trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Sibelius: instrument octaaf lager laten afspelen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 apr 2024 06:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sibelius: instrument octaaf lager laten afspelen?
BerichtGeplaatst: 20 okt 2005 12:48 
Offline

Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45
Berichten: 499
Woonplaats: Achterveld
Bazz schreef:
Hoi,

Het gepuzzel gaat maar door.... Hoe kan ik een instrument in de score een octaaf lager laten klinken dan dat-ie oorspronkelijk in Sibelius klinkt :?:


selecteer de betreffende maat of maten, toets Ctrl+pijl-beneden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2005 14:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jul 2004 19:51
Berichten: 87
Woonplaats: Amsterdam
Ik weet wel hoe het in finale moet, dus misschien dat het ook zo werkt ongeveer bij sibelius. Verander de 'normale' G-sleutel in een G-sleutel met een 8 eronder (tenor sleutel) Notenbeeld bijft hetzelfde alleen klinkt het 8vb. (in finale is het de clef tool, sibelius versie weet ik niet.) Hopenlijk heb je hier wat aan.

_________________
"Playing 'bop' is like playing Scrabble with all the vowels missing." (Duke Ellington)
'If you're in a band it's okay if you only know three chords...but for God's sake put them in the right order.' -King of the Hill


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2005 15:21 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Mjaaaa...maar dat ziet er niet uit, zo'n gekke sleutel.
Van Sibelius weet ik niks, maar van midi wel. Heb je geluid in Sibelius? Dan kun je waarschijnlijk voor iedere partij een geluidje instellen, bij dat menu ( als dat er is ) moet je de desbetreffende partij zoeken en daar zien in te stellen dat hij een octaaf lager speelt...hoef je niks te veranderen qua sleutels.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2005 15:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Bij veel programma's regel je dit soort zaken in je midi-bank of midi-map
Daar bepaal je vaak ook dat bijvoorbeeld een Bes trompet -1 toon lager klinkt dan geschreven, en uiteraard welk instrument/klank er bij hoort. zo kan je de klank ook een heel oktaaf laten verlagen. Het lijkt mij er echter op dat je een verkeerd instrument hebt gemapped, amdat die juiste octaafhoogte binnen midi daar al in geregeld wordt.

8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2005 16:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39
Berichten: 3151
Woonplaats: Kortenhoef
Wat je zou kunnen doen:
De maten selecteren die je lage afgespeeld wilt hebben en daarboven '8va bassa' zetten!
Dan klinkt het een oktaaf lager dan het er staat!
Als je niet wil dat je dat 8va bassa kunt zien moet je het selecteren en (via je rechter muisknop) klikken op 'hide or show', kies voor hide en je ziet er niets van.
Ik heb ook even voor je gezocht of je via je midi iets kan veranderen, maar daar kon ik ook niets vinden!

Moet volgens mij wel kunnen, trouwens, maar tot nu toe weet ik dus niet hoe!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.