trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verrassende uitslagen ENBK 2014
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 17:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 15:28 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik moet toch bekennen dat je antwoord mij verbaast, di nucci.
Tussen de regels doorlezend begrijp ik dus dat het een beleid is om hard te belonen, en dat juryleden die muzikaal spel belonen een uitzondering zijn en gedreven door politieke agenda's.

Dat lijkt me niet helemaal de waarheid.

Dat zou namelijk betekenen dat zowel de bands als de jury's in het verleden af stevenden op een muzikaal failliet...

Volgens mij gaat het bij een concours ook een beetje om de spanning van het moment. En als iedereen blijkbaar vindt dat Schoonhoven en Rijnmond de top zijn, vraag ik me meteen af waarom je nog een nbk nodig hebt om dat te bewijzen. Zet dan gewoon op je site "wij zijn de besten, dat hebben wij samen met de hele brassbandscene in Nederland besloten". Dan is dat ook duidelijk, en kun je gewoon lekker weer muziekmaken.

Of zo.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 15:37 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Roel schreef:
Allereerst moge duidelijk zijn dat ik het met eerdere sprekers eens ben als het gaat om de kritiek op mijn toon en woordkeus. Ik heb daar dan ook mijn excuses voor aangeboden, en doe dat indien nodig graag nogmaals.

Verder ben ik ronduit jaloers op de welsprekendheid en het vermogen tot samenvatten van delano in zijn bijdrage hierboven. Zijn verhaal valt te lezen als ware het mijn volledige mening.

Bedankt en tot ziens!


Met name de nadruk op tot ziens, Roel, want dan betreft het geen definitief afscheid...
Wat betreft je excuus: dat vind ik klasse, niet veel mensen zijn hiertoe bereid, het siert je wat mij betreft!
Vergeten dit voorval, zo snel mogelijk.
Verder val ik in ieder geval niet over Roel heen, hij heeft recht op zijn mening , die door sommigen wordt onderschreven.
Zelf heb ik al aangegeven dat voor de diverse opvattingen wel wat te zeggen is.
Het gekke is dat ik bijna een hekel heb om zelf op concours te gaan maar wel graag ga luisteren....
Iedereen moet lekker doen wat hij of zij leuk vindt.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 15:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
diederik schreef:
Het gekke is dat ik bijna een hekel heb om zelf op concours te gaan maar wel graag ga luisteren....


Ik ben één keer naar zo'n Brassband wedstrijd geweest in Zutphen... speelden ze allemaal hetzelfde stuk!! ... is dat nog steeds zo en wát is daar dan zo leuk aan Dick?

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 17:37 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Even teruggrijpend naar een eerdere post: De verrassing voor de meesten was dat de band die 4 jaar achterelkaar de titel pakte, dit keer als laatste eindigde. Voor mij kwam het wellicht niet helemaal als een verrassing omdat Schoonhoven op 2 paarden wedde: de NBK, en twee weken later , in Engeland, "Brass in concert" , waar ze trouwens goed hebben gepresteerd, maar met een totaal ander programma.

Dan , Ruli, wat is er dan zo leuk aan het luisteren bij zo'n concours.
Weet dat ik zelf (o.a.) in een harmonie speel, en niet (nog nooit) in een Brassband. Zoals ik zei ga ik zelf liever niet naar concours; maar tijdens zo'n concours , als je er dan toch bent, hoor je Ha Fa en Bra, met in het algemeen verschillende werken. Ik luister er met plezier naar.

Wat is er dan leuk aan het luisteren van de kampioensdivisie Brassband waar je 7 of 8 x hetzelfde werk hoort. Goede vraag, niet makkelijk te beantwoorden , maar ik probeer het toch.
Laat ik voorop zeggen dat ik er niet ga zitten om te kijken of de Soprano alle hoge noten haalt of dat de principal cornet of euphonium de acrobatische solotjes zonder een enkel slippertje speelt. Ik zoek juist de mooie momenten, ik houd van de Brassband-klank. Dat is een persoonlijk gegeven/beleving, net als ik van chocola houd. :D
Ik kocht pas een nieuwe CD "The story of Anna Frank" (Musikkorps der Bundeswehr, geen brassband, maar als voorbeeld). 2 werken springen er op die CD voor mij uit " The Secret of the white Rose" en "The story of Anna Frank" beiden van Otto M Schwarz.
Soms, vooral in het begin draai ik die werken dan verschillende keren achter elkaar af, steeds weer nieuwe mooie muzikale momenten ontdekkend, steeds andere lijnen volgend (ik bedoel de instrumenten ) etc etc.
Dat doe ik eigenlijk ook bij zo'n concours. Het is over het algemeen een nieuw werk, dat ik nog niet ken. Je maakt er kennis mee. Luistert opnieuw naar de volgende uitvoering. Gaat steeds meer mooie momenten ontdekken; verschillen bemerken in de opvattingen van de dirigenten enz enz enz.
Aan het eind heb je dan ook best wel een eigen oordeel over wat je de mooiere en minder mooie vertolkingen vond, met de daarbij horende verwachtingen. En.....dat kan heel erg afwijken van wat een jury er van vond, immers ik (gelukkig) heb geen partituren, kan dus niets zeggen over juistheid van tempi, dynamiek en een aantal andere zaken die beoordeeld worden.
Tenslotte heb je nog wat randzaken, zoals je b.v. wat mensen kent in de orkesten, wat mezelf betreft in Schoonhoven, Rijnmond en Amsterdam, daarnaast ontmoet je veel andere bekenden, lekker nakletsen, biertje. Kortom voor mij een prima dag.
Kan me daarnaast indenken dat iemand anders er heel anders over denkt.
Het zij zo.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verrassende uitslagen ENBK 2014
BerichtGeplaatst: 19 nov 2014 14:02 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
marnix schreef:
Ik moet toch bekennen dat je antwoord mij verbaast, di nucci.
Tussen de regels doorlezend begrijp ik dus dat het een beleid is om hard te belonen, en dat juryleden die muzikaal spel belonen een uitzondering zijn en gedreven door politieke agenda's.


Klopt. met de kanttekening dat de grens tussen hard en sterk altijd vaag is.

marnix schreef:
Dat lijkt me niet helemaal de waarheid.

Dat zou namelijk betekenen dat zowel de bands als de jury's in het verleden af stevenden op een muzikaal failliet...


In mijn ogen zijn de winnaars van de afgelopen jaren ook vaak totaal niet muzikaal. Er wordt bijna gespeeld zoals Sibelius de audio render maakt.

marnix schreef:
En als iedereen blijkbaar vindt dat Schoonhoven en Rijnmond de top zijn, vraag ik me meteen af waarom je nog een nbk nodig hebt om dat te bewijzen. Zet dan gewoon op je site "wij zijn de besten, dat hebben wij samen met de hele brassbandscene in Nederland besloten".


In principe ben ik dit met je eens, stiekem hoop ik toch ieder jaar dat er een jury komt die voor muziek gaat ipv techniek. Daarbij komt dat het natuurlijk altijd gigantisch knap blijft als bands de lijn van "wij zijn de beste" kunnen blijven door zetten.

Verder vind ik, als "voorstander" van een concours, het NBK niet het beste voorbeeld van hoe een concours zou moeten zijn. Uiteindelijk staan in mijn opinie band en jury te ver van de muziek vandaan.

overige ben ik volledig met Dick eens.

Roel, ik denk niet dat jij hier constant excuses moet maken. Ik denk dat we hier allemaal wel erg goed zijn in snelle conclusies trekken en deze met zo min mogelijk onderbouwing en zo scherp mogelijke zinnen willen ventileren. althans ik merk dat ik dat zelf makkelijk zo doe.

Rest mij nog te zeggen dat ik 2 of 3x zoveel zou willen betalen om een keer objectief naar het NBK te kunnen luisteren. Gewoon een "jurytent" voor 't publiek dat dat wil. Ik ben namelijk echt benieuwd of je zonder vooroordelen tot grofweg de zelfde conclusie zou komen...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.