trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verrassende uitslagen ENBK 2014
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 09:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Roel schreef:
Ik mag dus nog niet weg.

Diederik, je hebt gelijk, ik ben onduidelijk en met mijn uitspraak dat ik mensen die hun muzikale voortbrengselen laten beoordelen hersenloos dom en krankzinnig vind ging ik over de schreef. Laat ik het herformuleren in de hoop dat ik vergeven word: ik snap er niets van dat mensen zich door een jury van 3 al dan niet competente mensen hopelijk zonder politieke agenda laten beoordelen. Vrijwillig, welteverstaan. Dat het nu eenmaal usance is, en dat je je vereniging niet in de steek laat als die op concours gaat, daar kan ik goed inkomen, maar dat je er waarde aan hecht wat de uitslag zal zijn, dat is voor mij een ver-van-mijn-bed-show.

Verder klopt mijn verhaal inderdaad van geen kanten. Het is gebaseerd op een brij van incidenten, veelal erg lang geleden. Ik heb er geen bewijzen voor en ik had het hier niet moeten noemen. Hoewel: niet hoeven noemen is wellicht beter. Ik hoef mijn mening, zolang ik die niet als feit presenteer, tenslotte niet te staven met bewijzen. Dan had ik duidelijker moeten zijn en moeten vermelden dat het flarden uit mijn herinnering betrof. Maar toch flarden die erg veel indruk op me gemaakt hebben, zeker het gedeelte dat juryleden niet slechts muzikale beoordelingsgronden hanteren. Maar goed: niet te bewijzen, ik vind het schokkend, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.

Di nucci, je geeft Diederik een +1, maar mij in wezen ook:
di nucci schreef:
Wat ik persoonlijk wel erg jammer vind in Brassband land is dat er altijd op foute nootjes, kicksjes en techniek wordt beoordeeld. Muzikaliteit wordt vaker gestraft dan beloond in mijn ogen.

Je bent het (overigens geheel terecht, ik denk er precies zo over) dus ook niet eens met de wijze waarop een jury hier beoordeelt.

Verder:
di nucci schreef:
... afgedaan met de opmerking dat het niet fout is en louter een verschil in inzicht. Met een jury rapport wat op deze manier is opgebouwd kan je als orkest vooruit en dan loont het om naar een concours te gaan.

Je zegt hier dat het een verschil in inzicht betreft, maar toch lijk je te denken dat een orkest er wat van kan opsteken? Ik snap het niet: met een dergelijke opmerking (die ik op zich net als jij heel bewonderenswaardig vind) maakt de jury haar eigen punten onbelangrijk. Als je de lijn die je met een dergelijke tekst doorzet zou er in de puntenstaat louter "niet van toepassing" moeten staan.

di nucci schreef:
Niet hersenloos maar slim, en getuigend van motivatie binnen het orkest.

Wat ik slim en getuigend van motivatie vind is, als een orkest iets probeert te betekenen voor haar omgeving maar vooral ook haar leden. Dus het organiseren van leuke concerten en andere evenementen, waarbij het publiek van goede muziek kan genieten en de leden echt iets opsteken. Dit prefereer ik te allen tijde boven een concoursdeelname waarbij de cruciale partijen ingevuld worden door ingehuurde al dan niet beroepsmuzikanten.

Het hele concourssysteem komt op mij over als geforceerd en onnatuurlijk. Ik wil er nog bij vermelden dat dit gewoon mijn mening is, en dat ik met het geven daarvan niemand heb willen beledigen. Mocht dat toch gebeurd zijn, wil ik bij dezen mijn excuses aanbieden.

Nu keer ik weer terug naar mijn status van slapend forumlid, en zal weer slechts gaan reageren op leuke advertenties en andere ongevaarlijke onderwerpen.

Sorry voor de overlast die ik veroorzaakt heb, het ga jullie goed.


Weltrusten

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 11:16 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Toch een beetje rare ontwikkelingen hier. Iedereen valt over Roel heen al heeft hij volgens mij op alle belangrijke punten een zeker gelijk. Alleen al dat ik na dit alles gelezen te hebben nog steeds niet begrijp wat er nou zo verrassend was aan de uitslag van dit concours. Is dat verrassende nou positief of negatief?
Heeft de jury voor het eerst in de hafabra-geschiedenis voor de muziek gekozen? Het blijft duister.
Roel heeft 100% gelijk als hij stelt dat de concoursvorm volledig ongeschikt is om muziek te beoordelen, ten principale, maar ook omdat een jurysysteem per definitie subjectief is en in hoge mate vatbaar is voor lobbywerk en/of erger.
Aan de andere kant ben ik iets rekkelijker in dat ik begrijp dat al die brassbands een podium nodig hebben om zich te presenteren en als daar om de amusementswaarde te verhogen en/of om het wat spannender te maken een soort wedstrijdje a la the voice enz. voor nodig is dan moet het maar. Desnoods om het publiek dat grotendeels wel uit familie en andere fans zal bestaan bij de les te houden.
Alleen, en dat is volgens mij een belangrijk punt, zou ik de uitslag van zoiets als (deelnemend) muzikant volledig naast me neer leggen, wat maakt mij nou die jury uit. Ik ga er van uit dat iedereen die een tijdje met muziek en een instrument bezig is zelf wel in de gaten heeft waar hij of zo ongeveer staat en dat noch een te positief, noch een te negatief oordeel van een of ander juryclubje daar wat aan verandert.
Ook de klaarblijkelijke gewoonte om voor zo'n concours je band aan te vullen met prof spelers op cruciale punten is onsportief, misleidend en denigrerend voor degenen die normaal die stoel bezetten.
Bij de grote concoursen zoals het Kon. Elisabeth e.d. is het niet veel beter.
De keren dat ik daar wat van gezien en gehoord heb doen mij afvragen op welke criteria zo'n jury in godsnaam wordt samengesteld. Ik heb meegemaakt dat een volgens mij ontwikkeld en ervaren publiek het zo pertinent met de jury oneens was dat het bijna een genante vertoning werd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 11:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
delano schreef:
Toch een beetje rare ontwikkelingen hier. Iedereen valt over Roel heen ...


correctie, (oa) ik ben het 100% met Roel eens.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 11:49 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik ga ook een heel eind met Roel mee deze keer omdat ik persoonlijk niets heb met muzikale wedstrijden. De meest bizarre uitwassen zijn bijv. het Eur. songfestival en programma's zoals de X-factor en de Voice. Types zoals Gordon gaan dan proberen iets zinnigs te zeggen over iemand die WEL kan zingen... :lol:

Maar aan de andere kant is het goed om ergens naar toe te werken, doelen te hebben. Voor de een is dat een nieuwjaarsconcert, de ander een cd, maar ook concoursen kunnen die functie vervullen om collectief aan iets te werken. Daarnaast heb je er als buitenstaander geen last van, dit in tegenstelling tot Sinterklaasfeesten... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 12:17 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Een grote groep muzikanten zoekt denk ik naar de bevestiging dat ze, bijvoorbeeld, bij maat 118 iets goed gespeeld hebben of iets juist beter hadden moeten doen. Als je aan het publiek vraagt hoe ze het vonden krijg je vaak antwoorden als "Vet" of "Mooi" en met een beetje geluk gaan ze er dieper op in en krijg je antwoorden als "Mooie trompet solo bij het begin van deel 3". Hoe het totale samenspel was op de kritische punten blijft daardoor vaak onduidelijk.

Natuurlijk kan je daarvoor een opname luister en zelf kijken wat je er van vond, toch is een opname vaak net anders dan hoe het in de zaal uitkomt. Daar komt dan nog is bij dat je bevooroordeeld luistert naar de opname, na weken/maanden repetitie tijd is je blik van het eindresultaat altijd positiever dan van een buitenstaander.

Tot zover helemaal begrijpelijk dat een jury rapport een toegevoegde waarde is.

Verder zit het, zoals al eerder in dit topic gezegd, in het DNA van een mens om te rangschikken en dus punten toe te kennen. Zo zitten we domweg in elkaar, we hebben allemaal onze voorkeuren, vaak op basis van smaak. Ik vind bijvoorbeeld Beethoven 9 met de tempo's van Paavo Jarvi (http://www.youtube.com/watch?v=xbZjAxqHYSg) mooier dan van Abbado. -> Smaak. maar het betekend wel dat ik naar meer opnames (uitvoeringen) heb geluisterd en dus een rangschikking heb gemaakt.

Logisch dus dat mensen die veel bezig zijn met muziek ook die rangschikking op zoeken en dan het liefst van iemand die "neutraal" is. Je vrienden en familie vinden het namelijk al snel mooi.

De kwestie met invallers ben ik geheel met jullie eens. Het liefst zou ik een verbod zien op invallers TENZIJ er een vacature binnen het orkest is op die plek. (wij zijn bijvoorbeeld met 4 inval euphonieums op concours gegaan, klinkt als belachelijk maar met de wetenschap dat we er twee hebben als lid waarvan er 1 met zwangerschapsverlof is zet het weer in een geheel ander daglicht) helaas is een dergelijke regel niet te controleren en blijven we dus zitten met verenigingen die een paar duizend euro uitgeven om op concours te kunnen gaan.

De reden dat het lijkt alsof ik over Roel heen val komt voornamelijk door de (onterechte) harde toon waar de discussie wordt gevoerd, laten we gewoon proberen stigmatiserende woorden niet te gebruiken dan lijkt het er ook niet op alsof iedereen hier ruzie met elkaar heeft...

Uiteindelijk is het het meest belangrijk hoe het orkest de repetitie(s) na het concours klinkt. Dan weet je of je vooruit gegaan bent en of het dus nut gehad heeft. (wederom de invallers kwestie van toepassing op de ze alinea)

Kortom, er zijn meerdere redenen om wel, of niet, mee te doen aan een concours. Je hoeft het er niet mee eens te zijn we kunnen in ieder geval proberen elkaar te snappen. (en dat gaat lukken denk ik)

ps. de verrassende uitslag was dat de 2 favorieten voor de eindzege laatste en een na laatste werden met 86 en 87 punten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 13:50 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Maar op welke grond waren zij dan favoriet?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 14:51 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Grote sound, relatief clean technisch goed (vooral schoonhoven) in principe doen ze wat er van een brassband verwacht wordt. Letterlijk spelen wat er staat. Niet de mooiste uitvoeringen over het algemeen (maar dat is smaak, ik vind de doorsnee brassband opvatting namelijk niet mooi).

Wat er op het NBK waarschijnlijk gebeurd is is dat de Jury deze twee bands gestraft heeft voor het harde spel. Het was op delen namelijk hard in plaats van sterk. En dat had niemand in de zaal verwacht, normaal wordt dat namelijk toegejuicht.

In het kort is er dus niet des brassbands gejureerd terwijl iedereen dat wel verwachte. 8ste en 9de is zeker niet de plek waar de bands thuis horen, een politieke agenda en "straf" lijkt hier dus zeker aan de orde.

Voor dat iedereen uitgerekend dit voorbeeld aangrijpt om alle concoursen gelijk het stempel stom, dom en nutteloos te geven wil ik even benadrukken dat de beste drie bands normaliter ook in de top drie eindigen en de slechtste drie ook onderaan. Wat daar tussen gebeurd lijkt vaak zoveel op elkaar dat ik het verschil niet kan bepalen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 15:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Allereerst moge duidelijk zijn dat ik het met eerdere sprekers eens ben als het gaat om de kritiek op mijn toon en woordkeus. Ik heb daar dan ook mijn excuses voor aangeboden, en doe dat indien nodig graag nogmaals.

Verder ben ik ronduit jaloers op de welsprekendheid en het vermogen tot samenvatten van delano in zijn bijdrage hierboven. Zijn verhaal valt te lezen als ware het mijn volledige mening.

Bedankt en tot ziens!

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.