trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Versterking
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 23 apr 2024 09:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versterking
BerichtGeplaatst: 05 feb 2012 12:25 
Offline

Geregistreerd: 22 nov 2010 21:25
Berichten: 12
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mede-toeteraars over welke draadloze versterkingen er gebruikt worden.
Nog een paar maand en we gaan optreden met de band en dan zal ik iets aan moeten schaffen. Het liefst een clip-on, en draadloos.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Versterking
BerichtGeplaatst: 05 feb 2012 16:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2008 16:33
Berichten: 97
Zelf heb ik al jaren een LDM 94 (met draad) microfoon.
Wij spelen echter veel zonder versterking dus gebruik ik hem weinig.

Er is heel veel te verkrijgen op dit gebied, wel goed opletten dat hij ook voor trompet geschikt is.
Mijn advies neem meteen een goede (slecht geluid is verschrikkelijk) en eentje met een klem die je niet op de beker hoeft te zetten maar op een buis of dergelijke. (zodat de dempers nog onder de mic. geplaatst kunnen worden.)
Uit ervaring weet ik dat als de houder/klem te kort is en je moet dempers gebruiken je constant aan dat ding blijft buigen.

zoiets als dit model:
http://www.thomann.de/nl/applied_microp ... _shure.htm

_________________
Music is a doctor.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Versterking
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012 11:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben niet erg voor draadloos clip-on. En wel hierom.

't Grootste probleem voor trompettisten in een band met gitaar versterkers, drumstel met lekker veel bekkens, brullende basgitaren en een Hammond L-100 is dat je jezelf niet goed kan horen. Zeg je, open die monitor! Gaat 't gegarandeerd rondzingen want voordat jij je hoort zal je monitor eerst over de geluidsdruk van de mede muzikanten (.....) heen moeten.
Ik los dat op door een Soundback reflectie schijf op een SM-57 dan wel SM-58 achtige microfoon te zetten die 't geluid uit jouw beker direct terugkaatst. Dan hoor je jezelf prima en kan je op techniek blijven spelen ipv dat je jezelf uitwoon in een poging boven die andere gasten uit te komen. Want dat ga je toch verliezen...
Hier spreekt 30 jaar ervaring, dus pas maar op :mrgreen:

Soundback reflectie schijven zijn er ook voor trombones en saxophonen, dus iedereen kan profiteren van dit fenomeen.
Bijkomend voordeel is dat geluidstechnici gelijk je vriend zijn.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Versterking
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012 11:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Een soundtrack zit ook standaard in mijn tas.

Als het echter nóg lawaaiïger wordt, en je staat pal naast de gitaarversterker of crash cymbal, dan zou ik in-ear monitoring overwegen. Moet alleen natuurlijk technisch kunnen en er moet een goede monitormixer voorhanden zijn, en dan bedoel ik niet het apparaat maar de vakman/vrouw.

In-ears zijn wat mij betreft een noodzakelijk kwaad in sommige lawaaibands. Zonder is de communicatie beter en je (ik) hebt gewoon een lekkerder speelgevoel, maar je oren krijgen gewoon elke keer een flinke klap. En op een dag is het te laat om er nog iets aan te doen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Versterking
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012 12:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Roel schreef:
Een soundtrack zit ook standaard in mijn tas.


Een soundtrack? Die laat ik altijd thuis hoor :D

Maar oordoppies, da's een goeie. Ik heb de dans tot nu toe altijd kunnen ontspringen maar ken wel mensen die een -onherstelbare- gehoorsbeschadiging hebben opgelopen. Dat wil je niet....
Ik heb die wel altijd bij me maar meestal doe ik ze in nà 't optreden want de disco is vaak veel harder dan wij :(
Me in-ear heb ik eigenlijk geen ervaring. 't Lijkt me dat je daarvoor wel heel kundig monitor personeel nodig hebt. Die kom ik in 't circuit waar ik optreed zelden tegen.... (vandaar dat ik een Soundback lover ben geworden).

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Versterking
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012 12:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Theo van Kampen schreef:
Roel schreef:
Een soundtrack zit ook standaard in mijn tas.


Een soundtrack? Die laat ik altijd thuis hoor :D

Weet iemand hoe ik op een macbook de autocorrectie uitzet? Vanaf de laatste update staat deze standaard aan. En soundback kent ie niet.

Theo van Kampen schreef:
Maar oordoppies, da's een goeie. Ik heb de dans tot nu toe altijd kunnen ontspringen maar ken wel mensen die een -onherstelbare- gehoorsbeschadiging hebben opgelopen. Dat wil je niet....
Ik heb die wel altijd bij me maar meestal doe ik ze in nà 't optreden want de disco is vaak veel harder dan wij :(

Met dopjes heb ik ook niet echt ervaring, behalve één keer, toen mijn in-ear monitor uitviel. Ik wist niet hoe snel ik die doppen uit moest doen!

Theo van Kampen schreef:
Me in-ear heb ik eigenlijk geen ervaring. 't Lijkt me dat je daarvoor wel heel kundig monitor personeel nodig hebt. Die kom ik in 't circuit waar ik optreed zelden tegen.... (vandaar dat ik een Soundback lover ben geworden).

Het is ook echt een vak apart. Je moet een geluidsman treffen die muziekliefhebber is in plaats van technofreak. En die zijn heel zeldzaam.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Versterking
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012 12:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Ik gebruik dopjes die je gewoon bij de D-A drogist kan kopen, van die silicone staafjes met een bolvormig eindje. Dus niet van die voorgevormde want die zitten toch nooit lekker.
Met de siliconenstaafjes in valt zelfs trompet te spelen! Maar zonder is altijd lekkerder, ook voor 't overzicht want dat doe ik niet met m'n ogen maar met m'n oren.
Ik kies ook altijd een gunstig plekje op 't podium. Bij m'n huidige non vocale bandje pàl voraan, lekker uit de wind van èn de gitaar versterker, èn de basversterker. Gelukkig slaat de drummer niet zo hard...
Vroeger met Marga & De Tijgers (een soort van Juicylucy) ging ik altijd met de saxofonist aan de kant van de basversterker staan, dat scheelde weer. Bovendien zijn de meeste gitaristen behept met een nogal fors ego, kon die zich lekker uitleven :D

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Versterking
BerichtGeplaatst: 15 feb 2012 13:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
WC papier in mijn oren werkt voor mij het prettigst...
Heb alles al gedaan van doppies van de drogist tot gegoten stuff etc...
Hoe minder je het voelt (zacht materiaal) hoe prettiger vind ik...
En hopen dat de avond snel voorbij is als je met zooi in je oren moet spelen:)
Discipline is the keyword als het aankomt op jezelf niet horen.
Gewoon vertrouwen op je geluid en hopen dat de geluidsman je hard genoeg zet.

heb me jaren lopen opfokken over slecht geluid, harde gitaren, waardeloze monitors etc...
Geen beginnen aan...
Dealen met de situatie en vertrouwen hebben in jezelf. Niet harder gaan spelen maar gewoon consequent zijn.

Moet wel zeggen dat sinds in een betere mic heb, DPA, ik veel minder last heb van slechte monitors etc... Dat ding blijft altijd ok klinken hoe waardeloos de geluidsman ook is:)

Soundback is trouwens ook ok idd! OOk altijd bij:)

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.