trompet.nl > forum > Toon onderwerp - overgeleverd aan de GODEN?!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: overgeleverd aan de GODEN?!
BerichtGeplaatst: 03 mei 2012 11:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57
Berichten: 524
Woonplaats: Zuid-Beijerland
Vooraf:
Tijdens de soundcheck kun je de blazers afzonderlijk inregelen. Vervolgens kun/moet je de geluidsman vragen de balans in de blazerssectie af te stemmen. Dus speel met alle blazers samen een lekker lang blazersloopje, en zorg dat hij de balans goed maak. Laat bij voorkeur een ander bandlid samen met de geluidsman luisteren. Hopelijk weet hij hoe het moet klinken. (hopelijk horen ze jou op de repetitie dus wel, dat is dus net zo belangrijk) Maak hier vooral een gewoonte van, omdat blazers anders altijd het ondergeschoven kindje blijven. Je creeer dus wat bewustwording bij de geluidsman.

Tijdens:
Als je merk dat de blazers niet te horen zijn, moet je ALS BAND duidelijk maken dat er belangrijke delen van de muziek weg vallen. Refereer naar de soundcheck waarbij je de blazers goed heb uitgemixt. Als ze dit niet aan willen passen kun je ALS BAND overwegen pas verder te spelen als het goed is.

Het is dus van belang dat DE BAND hier ook achter staat.

En met een vreemd geluidsbedrijf blijft het altijd maar afwachten. Wij nemen in deze gevallen onze eigen geluidsman mee die ons kent.

_________________
www.qwark.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Overgeleverd aan de GODEN?! Klootzakken bedoel je!
BerichtGeplaatst: 04 mei 2012 15:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Hans schreef:
Je kunt er beter voor zorgen dat het geluid op het podium in orde is, daar heb je meestal zelf controle over. Hoe het vervolgens via de PA klinkt is niet jouw verantwoordelijkheid, en ook niet iets waar je zelf invloed op kan uitoefenen.
Als het niet goed klinkt in de zaal is dat jammer maar niet jouw schuld.
Ga in elk geval nooit in discussie met de knoppendraaier, dat werkt alleen maar averechts.


Een waarheid als een koe. Maar wel jammer. Doe je zo je best.....
Voor mij een reden geweest om jarenlang niet meer met bandjes op te treden. Maar ja, 't bloed kruipt waar 't niet gaan kan dus ben ik toch weer aktief.
Wat mij wel enorm geholpen heeft en nog steeds doet is de aanschaf van de Soundback, de reflectieschijf die je om een microfoon kan klemmen. (nog bedankt Hans :D ) Sindsdien hoor ik in ieder geval mezelf en da's al heel wat. Want dat je in de zaal niet te horen ben is klote, maar als je jezelf niet hoort op 't podium is 't nòg frustrerender.
En inderdaad, in discussie gaan met dat soort gasten is totaal zinloos.
Gelukkig treden we meestal op met een eigen zanginstallatie, hebben we lekker alles zelf in de hand.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: overgeleverd aan de GODEN?!
BerichtGeplaatst: 19 jun 2012 08:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Hans schreef:
Leer er maar mee leven.
Blazers en geluidsmensen zijn zelden een goede combinatie. Je kunt er beter voor zorgen dat het geluid op het podium in orde is, daar heb je meestal zelf controle over. Hoe het vervolgens via de PA klinkt is niet jouw verantwoordelijkheid, en ook niet iets waar je zelf invloed op kan uitoefenen.
Als het niet goed klinkt in de zaal is dat jammer maar niet jouw schuld.
Ga in elk geval nooit in discussie met de knoppendraaier, dat werkt alleen maar averechts.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is ook al jarenlang een grote frustratie van mij dat een mixer je sound (als individu en als band) compleet naar de kl*te kan helpen maar daar zijn wel oplossingen voor:
Feit: Een PA mag niks kosten (of liefst zo weinig mogelijk) dus wat verwacht je dan? Dat daar een prof achter staat? 9 van de 10 keer staat er iemand die het of voor de lol doet en zo'n setje heeft, of 8 tientjes krijgt en eigenlijk alleen weet hoe je die schuifjes openzet (niks EQ, niks balansen etc)

Als je echt een oplossing wil: vraag voor 1 persoon meer gage en neem een geluidsman mee waarvan je weet dat hij goed is. Mocht je er geen kennen? Mail me ff ik weet er wel een paar.

1 van mijn beste vrienden is geluidsman voor Ampco (doet altijd grote zalen NSJ en pinkpop etc) zegt ook altijd: "ik ga altijd uit van het akoestisch geluid van een instrument, maar veel geluidsmensen weten niet eens hoe bijvoorbeeld een trompet akoestisch hoort te klinken, die zetten gewoon zo'n schuifje open..." En ook bij Ampco lopen prutsers rond, op NSJ staan ook altijd van die Rock and Roll gastjes akoestische bandjes om zeep te helpen qua sound en ze snappen het daar ook niet allemaal, maar wel beter dan gemiddeld:
Kortom: Je moet iemand meenemen die jullie stijl muziek snapt en weet wat er nodig is om dat goed te laten klinken. Neem iemand mee met verstand van zaken en ervaring: kost je een extra gage (kun je doorberekenen) maar dan heb je ook wat.
Een eigen geluidsman kan zo onwijs HET verschil maken! Hij weet wat je gaat doen als band, wanneer en wat je voorkeuren zijn. Dat kun je allemaal afstemmen.
"Grote"bands nemen toch ook altijd een eigen mixer mee? das niet zomaar:)

Om een lang verhaal nog wat langer te maken:
Ik ben zelf ook al jaren met dit probleem aan het worstelen (pas een repetitie sessie gedaan met het Bose L systeem, (de grote versie niet de L1) Dat zou zowel zaal als monitor kunnen zijn, niet lomp hard (zoals meestal) maar gedefinieerd een helder/transparant, maar dat was het ook niet...
Heb inmiddels een eigen monitor gekocht (want podiumgeluid is natuurlijk ook deel van de frustraties over geluid) die ik altijd meeneem. Als je bijvoorbeeld een monitor systeem van MASTER voor je neus hebt liggen klinkt je trompet altijd als een eend. Daar zit zo superveel agressief mid in! (prima voor een beukbandje met blazers sectie, maar voor solo's echt niet te doen)

Tja, het is allemaal wat omslachtig wellicht maar speelvreugde en een goed gevoel hebben staat voor mij voorop. Dan maar een paar knaken minder verdienen.

Nou ja,
Hoop dat je er iets mee kunt...
Dacht, ik post weer eens iets:)

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.