trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Speelhoogte Finale
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 21:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Speelhoogte Finale
BerichtGeplaatst: 30 dec 2005 16:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2004 08:27
Berichten: 330
Woonplaats: Sas van Gent
Volgens mij speelt (bij mij toch) Finale de verschillende intstrumenten niet af op de juiste toonhoogte. Zo klinkt een C(in de balk) net zo hoog bij zowel de F-hoorn als voor Bes-trompet terwijl het toch niet in 'concert pitch' staat.

Harmonisch klopt het geheel wel op papier maar het is niet wat ik moet horen.
Is dit een instellingsfout? of ligt het aan finale 2005??

Olaf

_________________
"Practice, practice, practice until it all works correctly - by habit." - Claude Gordon

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2005 17:18 
Offline

Geregistreerd: 04 apr 2005 17:02
Berichten: 64
Woonplaats: Steenbergen
Volgens mij kan je dit aanpassen met de staff tool. Ik werk alleen wel met Finale 2003, maar ik denk dat dit niet veranderd is. Als ik bijvoorbeeld de Bas een octaaf lager wil laten klinken, doe ik het volgende:

staff tool
Transposition - select
Interval van bijv. 8 naar 15 of 16 (even proberen).

Succes.

Groet,

Dennis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2005 18:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2004 08:27
Berichten: 330
Woonplaats: Sas van Gent
Ok, dank je..

Ik was misleid soor de klank die je hoort tijdens het invoeren....... Tijdens het afspelen van het stuk doet tie het wel goed. Beetje vreemd vind ik maar goed......

Olaf

_________________
"Practice, practice, practice until it all works correctly - by habit." - Claude Gordon

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2005 16:03 
Offline

Geregistreerd: 04 apr 2005 17:02
Berichten: 64
Woonplaats: Steenbergen
Graag gedaan.

Het blijft natuurlijk een midi-geluid, dus de klank is niet geweldig. Het verschil in geluid kan ook aan je geluidskaart liggen. Heb je een goede, dan is het geluid al wat beter.

Groet,

Dennis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2006 13:03 
Offline

Geregistreerd: 04 maart 2005 16:30
Berichten: 164
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Heb je een goede, dan is het geluid al wat beter.

Hoeft niet perse. Een goede geluidskaart heeft niet automatisch een goede synthesizer, en sowieso niet altijd goede samples.
In mijn audiomachine heb ik een (professionele) geluidskaart zitten die helemaal geen synthesizer heeft, alleen externe midi-aansluitingen. Daarop is dan een expander aangesloten, die fatsoenlijk geluid geeft, maar dat zou die ook net zo doen helemaal zónder geluidskaart.
De wat duurdere consumenten-geluidskaarten hebben meestal een ingebouwde wavetable synth, en de kwaliteit van de sounds hangt vooral af van de soundfont die je gebruikt. Hoe beter de samples, hoe beter de klank.
Heb je een goedkope soundkaart, en geen midi-apparatuur aangesloten, dan heb je pech, want dan gebruik je óf de microsoft-wavetable-synth, óf de finale-synthesizer. Geen van beiden is geweldig goed.
Citaat:
Volgens mij speelt (bij mij toch) Finale de verschillende intstrumenten niet af op de juiste toonhoogte. Zo klinkt een C(in de balk) net zo hoog bij zowel de F-hoorn als voor Bes-trompet terwijl het toch niet in 'concert pitch' staat.

Dat is idd een 'fout' in finale (sommigen noemen het een 'feature'). SimpleEdit speelt altijd de noot die je invoert. Normaal gesproken is het de bedoeling dat "display in concert pitch" aan staat terwijl je invoert, dus dan klopt het toch wel. Heb je "display in concert pitch" uitgeschakeld, en je voert voor trompet een Bes in, dan wordt die "geschreven" weergegeven, niet "klinkend". Of dat handig is, is een andere vraag.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.