kan spelen, heeft hij dat idee direct in het stuk verwerkt. Het stuk eindigt met pedaalnoten op de Flugel, één op andere bijzondere trom (ben slecht in percussie :oops: ) en de laagste grondtoon van het orgel. Bij mij thuis staan dan de glazen te rinkelen. Echt geweldig! Die laagste grondtoon van het orgel schijn ook de eigen resonantie van de zaal te zijn zodat nog eens een versterking optrad.

Er schijnen in Nederland slecht een zeer beperkt aantal orgels te zijn waar die superlage noot op zit (16 of 20 Hz ofzo). en als je dat echt hoort of voelen is eigenlijk een betere beschijving geeft dat echt een kick. Ik hou wel van laag.

waar ging dit topic ook alweer over......


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.