trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trumpetparty 2018
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 18 mei 2018 10:12 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Afgelopen dinsdag de Trumpetparty bezocht, ditmaal in de Lantaren/Venster te Rotterdam. Met een gemodificeerde Holland bigband en als topattractie de bekende lead- en highblower Wayne Bergeron. Thuis vooraf nog eens Plays well with others opgezet dus ik wist wat me te wachten stond. Leuk om zo'n gast is live te zien. Ook was aangenaam dat hij Louis Dowdeswell meegenomen had voor een duet, lijkt me een prima gast.
Toch weet ik niet of ik deze opzet vd trumpetparty een goede is. Er was veel publiek dat gezien de uitingen van bijval voornamelijk gekomen was voor de van Maynard bekende high notes glissandi. Overigens vond ik WB solistisch beter dan ik verwacht had met een impeccable techniek qua frasering.
Nu de andere kant. De laatste keer dat ik op de trumpetparty was was met Alan Vizutti in Noordwijk. Perfect concert, goede band en een bevlogen muziekdier, mr. Vizutti. Daar stak dit magertjes bij af.Ik had mijn dochter meegenomen die tegenwoordig op behoorlijk hoog niveau (klassiek) zingt en schaamde me een beetje voor de geleverde prestaties. Niet om de individuele muzikanten de schuld te geven, die deden hun uiterste best. Maar de band rammelde behoorlijk, mede denk ik door de combinatie van minimaal repeteren en (te) veel invallers. Ook solistisch vond ik de band onder de maat. De altist en twee tenoristen waren nog ok, de trombonesectie had solistisch er beter het zwijgen toe kunnen doen, Loet van der Lee mistte de eerste solo maar revancheerde zich met een veel betere trompetsolo, zij het op flugelhorn, de gitarist kon ik noch ritmisch, noch harmonisch volgen zodat de drummer uiteindelijk de gaten moest dichten. Maw ongeveer de helft vd avond werd gevuld door een matige doorsnee bigband, de andere helft werd ingekleurd door WB die ik eigenlijk toch niet helemaal de persoonlijkheid vind hebben om een concert te dragen.
Toch een prachtig initiatief van Marcel Schot maar ik zou nog eens nadenken over de opzet van een en ander.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 18 mei 2018 14:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Ik kon er jammer genoeg niet bij zijn dit jaar, maar baal daar tot op de dag vandaag nóg van, ik hoop dat mijn medemuzikanten het op prijs stelden dat ik gewoon op de repetitie was. Meteen op het eerste filmpje op Facebook zag ik waar ik niet van had durven dromen, Wayne samen met Louis op het podium. Dit moet een geweldig feest zijn geweest. Ik hoorde idd een solist uit de sectie van de Bigband spelen die iets minder klonk dan de hoofd-act... maar wat wil je, WB is de top van de top op dit moment (vind ik) en ieder ander die steekt daar schril bij af... dus ga er maar aan staan Louis, ik ben ook fan van zijn Youtube filmpjes waar over gesproken werd door WB op het podium! Ik hoop juist dat de Trumpetparty blijft zoals ie de laatste jaren was... smaken verschillen.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 22 mei 2018 14:38 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Bij nalezing komt mijn commentaar negatiever over dan de bedoeling was. Het was idd prima om Bergeron te zien en Louis Dowdeswell. Ook denk ik dat de aanwezige muzikanten hun uiterste best hebben gedaan om ondanks blijkbaar vele afzeggingen, dus veel invallers en beperkte repetitietijd het beste te geven.
Ergens vind ik het misschien ook niet netjes om af te zeggen als je aangezocht bent om iemand als WB te begeleiden, maar goed.
Maar de concertsetting beviel me niet zo, er gaat iets weg vd laagdrempeligheid en informele sfeer die ik gewend was vd trumpetparty. Normaal zou ik er niet aan denken om naar een willekeurig samengestelde bigband te gaan luisteren, zij het nu opgefleurd door een grote naam en heel even door een opkomende grote naam.
Maar misschien ben ik te kritisch, als het een soort jamsession was geweest had ik zeker niet geklaagd, maar ja.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 23 mei 2018 08:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
delano schreef:
...ondanks blijkbaar vele afzeggingen, dus veel invallers en beperkte repetitietijd het beste te geven.



...waarom heb je het over invallers, is daar iets over gezegd die avond? Volgens mijn gegevens was dit een, speciaal voor deze gelegenheid, samengestelde bigband.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 24 mei 2018 08:44 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Jazeker, en ook dat er maar éénmaal gerepeteerd was. Gezien deze omstandigheid werd er goed gespeeld maar je betaalt met zo'n voorbereiding altijd een prijs meestal in de vorm van vage frasering en ritmische rommeligheid.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 25 mei 2018 17:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Ik heb geen idee of de muzikanten van deze bigband betaald werden voor deze gig, maar het zou me niet verbazen als dat niet zo was. Als het al wel zo is, is het zeer waarschijnlijk niet zoveel geweest. Dat je dan met één repetitie een concert doet, is vanuit financieel oogpunt heel begrijpelijk. Muzikaal gezien misschien niet, maar het zijn allemaal beroepsmuzikanten die daar zitten en daar kun je niet van verwachten dat ze voor niks een maandlang wekelijks gaan repeteren (al zou je ze de kost niet moeten geven-krijgen ze ook niet trouwens-die dat dan toch nog doen), net zoals de loodgieter niet voor niks je leidingen komt lassen.

En dat is mijn eigenlijke punt: er zijn nogal wat bigbands in Nederland van potentieel hoog niveau, maar er staat vrijwel geen geld tegenover, waardoor er echt niet zo goed kan worden voorbereid als strikt noodzakelijk. Goeie muziek kost tijd en dus geld, en dat geld is er helaas steeds minder. Zelfs een Metropole-orkest dreigt weer om te vallen, en dat is godsgeklaagd...maar, en zo eerlijk moet ik zijn, als het Metropole weer geld krijgt, gaat dat ook ten koste van andere steengoeie bands: die krijgen dan gewoon weer niks. Het is soms een wonder dat er überhaupt nog op een behoorlijk niveau wordt gespeeld, want voor de centen zou je het laten. Het is echt aan de eerzucht en muziekliefde van de individuele muzikant te danken dat we meestal goeie muziek op de planken krijgen. Bedenk dat in de meeste gevallen de muzikanten echt voor niks zitten te spelen, en wees voorzichtig met kritiek: als je goeie muziek wil, gaat het geld kosten: de staat, het publiek en de podia, anders krijg je wat er nu steeds meer gebeurt: middelmaat en amateurisme. En daarmee heb ik verder niks gezegd over de band die daar op dat moment heeft gespeeld, want die heb ik niet eens gehoord...ben niet zo'n Bergeron-adept.

Zo ik heb gezegd.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 26 mei 2018 07:55 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Uit mijn hart gegrepen Bert!

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trumpetparty 2018
BerichtGeplaatst: 26 mei 2018 14:38 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dit verhaal ken ik natuurlijk ook. Mijn dochter is jarenlang bezig geweest bij Codarts om allerlei ad hoc orkesten bij elkaar te organiseren. Volgens mij was ik ook heel voorzichtig met mijn kritiek. Maar zoals Bert zelf al zegt:anders krijg je wat er nu steeds meer gebeurt: middelmaat en amateurisme.
Alleen, ik weet niet of ik dan nog naar zo'n orkest ga luisteren en met mij vele anderen vermoed ik. Dus mijn overdenkingen gingen meer over: welke kant moeten we op?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.