trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Cyrongenic freezing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 07 mei 2024 09:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cyrongenic freezing
BerichtGeplaatst: 13 okt 2003 20:20 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Op verzoek van sommigen onder ons, dit is wat ik er van weet en kan bevestigd worden door een ieder die kennis heeft van Chemische Natuurkunde, kristalrooster structuren.
Het is waarschijnlijk vaker aan de orde geweest maar misschien voegt dit nog iets bij.
Cyrongenic freezing.
Bij en aantal grote muziekzaken kun je een instrument laten modificeren., het doel is uiteindelijk de trompet makkelijker, lichter te laten spelen.
Aantrekkelijk dus voor elke trompettist.
Het effekt van lichter spelen dus eigenlijk minder weerstand in de trompet wordt verkregen door cyrongenic freezing.
Wat gebeurd er met de trompet tijdens het proces van cyrongenic freezing?
Laten we beginnen bij het begin als de trompet wordt gefabriceerd.
Een trompet wordt gemaakt uit koper, (messing )
Als het matereaal nog niet is bewerkt is het in rust en spanningsvrij, in vaktermen ook wel stressvrij genoemd.
Door het buigen en behameren en het bewerken van matereaal ontstaat er stress in het matereaal, in de trompet dus.
Stress houdt in dat de roosterstructuur van de kristallen waaruit het matereaal is opgebouwd is veranderd.( de roosters kantelen iets voor kenners van Chemische natuurkunde)
(Stress of geen stress in matereaal kun je overgings aantonen met rontgendiffractie apparatuur die je op sommige Universiteiten en Lab’s van sommige grotere bedrijven tegen komt.)
Wat voor effect heeft stress in matereaal ?
Voorbeeld: een leeg plastic koffiebekertje zit vol stress als je hier met een vinger een deuk indrukt en je haalt je vinger weer weg zal het bekertje door zijn eigen stress weer zijn oorspronkelijke vorm aannemen.
Een kracht dus de andere kant op dan jij met je vinger hebt gegeven, in tegenfase dus. (een tegenwerkende kracht.)
Conclusie matereaal waar spanning inzit zal altijd tegenwerken als hierop een kracht wordt uitgeoefend.
Nu terug naar de trompet, stress in een trompet zorgt voor een terugwerkende kracht als je er kracht op uitoefend, door er in te blazen bijvoorbeeld.
De energie die je er via je mondstuk inblaast zal dus niet voor de volle 100% uit de beker komen.( ingeblazen energie – tegengewerkte energie door stress = uitgangssignaal)
Hoe haal je stress uit een trompet?
Stress kun je op 2 manieren uit een matereaal halen, door te verwarmen of door te vriezen.
Verwarmen valt af omdat bij hoge temperaturen de trompet uit elkaar valt omdat de afzonderlijke delen zijn gesoldeerd.
Dan maar vriezen dus, niet even in de diepvries bij –18 maar een stuk kouder b.v. in een vat vloeibare stikstof tot –194 graden.
Na de behandeling is stress voor een groot deel verdwenen uit de trompet, de roosterstructuren van het matereaal hebben weer de oorspronkelijke vorm.
Ingangssignaal is nu uitgangssignaal dus 100% ingeblazen energie uit de beker iets wat wij aanvoelen als een lichterspelende trompet.
Alleen maar voordelen dus of ook nadelen?
Een nadeel van spanningsvrij matereaal is dat het minder stevig is, vertalend naar een trompet zal deze sneller deuken dan een trompet die nog wel stress heeft, een slappere trompet dus.
Over dit nadeel zal de verkoper meestal niet spreken of zelfs ontkennen.
Een andere kanttekening is dat sommige trompettisten juist een beetje weerstand in een trompet lekker vinden, dit is persoonlijk natuurlijk.
Interessant? Ik hoop voor sommigen onder jullie.


Laatst bijgewerkt door trumpetvos op 23 jun 2004 17:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2003 09:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Een mooie uitgebreide verhandeling, met een kleine kanttekening:
volgens mij heet het proces: Cryogenic freezing (en niet "cyrongenic")

Maar, what's in a name?

8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2003 07:29 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 923
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Al nagedacht over het feit dat het gebruikte materiaal voor de constructie van "kopers" een legering is; m.a.w. dat de bestanddelen van die legering verschillende atoomstructuren (afmetingen) hebben en dus ook reeds een vorm van stress aanwezig is voor het materiaal bewerkt is ?

En bijkomende stress teweeggebracht door het te hard aanschroeven van ventieldeksels boven en onder ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2003 17:28 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Goeie aanvulling Luc.
Ik vond het opzich al moeilijk om een duidelijk verhaal op papier te krijgen zonder het te ingewikkeld te maken.
Je moet proberen te voorkomen dat voor velen de lamp halverweg uitgaat.
Dit is de reden dat ik niet zo diep ben ingegaan m.b.t de kristal structuren.
Dagelijks werk in met rontgen-analyse apparatuur waarmee je dus stress kunt meten maar ook de chemische samenstelling van een trompet.( alle voorkomende elementen, Cu, Fe, Cr, Ni ,Zn vermoed ik zo'n beetje) Ik wil wel eens een meting doen m.b.t de chemische samenstelling)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2003 13:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 feb 2003 10:28
Berichten: 83
Woonplaats: Hengelo
Ik heb wel een oude trompet waarmee ik dit eens zou willen uitproberen, met mijn eigen durf ik niet zo goed :?

Het is dus de bedoeling dat de trompet in stikstof wordt gedompeld? zo ja, als geheel of alle onderdelen apart? en hoelang moet die daar inblijven dan? is er geen kans op vervormingen?

ik ben laborant en kan het uitproberen, als iemand mij kan zeggen hoe dit praktisch uit te voeren dan waag ik een poging!

groeten Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2003 19:37 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Uit proberen is de enigste manier om er achter te komen, dit kun je proberen b.v. bij een muziekhandel die modificaties doet.
Gegaranderd dat je uit 10 trompetten de gemodificeerde haalt.

Met hetzelf modificeren in een stikstofvat heb ik geen ervaring, ik wist alleen op welke theorie dit is gebasseerd.
Ik zou er voor mij eigen trompet ook niet aan beginnen, met name de benodigde tijd, als de trompet te lang wordt behandeld zo het wel eens mis kunnen gaan.
Totdat we meer weten van de praktijk zullen we het aan de vakmensen moeten overlaten, misschien zijn er onder ons die wel praktijk ervaring hebben.
Misschien mag je eens kijken in de keuken van zo'n muziekhandel.( denk het niet eerlijk geschreven )

Wat ikzelf nog even kwijt wil is dat het niet mijn bedoeling is om reclame of anti reclame te maken voor Cyrogenic freezing enkel en alleen maar informatie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 okt 2003 11:21 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 923
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Ik vraag me nog steeds af hoe de soldeerverbindingen zich gedragen na het intense afkoelen van het instrument....

De samenstellende delen van een trompet "freezen" vooraleer ze te assembleren lijkt me OK; maar daarna ?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.