trompet.nl > forum > Toon onderwerp - klassieke trompetsolisten in Nederland
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 14 mei 2015 19:12 
Offline

Geregistreerd: 09 jul 2012 20:49
Berichten: 6
Graag wilde ik toch nog even terug komen op de reacties van mijn schrijven over de klassieke trompetsolisten. Het is voor mij een onderwerp wat mij zeer boeit. Eigenlijk verwonder ik mij er over,zoals gezegd dus,dat er zo hoogst zelden of eigenlijk nooit eens-zoals vroeger bij Maurice Andre-vooral barokke trompetconcerten uitgevoerd worden in ons land.Ik begrijp nog steeds niet de oorzaak hiervan. Maar misschien is daar moeilijk achter te komen.

Na de periode waar in J.S. Bach leefde,welke veel voor trompet heeft geschreven,de zogenaamde barokperiode waar componisten als Vivaldi,Albinoni,Telemann enz. trompetconcerten hebben geschreven,brak er een tijd aan: De klassieke periode,waar weinig plaats was voor de trompet als soloinstrument.Later echter kwamen er solisten naar voren zoals Adolf Scherbaum enz.welke het instrument meer bekendheid gaven in dit genre muziek.

Naar mijn smaak komt het mij toch zo voor,dat de interesse voor het instrument bij deze generatie sterk is afgenomen,en jammer genoeg tot het nul-punt is gedaald. Is de trompet misschien voor velen een instrument dat te veel tettert,en te werelds (karaktervol) en brutaal is (militaristisch?).Willen we in slaap gewiegd worden door piano-en vioolmuziek? Misschien toch wel een beetje de schuld van sommige trompettisten zelf. Het instrument hoeft niet altijd te "tetteren". Helemaal niet. Er zijn tegenwoordig best verschillende goede solisten die dit niet doen!

Ik zou er eindeloos over kunnen schrijven,maar wil het voorlopig toch maar hier bij laten. Misschien mag ik nog wat verdere reacties krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 14 mei 2015 20:44 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Johan Hollebeek schreef:

Naar mijn smaak komt het mij toch zo voor,dat de interesse voor het instrument bij deze generatie sterk is afgenomen,en jammer genoeg tot het nul-punt is gedaald. Is de trompet misschien voor velen een instrument dat te veel tettert,en te werelds (karaktervol) en brutaal is (militaristisch?).Willen we in slaap gewiegd worden door piano-en vioolmuziek? Misschien toch wel een beetje de schuld van sommige trompettisten zelf. Het instrument hoeft niet altijd te "tetteren". Helemaal niet. Er zijn tegenwoordig best verschillende goede solisten die dit niet doen!

Ik zou er eindeloos over kunnen schrijven,maar wil het voorlopig toch maar hier bij laten. Misschien mag ik nog wat verdere reacties krijgen.


Goeie vraag.
In mijn kennissenkring die graag naar boem-boem party's gaat geld ik als trompettist als een goedaardige idioot. Verder blijkt idd dat de smooth-players als Chris Botti en in ons eigen land Kyteman met z'n flugel toch potten kunnen breken. Overigens doen die beiden aan in-slaap-wiegen.
Het probleem wat jij schetst bestaat idd en dat komt ook omdat iedereen die trompet speelt wel zo'n beetje weet hoe dat ding moet klinken maar dat is toevallig niet zo'n populaire sound heden ten dage commercieel gezien.
Maar misschien komen er weer andere tijden en zo niet,jammer dan, niks aan te doen, het instrument zal toch bespeeld moeten worden op een optimale manier.


Laatst bijgewerkt door delano op 15 mei 2015 15:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 15 mei 2015 11:53 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Commercieel gezien misschien niet. Maar in mijn studietijd, ging ik toch met grote gretigheid naar masterclass van klassieke grootheden. Naar concerten van diezelfde grootheden. Allemaal klassiek. En in navolging daarvan waren er veel trompettisten in studentenorkesten die dat ook deden. Het is een veel kleiner wereldje, en dat wordt wellicht nog kleiner, maar het bestaat wel degelijk.

en inderdaad: als je gaat kijken naar wat "de markt" blieft, hou je helaas alleen maar de hapklare brokken troep over. Ga je ook maar een haartje dieper, is het gewoon wat dunner gezaaid allemaal. Maar het is er nog steeds.
The greater the miracle, the smaller the audience :wink:

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 18 mei 2015 06:39 
Offline

Geregistreerd: 29 okt 2011 21:16
Berichten: 83
Woonplaats: Lier België
buiten de klassieke wereld is er ook nog een wereldje van Jazz
... daar is de trompet wel degelijk populair gebleven ;)

je titel wijst naar klassieke tompetsolisten, dat besef ik, deze reactie is meer op je zinnetje '... en inderdaad: als je gaat kijken naar wat "de markt" blieft, hou je helaas alleen maar de hapklare brokken troep over.'

_________________
Carol Brass CTR 5000L-YST


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: klassieke trompetsolisten in Nederland
BerichtGeplaatst: 18 mei 2015 07:10 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
marnix schreef:
Ik heb van Maurice Andre ook wel eens gehoord dat het gedateerd was... Boeiend... Het is gewoon prachtig wat die mannen deden.

Ik bedenk me ineens in Nederland is er Melissa Venema die wat klassiek speelt.
Maar verder merk je toch dat dat inderdaad wat minder wordt.
Ligt misschien ook wel aan de opleiding die in eerste plaats dient om orkesttrompettist te worden, waarbij daar dus de focus op ligt en niet op het solospel.


Aanstormend Nederlands Solo talent:
iemand ooit van Floris Onstwedder gehoord?
(ik niet, tot ie op youtube voorbij kwam :oops: )

https://www.youtube.com/watch?v=56C_eYpNkqY

dit vond ik ook erg goed, op piccolo:

https://www.youtube.com/watch?v=8Cq8Xln9iDc

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.