trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Finale slechtste programma ooit!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 07:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Finale slechtste programma ooit!
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010 10:02 
Offline

Geregistreerd: 14 aug 2007 15:22
Berichten: 257
Woonplaats: Brunssum
Nou, ik moet even mijn frustratie kwijt over finale.

Ik ben nu enkele dagen actief bezig met het programma en, zoals te lezen: frustratie alom.
Enkele punten op een rijtje:

1) bij tempo wisseling tijdens een stuk neemt hij het nieuwe tempo ter plekke niet over.
2) ook maatsoort wisselingen worden niet correct overgenomen
3) het voortdurende moeten klikken in de zijbalk irriteert enorm.
4) setup voor een document maken is enorm lastig

en zo zijn er nog wel wat punten, maar daar kom ik momenteel niet op.

Graag zie ik reacties of ik iets fout doe of dat het echt aan het programma ligt.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010 11:10 
Offline

Geregistreerd: 15 jul 2008 01:38
Berichten: 101
Woonplaats: Maastricht
Ik gebruik nu al jaren Finale 2005, en eerlijk gezegd ik vind het een fijn programma, niets mis mee...
Alleen is Finale 2005 niet echt geschikt voor Windows 7. Het direct afspelen (door op spacebar te drukken) werkt niet correct en soms zijn de midi's aan de slechte kwaliteit.
Maar ik heb geen moeite met de punten die jij opnoemt.

Heb wel een aantal vragen voor jou remco p:

Word het tempo helemaal niet overgenomen, of niet correct?
Op de zijbalk klikken, bedoel je kwartnoot, halve enz selecteren?
Want voor deze zijn allemaal short-cuts op de toetsenbord. Als je bijv. op de 4 duwt in de numlock met de Quicknotation-tool krijg je meteen een kwart noot, en hoef je maar te klikken waar je die wilt hebben.
Zo zijn er heel veel short-cuts voor dynamic en accenten. Het beste is om de manual eens te doorzoeken naar de short-cuts.

In het kort: Je moet het onder de knie krijgen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010 11:13 
Offline

Geregistreerd: 14 aug 2007 15:22
Berichten: 257
Woonplaats: Brunssum
Ik bedoel dat hij gewoon blijft doorgaan in het oude tempo. Als ik eerst alla breve/ 2/2 maatsoort had en overga naar 4/4 in een stuk, dan blijft hij alla breve tellen.

short cuts wist ik niks van, ik zal gaan kijken.

daarbij komt ook nog eens:

als ik meerdere instrumenten heb in 1 pagina (directie partij b.v.) en van 1 instrument wil ik enkele maten kopieren naar een andere plaats in dat stuk omdat ze b.v. exact hetzelfde zijn, dan voegt hij bij de andere instrumenten automatisch rusten in terwijl dat niet de bedoeling is....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Finale slechtste programma ooit!
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010 12:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Ik gebruik Sibelius, naar volle tevredenheid, maar toch even een reactie.

remco p schreef:
Ik ben nu enkele dagen actief bezig met het programma en, zoals te lezen: frustratie alom.

Zoals te lezen? Jouw posts met vragen wekken bij mij eerder de indruk dat je nog niet gewend en een tikkeltje ongeduldig bent dan dat Finale reden zou moeten geven voor frustratie.

remco p schreef:
1) bij tempo wisseling tijdens een stuk neemt hij het nieuwe tempo ter plekke niet over.
2) ook maatsoort wisselingen worden niet correct overgenomen
3) het voortdurende moeten klikken in de zijbalk irriteert enorm.
4) setup voor een document maken is enorm lastig

Dat zijn, voor zover ik het vanuit hier kan beoordelen, beginnersperikelen. Ik heb met Sibelius wel een maand moeten wennen (voorheen gebruikte ik Encore) an zelfs nu ontdek ik nog wekelijks nieuwe features en handigheidjes.

remco p schreef:
Graag zie ik reacties of ik iets fout doe of dat het echt aan het programma ligt.

Neem de handleiding er eens rustig bij en ben vooral geduldig in het begin. Finale in een paar dagen onder de knie krijgen is een illusie.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010 12:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Nou ben ik vast een ouderwetse aap, maar ik ben toch blij met het good old handwerk. Geen frustratie van dingen die je niet weet, of verkeerd gaan. En met typex is alles zo weer hersteld.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010 12:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2005 19:17
Berichten: 424
Woonplaats: deventer
camel schreef:
Nou ben ik vast een ouderwetse aap, maar ik ben toch blij met het good old handwerk. Geen frustratie van dingen die je niet weet, of verkeerd gaan. En met typex is alles zo weer hersteld.


Ondanks dat je jezelf een ouderwetse aap voelt, zijn je stukken (voor mij) best te lezen en leuk om te spelen...

Maar goed...

Vroeger schreef ik alles met capella. Op een gegeven moment heb ik finale aangeschaft, hier kon ik absoluut niet wennen. Nu gebruik ik al een 1 jaar sibelius en ben hierover zeer tevreden.

In het begin moet je even wennen, maar als je alle shortcuts weet schrijf ik (voor dweilkapel) in 4 uur een compleet arrangement, met daarin 3 stemmig trompet, 3 stemmig trombone, 2 stemmig sax/bariton en bas zonder enige moeite. Het moeilijkst is het, om er een mooi klinkend geheel van te maken, maar dat ligt niet aan het programma....

Kortom: je moet jezelf een beetje de tijd geven om het programma te leren kennen en om alle shortcuts te leren. Anders kan je altijd nog overstappen naar sibelius 8)

_________________
Soulband - http://www.tuxedospecial.com
Dweilkapel - http://www.deurbloazers.nl
Trompet - King 601 (2015), Jupiter JTR-300 (1991), Selmer (1952)
mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Finale slechtste programma ooit!
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010 13:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jul 2004 13:35
Berichten: 1037
Woonplaats: Hilversum
remco p schreef:
1) bij tempo wisseling tijdens een stuk neemt hij het nieuwe tempo ter plekke niet over.
2) ook maatsoort wisselingen worden niet correct overgenomen
3) het voortdurende moeten klikken in de zijbalk irriteert enorm.
4) setup voor een document maken is enorm lastig


1) via Plug-ins > Expressions > Create Tempo Marking. Nog nooit gehad dat ie het dan niet pakt. Tempo wijzigen met behulp van het vakje in de afspeelbalk werkt niet als er aan het begin van het stuk een tempo markering zit.

2) Het voorbeeld wat je geeft bij de wisseling van 2/2 naar 4/4 klopt toch. 2 halve noten in 2/2 maat duren zonder een nieuwe tempomarkering qua tempo net zo lang als 2 halve noten in 4/4.

3) Zoals gezegd, je kan met shortcuts veel doen. Nummeriek deel 1 t/m-8 voor nootlengtes, 9 voor triolen, + en - voor toevallige voortekens, 0 voor rusten van geselecteerd nootlengtes, t voor verbindingsboog en c t/m b voor de noten.

4) Wat vindt je er precies lastig aan dan? Create new ensemble, paginaformaten op A4 zetten, instrumenten selecteren, score information invullen, maatsoort, toonsoort, tempo en eventueel opmaat selecteren en je bent klaar.

Dat andere wat je noemt over die rusten snap ik niet zo goed. Als ik 8 maten selecteer, kopieer en op een andere plek plak gebeurt er verder niets met de partituur.

Verder is Finale (en elk ander notatieprogramma volgens mij) niet iets wat je even in een paar daagjes onder de knie krijgt. Ik gebruik nu zo'n 7 jaar Finale en zit ook nog regelmatig op internet te zoeken hoe ik bepaalde dingetjes moet doen.

Welke versie van Finale heb je overigens?

_________________
-------------------------------------------------------------------
bij voetbal gaat het om de winst, bij muziek om gelijkspel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Finale slechtste programma ooit!
BerichtGeplaatst: 11 jun 2010 13:39 
Offline

Geregistreerd: 14 aug 2007 15:22
Berichten: 257
Woonplaats: Brunssum
trompet-smurf schreef:
remco p schreef:
1) bij tempo wisseling tijdens een stuk neemt hij het nieuwe tempo ter plekke niet over.
2) ook maatsoort wisselingen worden niet correct overgenomen
3) het voortdurende moeten klikken in de zijbalk irriteert enorm.
4) setup voor een document maken is enorm lastig


1) via Plug-ins > Expressions > Create Tempo Marking. Nog nooit gehad dat ie het dan niet pakt. Tempo wijzigen met behulp van het vakje in de afspeelbalk werkt niet als er aan het begin van het stuk een tempo markering zit.

2) Het voorbeeld wat je geeft bij de wisseling van 2/2 naar 4/4 klopt toch. 2 halve noten in 2/2 maat duren zonder een nieuwe tempomarkering qua tempo net zo lang als 2 halve noten in 4/4.

3) Zoals gezegd, je kan met shortcuts veel doen. Nummeriek deel 1 t/m-8 voor nootlengtes, 9 voor triolen, + en - voor toevallige voortekens, 0 voor rusten van geselecteerd nootlengtes, t voor verbindingsboog en c t/m b voor de noten.

4) Wat vindt je er precies lastig aan dan? Create new ensemble, paginaformaten op A4 zetten, instrumenten selecteren, score information invullen, maatsoort, toonsoort, tempo en eventueel opmaat selecteren en je bent klaar.

Dat andere wat je noemt over die rusten snap ik niet zo goed. Als ik 8 maten selecteer, kopieer en op een andere plek plak gebeurt er verder niets met de partituur.

Verder is Finale (en elk ander notatieprogramma volgens mij) niet iets wat je even in een paar daagjes onder de knie krijgt. Ik gebruik nu zo'n 7 jaar Finale en zit ook nog regelmatig op internet te zoeken hoe ik bepaalde dingetjes moet doen.

Welke versie van Finale heb je overigens?


Ik gebruik versie 2007c.

betreft die rusten:

Als ik een partituur heb met meerdere instrumenten onder elkaar. (dus iedere regel is een aparte stem/instrument) en ik wil in b.v. de 3e regel maat 2, 3 en 4 kopiëren en plakken in maat 10,11 en 12. Als ik dat doe zet finale op de 1ste, 2e en 4e regel in maat 10,11 en 12 allemaal rusten neer (hij voegt daar dus maten in op de plaats waar alleen in regel 3 geplakt moet worden) terwijl dat niet moet.

Betreft de antwoorden:
2) 2 halve noten in 2/2 maat duren in mijn beleving qua tempo net zo lang als 2 kwarten in 4/4 (2 tellen in de maat, halve noot duurt 1 tel). terwijl in 4/4 (4 tellen in de maat KWARTnoot duurt 1 tel) een halve noot dus 2 tellen zou moeten duren.....


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.