trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Beginnersvragen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 25 apr 2024 03:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 00:29 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Allereerst wil ik zeggen dat ik wat op het forum heb rondgekeken en dat ik denk dat mijn vragen hier thuishoren. Mocht dat niet het geval zijn, hoor ik het wel.

De situatie:

Afgelopen week heb ik mijn eerste proefles trompet gehad en komende week heb ik mijn eerste les. Momenteel heb ik een trompet die volgens de docent niet eens geschikt is om een bos bloemen in te doen en ik ben de afgelopen dagen dus op zoek gegaan naar een trompet. Dat blijkt best lastig. Tot hoever moet je financieel gaan? Koop je liever een tweedehandse Bach Stradivarius die het nog goed doet of een nieuwe Jupiter voor dezelfde prijs. De Jupiter JTR 606MRS-F van € 800,- die ik geprobeerd heb, klinkt bijna even mooi en speelt bijna even lekker als de B&S (kweenie welk model) die € 1800,- kost. (beide nieuw)

Ik koop liever geen beginnerstrompet, dat vind ik vergooid geld. Mijn standpunt is dat ik weet dat ik door zal gaan en dus niet op een studententrompet hoef te beginnen om later toch weer een andere te kopen. Toch wil ik ook wat dit betreft jullie mening horen indien jullie het oneens zijn.

Als ik op internet kijk, zie ik nogal wat verschil in de prijzen. Als ik iets verder uit mijn buurt zoek, kan ik soms zelfs 25% goedkoper uit zijn. De "winkels" in mijn regio hebben niet een heel uitgebreid assortiment.

Hoewel ik met trompet zal beginnen (dat is wel 100% zeker) is de kans groot dat ik uiteindelijk bugel of cornet zal spelen (of trompet gecombineerd met één van de andere).

Mijn maximale budget ligt rond de € 1800,- maar als het wat minder wordt, zal ik niet boos worden. Ik heb wat geld, maar zit niet superruim in de slappe was. :D

Ik vind de B&S heerlijk spelen en mooi klinken en die heb ik het liefst. Ik twijfel echter of ik er zoveel in moet steken of dat ik de iets mindere (scheelt echt niet veel) Jupiter moet kopen en de rest te zijner tijd gebruik voor een cornet of bugel.

Ik ben amateur en zal dat blijven; het is dus slechts hobby. Verder dan de plaatselijk fanfare, een carnavalsbandje, een dweilorkest of jammen met vrienden zal ik niet gaan. Ook niet als ik heel goed zou worden, wat ik ten zeerste betwijfel. :lol: Toch heb ik geen bezwaar om er wat geld tegenaan te gooien.

Wat 100% vast staat:

Ik begin met de trompet.

Wat 90% vaststaat:

Ik koop geen "beginnerstrompet".

Mijn vragen:

1 Waar vind ik een fysieke winkel met een uitgebreid assortiment? Ik woon in de buurt van Breda, maar heb geen bezwaar om ver te reizen voor bezichtigen/testen. Zelfs een trip naar België of Duitsland vind ik de moeite waard.

2 Ga ik voor de B&S waarop ik smoorverliefd ben, of neem ik de nauwelijks mindere Jupiter die een smak minder kost. (ook als ik op andere trompetten stuit die ik leuk vind, zal een soortgelijke vraag nog steeds spelen).

Ik wil mijn nieuwe hobby beleven zonder krenterig te zijn, maar ook zonder spilziek te zijn.

Kortom: wat is wijs in mijn geval?

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 01:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54
Berichten: 517
Woonplaats: Zuiderwoude
Beste Luciën,

Ik kan je wel een handige tip geven.

Ga naar Adams in Ittervoort http://www.adams-music.com/nl/?o=MC
Daar is een winkel die aan jouw eisen voldoet. Meer dan genoeg verschillende soorten trompetten met vakkundig personeel voor advies. Ik geloof dat het de grootste muziekwinkel van Nederland is, keus zat dus.

Als ik zelf inhoudelijk op je vraag in moet gaan; met jouw budget kan je zelfs de beste professionele trompetten (wel evt 2e hands dan) kopen. Yamaha is heel betrouwbaar, Bach, Van Laar, Schilke.. Allemaal over het algemeen een juiste keus. Als je iets meer gevorderd was zou ik zeggen probeer het zelf uit maar dat is nu een beetje lastig.

Succes.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 22:19 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Bump :roll:

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 23:29 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
Luciën schreef:
Bump :roll:


Bump? Je topic staat nog bovenaan hoor!

Maar wat me opvalt: je hebt 1 proefles gehad en gaat binnenkort de eerste les halen.
Toch heb je al een voorkeur voor B & S, omdat die zo lekker speelt.
Is dat nou je eigen ervaring, of heeft iemand je dat verteld?

Vind je het echt verstandig na 1 proefles al zoveel geld uit te geven?
Verder sluit ik me bij Thomas aan, ga naar een goede zaak, er zijn er nog meer, Pfeiffer Rijswijk o.a., zoek iets niet al te ver uit de buurt, dat is makkelijk voor een onderhoudsbeurtje etc. En.....overleg vooraf met je leraar waar je binnenkort les van krijgt,

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 03:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2005 21:54
Berichten: 517
Woonplaats: Zuiderwoude
Luciën schreef:
Bump :roll:


Graag gedaan.. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 24 jan 2012 09:02 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
ehh, Sorry NJFO-Thomas. :oops:

Uiteraard bedankt. Ik heb wel wat gehad aan je antwoord. Ik ga dit weekeind waarschijnlijk naar Adams in Ittervoort.

Voor allebei. Mijn verhaal was redelijk lang en ik wilde het niet nog langer maken, vandaar dat ik een (besef ik nu) toch wel essentieel stukje niet heb verteld. De trompet die ik nu heb, heb ik 15 jaar geleden gekregen. Ik heb mezelf wat leren blazen maar beschouw mezelf toch nog als een absolute beginneling. Verder heb ik de trompet de afgelopen 9 jaar niet gebruikt. Vorige week dinsdag heb ik eindelijk weer wat gedaan. Helemaal leek ben ik dus niet, beginneling wel.

- Dat met die B&S en die Jupiter 606MRS is mijn eigen ervaring. Van alle 6 trompetten die ik uitprobeerde, staken deze twee er ver bovenuit. Als ik die dingen aan mijn mond zette, kwam er heel makkelijk een mooie warme toon uit. De Yamaha 2335S klonk ook wel leuk, maar een tikje schel.

- Ik zal me by the way echt niet laten aanpraten hoe iets klinkt. Dat wil ik zelf ondervinden. Sterker nog, mij is verteld dat de Bach Stradivarius het einde is, maar ik heb een goed onderhouden 2ehandse, die nieuw boven de € 2500,- kost, niet gekozen.

- Met de leraar heb ik afgesproken dat ik elke aankoop met hem zou overleggen.

- Ja ik ben bereid er zoveel geld aan uit te geven, ik wil er alleen later zo min mogelijk spijt van hebben (en liefst helemaal geen :lol: ). Vandaar mijn dilemma: een goede voor € 800,- of een perfecte voor € 1800,- (natuurlijk als leek getest). Wat ik niet wil is € 500,- uitgeven voor een beginners trompet die ik eigenlijk niet wil en dan na een jaar weer € 1800,- voor iets dat ik wel wil. Dat vind ik pas geld verspillen.

Overigens heb ik de Jupiter JTR 606MRS al kunnen vinden voor rond de € 600,- . Dat is al wat minder dus.

Maar beiden bedankt voor het antwoord, kan ik weer gaan nadenken.

En die Bump was idd. niet correct. :oops:

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 14:40 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Ik heb ondertussen voor een maandje een instrument gehuurd. Dan besluit ik definitief. De Jupiter 606MRS-F blijft mijn voorkeur behouden.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012 12:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Luciën schreef:
Ik heb ondertussen voor een maandje een instrument gehuurd. Dan besluit ik definitief. De Jupiter 606MRS-F blijft mijn voorkeur behouden.



Ehh, Luciën, de 606MRS-F ìs een leerling toeter. Niet dat dat wat uitmaakt maar ik dacht dat je een stapje hoger wilde bij aanschaf?
Mijn ervaringen met leerling toeters is dat ze heel goed kunnen spelen (zie viewtopic.php?f=2&t=9753 ) maar dat de klank wat achterblijft bij de duurdere modellen. Niet zo gek ook want de meerprijs van de duurdere modellen moet tocht ergens gerechtvaardigd worden.
Heb je de Jupiter 1600 I al overwogen? Veel trompet voor weinig geld!
Of vintage natuurlijk, bij VanLaar liggen er een hele zwik. Hij vraagt er wel de hoofdprijs voor maar dan weet je zeker dat je een technisch tiptop instrument in handen hebt.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.