trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompetten (trends)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 03:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe trompetten (trends)
BerichtGeplaatst: 12 okt 2003 11:22 
Offline

Geregistreerd: 12 okt 2003 09:10
Berichten: 9
Woonplaats: Arnhem
Dit is een lang verhaal maar de moeite waard om te lezen:

Ik ben nieuw hier en wil graag even wat kwijt. Ik heb wat berichten gelezen op deze forum en zou graag een reactie willen op mijn mening. Ik ben er niet naar uit om mensen te overtuigen van mijn gelijk alleen maar naar meningen van anderen omdat dit iets is waar ik veel over nadenk.

Het is mij opgevallen dat steeds meer trompettisten een trend volgen in het aanschaffen van instumenten en toebehoren. Iets wat ik heel verontrustend vindt voor met name de aanschaf van een instrument.

Alleereerst ben ik absoluut geen trend volger. Ik bespeel al sinds 10 jaar dezelfde bes en c trompet en heb sinds kort er een andere piccolo en d/es trompet bij gekocht omdat mijn oude instrumenten niet langer voldeden aan mijn eisen. Bij de keuze van die instrumenten ben ik niet gaan kijken wie wat speelt. Ik kan mij best voorstellen dat bij vooral studenten en amateurs wordt gekeken naar wat de "grote" jongens spelen. Als je op onbekend terrein bent is het inderdaad goed om te zien wat voor merken zij bespelen maar daar moet je toch voor uitkijken. De proffesionele tompettisten kunnen instrumenten bespelen waar je als Amateur/student nog niet aan toe bent.

Terug naar het trend gebeuren. Het valt mij op dat als er weer een "nieuwtje" op de markt komt en die worden aangeschaft door de "grote" jongens dan volgt meteen iedereen. "Dat is een groeie trompet want meneer X in het X orkest speelt daarop", heb ik in mij loopbaan al veel gehoord. Wat is dat toch, waarom loopt iedereen blind achter iedereen aan. Waarom gaat niemand zijn eigen weg. Dit is niet aleen bij de keuze van instumenten maar ook bij de manier van spelen.

Hier een verhaal over mijzelf: voor een paar jaar terug had ik mij aangemeld voor een auditie voor een orkest in het buitenland (waar ik al een paar jaar woonachtig was). Ik had al een paar jaar min of meer "stil gestaan" door te weing schnabbels en teveel les geven. Ik had drie maanden om mij voor deze auditie voor te bereiden. Ik dacht wat nu? Ik heb mij opgesloten in de koperkamer van één van de muziekscholen waar ik werkte en ben aan de slag gegaan en heb in die drie maanden ontzettend veel geleerd. Ik beken dat ik mij er ook even schuldig aan heb gemaakt om te gaan kijken wat iedereen gebruikt vandaag de dag en heb overwogen om nieuwe instrumenten/mondstukken aan te schaffen.
Ik heb besloten om mij voor te bereiden op deze auditie op mijn manier. Dezelfde bes trompet, dezelfde C trompet en het zelfde mondstuk waar ik al jaren blind op speelde moesten het karwei maar klaren. Omdat ik in niet zo'n goede conditie was moest ik ook wat sleutelen aan mijn embrouchure. Een goede vriend van mij (die ik zeer dankbaar ben) gaf mij wat boeken van Claude Gordon. Ik kende zijn boeken wel maar nooit echt aandacht aan besteed. Ik dacht bij mijzelf. Dat lijkt mij wel wat ik ga dat gewoon proberen.

Na drie maanden was het zover. Eerste ronde........tweede ronde...........Ik won het proefspel!!

Wat wil ik hier nou mee vertellen: ga je eigen weg. Kijk niet naar anderen. Vraag advies en laat je adviseren maar ga je eigen weg!

Ik moet toch een ding kwijt waar ik me wel kwaad om kan maken. Het valt mijn nog steeds op dat er erg wordt naar gekeken wat voor instrument heeft hij en in wat voor gig bag zit dat.

Voor anderhalf jaar terug deed ik auditie in Denmarken. Als ik vlieg dan gaan mijn trompetten gewoon in een oude dubbele Yamaha koffer. Geen gedoe met een gig bag. Veel te gevaarlijk. Toen ik de kantine van het orkest binnen kwam viel mij op dat ik de enige was met een koffer en dat er met een beetje minachting naar mij werd gekeken. Waarom is dat?? Ik zag ook dat iedereen de mooiste tassen en de duurste toeters had.
Als je een schnabbel binnenkomt met een oude koffer uit 1000 jaar voor christus dan hebben mensen al gauw zoiets van die kan niet spelen. Nou, ik heb kort geleden een leerling gehad die bij mij les nam, hij wilde weer even opgefrist worden. Hij had een hele mooie tas, net een nieuwe bes trompet en verder zag ik nog meer glimmend Schilke in zijn tas. Verder was hij afgestudeerd van een conservatorium in Londen. Ik dacht nou die kan wel wat. Om een lang verhaal kort te maken; Hij kon er niks van.

Een ander voorbeeld. Een goede vriend van mij uit het orkest waar ik werkte speelde al vanaf zijn studenten tijd op dezelfde trombone. Toen kocht hij een hele mooie dure trombone met alles er op en eraan. Voor een tijdje terug heeft hij die oude weer uit de kast gehaald en hij kreeg complimenten van mensen dat zijn klank zo goed was. Ook is hij met zijn nieuwe trombone nooit meer verder gekomen dan de eerste rondes in audities. Ik praat dus over iemand die bij de laatse drie zat voor de Boston Symphony, maar dat terzijde.

Advies: ga je eigen weg! Ik ben weer naar Nederland terugekkeerd afgelopen zomer. Ik ben nog niet naar van Laar geweest en zal dat waarschijnlijk ook niet doen. Waarom: ik ben tervreden met de trompetten die ik heb en waar ik de laaste 10 jaar al op speel. Daar kan geen mooie van Laar tegenop (ik bedoel dit niet als een aanval op de van Laar instrumenten, want zoals ik gehoord heb doet die fantastisch werk en mogen wij in Nederland trots zijn op een bouwer die zulk hoogwaardig materiaal maakt).
Ik was bij Adams vorige week om naar een tweedehands trompet te kijken. Ik heb hem gekocht en ben ontzettend blij met deze aankoop. Ik bedoel maar, als je gewoon rond kijkt zonder een merk voor ogen te hebben kun je de mooiste instrumenten vinden en bespaard daarmee ook nog eens heel veel geld.
Ik heb bij Adams nog wel even op de Edwards trompetten gespeeld. Heerlijk fantastisch, mooie klank, goede stemming, blaast heerlijk, een echte aanrader om te proberen................ Zal ik tot aanschaf overgaan.....Nee......Ik ben tevreden met wat ik heb.

Ik heb binnenkort weer mijn eerste schnabbel in Nederland waar ik ontzettend naar uit kijk want naar zo'n lange tijd in het buitenland te hebben gewerkt heb ik weer zin om in Nederland te spelen. Ik moet binnenkort weer naar het buitenland omdat ik ben uitgenodigd om de trompetpartij te spelen in het pianoconcertvan Shostakovich. Zal ik mijn trompetten in mijn mooie gig bag doen of gewoon in mijn oude koffer omdat ik dat veiliger vindt?

Ik kijk uit naar reacties........................


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2003 11:59 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
wat een verhaal, ik vind wel dat je een paar punten hebt.....
Maar persoonlijk denk ik dat je nogal kort door de bocht gaat door te zeggen dat mensen maar achter elkaar aanlopen bij de aanschaf van instrumenten.
Toen ik net begon aan het conservatorium moest ik ook aan de c trompet, en heb mij hierin volledig door mijn leraar laten adviseren, en dus werd het een Kanstul. ( achteraf toch geen goede keuze, maar ja dat is achteraf....).
Als je totaal geen referentiekader hebt, moet je wel afgaan op tips van anderen, en zul je dat ook vaak volgen, dus ik denk niet zozeer het als een kudde schapen maar achter de masse aanhobbelen, maar meer advisen opvolgen, om zelf er achter te komen of het werkt.
Als mensen aan mij mijn mening vragen zeg ik gewoon dat wat ik denk dat goed is, en dan moeten ze er zelf maar achter komen of dat ook zo is.
Tot zover mijn reactie, ik hoop op een levendige discussie 8)

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2003 13:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
alleen profs, of mag ik ook?
Die tip die jij kreeg vind ik een beetje onzinnig eerlijk gezegd. Ik ken genoeg amateurs die op bach heel goe uit de voeten kunnen. Als prof in wording kan ik er absoluut niets mee, dus speel ik op een Olds. Ik denk dat het niet uitmaakt of je amateur of prof bent, je moet zowiezo een instrument kiezen dat nij je past, en dan maakt een merk niet zo veel uit.....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2003 13:49 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Laat ik een paar dingen uit het verhaal even aansnijden waar ik toch iets anders over denk.

"Het is mij opgevallen dat steeds meer trompettisten een trend volgen in het aanschaffen van instumenten en toebehoren"

- er zij altijd trends geweest en die zullen altijd bleven. Er zijn ook betere en slechtere periodes in qualiteit bij verschillende trompet merken. Dus een trend volgen lijkt mij niet zo'n probleem zolang de trompet goed speelt en klinkt.

"De proffesionele tompettisten kunnen instrumenten bespelen waar je als Amateur/student nog niet aan toe bent."

- iedereen speelt beter op goed materiaal.

Het feit dat je vriend op zijn nieuwe trombone niet is aangenomen lijkt me weinig met die trombone te maken hebben. Als dat wel het geval is dan is die trombone verschrikkelijk of de jury snapt er niets van, je vriend zal wel niet goed genoeg gespeeld hebben die dag (volgens de jury) of een ander was gewoon beter.

Wat ik nog op wil merken is dat als je het advies van een gerespecteerde trompettist volgt heb je in ieder geval een goede richting. Als je een trompet koopt volgens een bepaalde klankvoorstelling dan is die klankvoorstelling ook al bepaald door naar anderen te luisteren, dus zoek je meestal in de dezelfde vijver van trompetten als je collega's.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2003 13:59 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ook jij hebt hier een punt te pakken Erik, maar je zegt het zelf al,

"Wat ik nog op wil merken is dat als je het advies van een gerespecteerde trompettist volgt heb je in ieder geval een goede richting. "

Maar ook zo iemand kan het volslagen mis hebben dus blijft overeind staan dat je altijd kritisch moet blijven of jij er zelf wel blij mee bent. Anders ben je nog niet echt goed af.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2003 14:12 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Als iemand met kennis van zaken je advies geeft zal hij het nooit volslagen mis hebben.

Ik heb het afgelopen jaar zo'n beetje elke gangbare trompet uitgeprobeerd zoals Yamaha, Bach, Schilke, Monette, Selmer, Straub, Kanstul, zaterdag 2 nieuwe Calliccheo's bij Pfeiffer ect.

Ik ben geen slechte trompetten tegen gekomen, iedere trompet heeft zo zijn eigen kwaliteiten. Mijn advies voor een doorsnee amateurtrompettist en evt. prof. is een Yamaha Xeno, die levert veel kwaliteit voor relatief weinig geld. Maar een Bach of Schilke of Monette...........

Ik hoorde dat Hub van Laar een trompet ging bouwen voor de lichte muziek. Ik ben benieuwd waar hij mee komt.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2003 15:11 
Offline

Geregistreerd: 23 aug 2002 20:22
Berichten: 388
Woonplaats: zaandam
idd een (Te) lang verhaal, je valt Vaak in herhaling en ik denk tog dat je, je hebt wel een beetje gelijk van dat volgen door 'amateurs' enzo, Maar Zo is de Mens nu eenmaal....

Ze volgen altijd, Kijk maar naar de mode, 1 iemand draagt iets of doet iets en andere mensen denk van Ohhh dat is wel leuk weet je wel en doen het dan ook en Dan is er weer een nieuwe Trend.

Zo is dat denk ik ook met de muziek wereld... een trompettist die je kent, en die beter als jou is... Zegt tegen je van Dat is wel een goed instrument ik speel er ook op enz. enz. enz. mischien is het ook wel iets voor jou...... En dan koop je die of Speelt er een tijdje op en Vaak (niet altijd) Is dat dan ook beter voor je....
Maar ik ken ook Genoeg mensen die kopen iets een instrument of Assosiores(kweet niet hoe je dat schrijft ) omdat hun 'collega' Die ook hebben en dan Is het Totaal niets...

ik heb dat 1 keer ook gehad.. Dat was een boek van het 1 of ander een Goede kennis van me (trompettist, Die ook nog vEEEL beter als moi is) die had ik dus gekochtbij de haske en het was Dus Totaaaaaaal Nix....
maja lekker boeiend verhaal NOT..

Dus dit was mijn reactie.....


Zo Goed Admin??? :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: 8) 8) 8) 8)

_________________
<-- lekkerding hè

"Jazz: The Sound of surprise!"


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.