trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 09:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 26 mei 2018 16:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Er moet een omslag komen in het denken over muziek en kunst in het algemeen. Kunst en kunstenaars zijn ook maar gewoon mensen die een baan hebben. Iemand die een baan heeft, krijgt betaald. Kunstenaars te vaak niet. Het verhaal is bekend: voor reiskosten, eten, belofte van PR wordt er dan op behoorlijk hoog niveau gespeeld. Er wordt reclame gemaakt met: gratis muziek, gratis expositie, gratis voorstelling, komt dat zien! Fok dat, gratis zou niet meer mogen bestaan! Voor goeie kunst moet betaald worden. Als ik met mijn band een gewone, normale prijs vraag van rond de 300 de man, dan krijg ik dat zelden of nooit. Hoe vaak ik al niet heb moeten onderhandelen met de bandleden, mezelf in de spiegel heb moeten aankijken of ik het nog wel kon verantwoorden, de organisator nog eens lief aan heb gekeken, om vervolgens de gig niet te krijgen omdat ik te duur was....! Ik beschouw mijn band als een Mercedes. Veel podia willen in een Mercedes rijden voor de prijs van een NIssan. Ik rij zelf in een Nissan omdat ik geen Mercedes kan betalen, waarom doet een podium daar dan moeilijk over? Ze krijgen die Mercedes niet omdat ze hem niet kunnen betalen, zo gaat dat nou eenmaal in de grotemensenwereld, maar.......!!!!!! Nou komt het: er is altijd wel weer iemand die wél voor minder komt spelen, en dat zijn vaak ook Mercedessen en BMW's. Hebben ze dat toch nog, en voor minder. Dat is dus punt twee: muzikanten, kunstenaars moeten enkel nog spelen voor goeie gages en anders de organisatoren uitlachen. Ik weet hoe het gaat, ik wil ook een voorbereidend tourtje doen voor een cd opname, dus speel ik ook voor veel te weinig en dat doet iedereen, en daardoor wordt het eigenlijk alleen maar erger. Ik krijg al regelmatig aanbiedingen waarbij ik zelf dan de zaalhuur maar moet betalen....er zijn grenzen, maar muzikanten, kunstenaars zijn gek en monomaan. Als we daar niet gauw eenheid in krijgen, is er voor slechts een enkeling nog wat te verdienen in de kunsten, de rest kan een ander baantje gaan zoeken.
Kortom: voedt het publiek op dat goeie kunst geld kost en voedt de kunstenaar op dat hij geld voor zijn werk moet vragen en krijgen. Dat is m.i. waar het naartoe moet.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 26 mei 2018 17:35 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dat wordt al jaren geroepen. En al jaren gebeurt er niks. Niet vanuit de sector zelf, niet vanuit de overheid, en zeker niet vanuit de betalende luisteraar.

Mijn visie: van alle 10 of 11 conservatoria kun je er 8-9 sluiten.
Want al die conservatoria slokken geld op, leveren veeeeeeeel te veel mensen af op een werkveld dat steeds meer krimpt. Scheelt ook veel geld.

Orkesten zouden verplicht moeten worden om Nederlands talent aan te nemen. Want voor elke buitenlander, zit er een Nederlands talent thuis die het van die magere tariefjes moet hebben, terwijl die die functie net zo goed zou kunnen.
Buitenlandse studenten zouden verplicht moeten worden om na hun eindexamen weer terug te keren naar hun thuisland. Er is al te weinig plek.

Ik erger me al jaren aan al die figuren die voor minder dan 20 euro per uur lesgeven, waarna ik alsnog tegen fatsoenlijke tarieven de tyfuszooi mag opruimen van zogenaamde docenten die nog nooit een conservatorium van binnen gezien hebben.

Ik erger me al jaren aan “collega’s” die voor een appel en een ei spelen. En orkesten/bands/organisaties die dat soort marktverziekers inhuren.
Tuurlijk heb ik daar mijn deel aan bijgedragen, tot ik op een gegeven moment zei dat ze konden doodvallen met hun schandalige kut-tarieven.
Ik ga niet meer spelen voor een uurloon waar een vakkenvuller van de Albert Heijn nog zijn nest niet voor uitkomt.

Die hele sector is verziekt door teringlijers die onder de prijs duiken, en zo alle kwaliteit naar de verdommenis helpen.

En Nederlanders zelf zouden voor hun cultuur ook wel wat meer trots aan de dag mogen leggen. En daar wat voor over moeten hebben.
Zoals bijvoorbeeld in Duitsland waar je als musicus aanzien hebt. Waar men een paar 100 miljoen extra in de cultuur pompt.
Maar in Nederland kankeren we en masse als er iets wordt uitgegeven dat niet meteen voor eigen doel is.

Goddank heb ik er weinig meer mee te maken, heb ik een mooie baan, die niet echt op de tocht staat, en hoef ik niet meer elke maand te smeken of verenigingen mijn lesgeld willen ophoesten. En kan ik tegen organisaties zeggen dat ze mijn prijs moeten betalen of anders zoeken ze maar een amateur voor een paar kralen en een boekenbon.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 27 mei 2018 11:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
marnix schreef:
Mijn visie: van alle 10 of 11 conservatoria kun je er 8-9 sluiten.
Want al die conservatoria slokken geld op, leveren veeeeeeeel te veel mensen af op een werkveld dat steeds meer krimpt. Scheelt ook veel geld.


Het zijn er wel veel, dat is waar. Ik sta eigenlijk versteld van het aantal mensen dat toch nog zijn plekje weet te veroveren, tegen de stroom in, en tegen belachelijke tarieven, maar ja, het kunstenaarsbloed kruipt toch blijkbaar waar het nauwelijks gaan kan.

Citaat:
Orkesten zouden verplicht moeten worden om Nederlands talent aan te nemen. Want voor elke buitenlander, zit er een Nederlands talent thuis die het van die magere tariefjes moet hebben, terwijl die die functie net zo goed zou kunnen.
Buitenlandse studenten zouden verplicht moeten worden om na hun eindexamen weer terug te keren naar hun thuisland. Er is al te weinig plek.


Ik ken de orkestsituatie niet goed genoeg om daarover iets zinnigs te zeggen. In mijn niche, de creatieve jazz, maakt dat allemaal niks uit. Mijn concurrentie op de podia bestaat toch vrnl. uit Nederlandse muzikanten en grote Amerikaanse acts die veel geld wegslokken, maar die natuurlijk ook te zien moeten zijn in Nederland. In mijn band zitten zlefs twee buitenlandse muzikanten, waarvan er eentje in Noorwegen woont en werkt.
Ik heb ook niet het idee dat in de Nederlandse topbigbands en bv. Metropole, de Nederlandse muzikanten worden weggedrukt door buitenlandse mensen.

Van mij mogen ze blijven, bovendien denk ik dat er heel wat buitenlandse studenten (in de jazz iig) toch weer richting hun eigen land vertrekken. De opleidingen in de jazz zijn in Nederland nu eenmaal vrij uniek en erg goed. Daar profiteren buitenlanders van en nemen die kennis mee naar het buitenland.

Citaat:
Ik erger me al jaren aan al die figuren die voor minder dan 20 euro per uur lesgeven, waarna ik alsnog tegen fatsoenlijke tarieven de tyfuszooi mag opruimen van zogenaamde docenten die nog nooit een conservatorium van binnen gezien hebben.


Helemaal mee eens. Er staat een nette prijs voor vanuit de NTB, en die moet je ook vragen. Je zou wel gek zijn als je het niet doet. Als je het dan niet in de eigen niche kunt verdienen, dan maar met lesgeven.

Citaat:
Ik erger me al jaren aan “collega’s” die voor een appel en een ei spelen. En orkesten/bands/organisaties die dat soort marktverziekers inhuren.
Tuurlijk heb ik daar mijn deel aan bijgedragen, tot ik op een gegeven moment zei dat ze konden doodvallen met hun schandalige kut-tarieven.
Ik ga niet meer spelen voor een uurloon waar een vakkenvuller van de Albert Heijn nog zijn nest niet voor uitkomt.


Het probleem daarvan is, dat je met een band als die van mij anders helemaal niet meer speelt. Ik ben geen bekende naam voor het grote publiek, dus men krijgt de zaal met mij moeilijker vol (overigens stonden ze op North Sea tot op de trap en moesten ze mensen nee verkopen...het kan dus wél). Wil ik toch podiumervaring genereren, dan moet ik soms voor weinig toch een concert doen. Je vult op die manier de gaatjes in je tourrooster, en kunt de band laten spelen. Ik heb niet het gevoel dat ik daar heel veel keuze in heb. In mijn niche is het alternatief dat ik mijn muziek gewoon niet op het podium krijg, en dat is mij een stap te ver. Ik vind mijn muziek relevant, mensen moeten het kunnen horen, en ik wil het heel graag spelen. Soms kies ik dan maar voor een lullige gage. Hierover heb ik al 30 jaar discussies in iedere band waarin ik heb gespeeld. Soms ben ik standvastig en doe ik er niet aan mee, soms wil ik gewoon spelen en pik ik het ook. Overigens is dat hoe een groot deel van de nu wat meer gevraagde acts in de picture zijn gekomen. Jaren van voor nop spelen gaan soms vooraf aan succes. Het is vreselijk, maar het is niet anders.
Wat ik wel vind, is dat een publiek hierover geïnformeerd zou moeten worden. Ik heb weleens de neiging om voorafgaand aan een concert te vertellen dat we voor niks staan te spelen, maar heb dit tot nog toe niet gedaan, omdat ik dan ruzie met mijn mede-muzikanten zou krijgen, maar misschien dat ik het toch ga doen, het is te bar voor woorden wat er nu aan het gebeuren is.

Citaat:
Die hele sector is verziekt door teringlijers die onder de prijs duiken, en zo alle kwaliteit naar de verdommenis helpen.


Dat is dus de vraag. Er staat helaas op dit moment voor niks een behoorlijke kwaliteit op het podium, tegen de verdrukking in. Je vraagt je af hoe het mogelijk is, maar ook voor niks hebben de meeste muzikanten toch nog zo veel liefde voor hun vak, dat ze hun uiterste best doen om er wat van te maken. Zie onze hoofdtopic. dat het ook nog beter had gekund, dat weet ik zeker. Met extra geld voor een paar fatsoenlijke repetities had daar een wereldact gestaan, maar het zakt ook niet door het ijs. Je zou bijna zeggen, helaas.

Citaat:
En Nederlanders zelf zouden voor hun cultuur ook wel wat meer trots aan de dag mogen leggen. En daar wat voor over moeten hebben.
Zoals bijvoorbeeld in Duitsland waar je als musicus aanzien hebt. Waar men een paar 100 miljoen extra in de cultuur pompt.


Ik ken de situatie in Duitsland niet precies, maar daar groeien de bomen ook echt niet meer tot in de hemel. Ik heb zelfs wel van Duitse muzikanten gehoord dat ze het zo fijn vonden om in Nederland te spelen, want daar werd je tenminste goed behandeld, hahahaha!
Wat ik wel weet, is dat daar een groot verschil ligt tussen klassieke en jazzmuziek. De waardering voor klassiek is daar oneindig veel groter dan voor jazz. Dat uit zich in gages, respect, maar ook bv. in GEMA-uitkeringen.
En als we het toch over het buitenland hebben: Noorwegen was het walhalla, maar zelfs daar zijn ze aan het kniepen geslagen.
Dat gezegd hebbende, uiteraard moet er meer geld naar cultuur, dat is evident.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 27 mei 2018 13:16 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik kijk inderdaad meer naar de klassieke kant van het verhaal.

Waargebeurd:
Men wilde een trompettist voor een orkest.
2 repetities, 1 concert. En ze betaalden maar liefst 150 euro.
Maar daar moest ik wel mijn reiskosten van betalen, en het laten verlonen.
Dikke doei. En dan weet ik ook geen collega’s. Ik ga het ze niet aandoen.
Uiteindelijk zat er iemand te spelen die zichzelf verkoopt als beroeps, maar nog nooit een conservatorium van binnen heeft gezien.
Dat soort “collega’s” heb ik geen hoge pet van op.
De dirigent staat daar ook niet voor nog geen 50 euro per avond.
De zang solisten ook niet.

Ik heb dezelfde opleiding.
En tuurlijk, ik ben geen dirigent of solist, maar ik verdom het om voor een fooi mijn beroep, mijn talent en mijn investeringen te grabbel te gooien.

Dan speel ik liever niet.
Dan rij ik liever op een bus. (Wat ik overigens ook doe, met ongelooflijk veel plezier).

Ik ga liever hobbymatig op hoog niveau zitten spelen bij een amateur orkest, dan dat ik mezelf als een soort van lijpe lotje laat afpersen door “beroepsorkesten” of organisaties die het gewoon vinden om kunstenaar uit te knijpen die toch alles er voor over hebben.

De beroepstrots lijkt dan totaal weg bij die mensen.

Maar ik ben gloeiend eens: er mag meer geld naar cultuur.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.