trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trombone spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2024 11:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 11:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 dec 2007 13:28
Berichten: 85
Woonplaats: Uden
Een hoorn is inderdaad ook een Bes instrument, ze lezen alleen in F (soms in Es). En inderdaad zit er nog een F-hoorn of twee in verstopt soms.

Op de partijen zetten ze erboven hoe een muzikant moet LEZEN. Ik kan ook C partijen spelen op een Besinstrument, je gebruikt dan gewoon andere grepen.
Er staat dus Trombone in C op de partij omdat je in C moet lezen. Het is en blijft een Bes instrument.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 13:24 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
NATUURLIJK staat een schuiftrombone in bes gestemd, daar gaat het helemaal niet om, als ik jullie moet geloven staat mijn piano in A gestemd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 13:35 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Dus als je een C op de piano in drukt hoor je een A? Die zou ik dan maar gauw inruilen... :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 14:23 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
delano schreef:
NATUURLIJK staat een schuiftrombone in bes gestemd, daar gaat het helemaal niet om, als ik jullie moet geloven staat mijn piano in A gestemd.


Op A gestemd?

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 21:12 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik zei: als ik jullie moet geloven....

N.B. er is ook nog een feitelijk en een taalkundig verschil tussen in A en op A


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 21:25 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
delano schreef:
Ik zei: als ik jullie moet geloven....


Alleen klopt jouw redenering niet. Een trombone is in wezen gewoon een vernuftig stuk pijp. Die pijp heeft een bepaalde stemming (Bb). Er is maar 1 pijp.

Een piano heeft 88 toetsen ( = pijpen) met elk hun eigen stemming. Omdat de meest linkse toets toevallig op een A is gestemd wil dat nog niet zeggen dat de hele piano in A is gestemd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 21:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 okt 2004 13:46
Berichten: 699
Woonplaats: ja
delano schreef:
NATUURLIJK staat een schuiftrombone in bes gestemd, daar gaat het helemaal niet om, als ik jullie moet geloven staat mijn piano in A gestemd.


FAIL!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 21:52 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ja en een trompet heeft 4 pijpen, m.b.v. het 2e ventiel staat hij in a gestemd, bij 1e in as, bij de 3e in g en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik begrijp echt het probleem niet. Mijn voorbeeld van de piano was een lichtvoetige verwijzing naar een opmerking van Erik over pedaalnoten. De clou is dat het een puur theoretische vraag is en die heb ik beantwoord met een citaat uit een zeer degelijk theorieboek, let wel: IK heb het niet bedacht. Die theoretische vraag houdt heel simpel in: waarom heet een bes-trompet een bes-trompet? Het ene antwoord is: omdat hij (of zij?) in bes gestemd staat. Het tweede antwoord is: omdat het een transponerend instrument is en daardoor een geschreven c als bes klinkt. Volgens dezelfde redenering is een C-trompet dus een trompet waarbij een geschreven c als c klinkt. Volgens bovengenoemd theorieboek is het laatste antwoord het juiste en wat moet ik dan doen? Het beter weten?
Ik heb meer dan 10 jaar trombone gespeeld meestal in bigbands en als jazzsolist (OK stelde niet zo veel voor) maar ik ben ook een aantal keren ingevallen bij een symfonie-orkest. Hiermee bedoel ik te zeggen dat ik echt wel weet dat de grondtoon van een trombone een bes is maar wat wil dat nou eigenlijk zeggen? Alle moderne instrumenten zijn chromatisch dus hebben ze eigenlijk wel een stemming? Staat een viool in G?
groeten, delano


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.