trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 15:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dodenherdenking 2020
BerichtGeplaatst: 12 apr 2020 17:28 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2019 11:35
Berichten: 51
Gaan we op 4 mei allemaal het signaal Taptoe blazen om 2 minuten voor 8?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodenherdenking 2020
BerichtGeplaatst: 12 apr 2020 20:26 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
Nee, zeker niet! Laat dit over aan de trompettisten die het ieder jaar doen, maar nu alleen, zonder publiek. Desnoods een gemeentebestuurslid en voorzitter oranje comité erbij, maar dat is het dan!

Allemaal goed bedoelde initiatieven maar laten we wel de achtergrond/ontstaansgeschiedenis van dit moment en waardigheid bewaren en het signaal zeker niet door andere instrumenten dan trompetten te laten blazen.

Moeilijk is het signaal op zich niet, maar als het zo gemakkelijk is om op het moment suprême, de juiste noten zuiver te spelen, waarom gaat het dan soms bij ervaren beroepsmusici toch nog mis ?

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Laatst bijgewerkt door jans01 op 18 apr 2020 13:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodenherdenking 2020
BerichtGeplaatst: 12 apr 2020 23:28 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Op de site van het Nationaal comite 4 mei staat een oproep aan alle “blazers” om vanaf huis het taptoe signaal te spelen. Hier wordt met blazers trompettisten bedoeld.
Er wordt verwezen naar een initiatief vanuit Etten-Leur. En daar betreft het toch echt trompettisten. Dus geen andere instrumenten, hoewel cornet ook denkbaar is.
In mijn woonplaats, welke valt onder de Gemeente Rotterdam, mag onder de huidige omstandigheden geen herdenking, ook niet in een kleine aangepaste vorm, worden gehouden. Dus zal ik dit jaar niet bij ons plaatselijk monument kunnen spelen.
Het initiatief om van huis uit te spelen wordt wel (ook door het plaatselijk comite) omarmd. Dat zal ik dit jaar dan op die wijze doen, en 2 andere trompettisten zullen dat eveneens vanuit hun woning doen in mijn woonplaats.
Uiteraard zal dat op een waardige manier moeten plaatsvinden en ben het met Jans eens dat je het zeker niet moet onderschatten.
Iemand zei eens dat het net is als penalty's nemen: op de training schiet je ze allemaal raak, maar als het er op aankomt...

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodenherdenking 2020
BerichtGeplaatst: 13 apr 2020 06:05 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik voorzie eigenlijk heel andere problemen.
Het initiatief is lief, maar ik mis elke vorm van coördinatie
19:58 is een behoorlijk specifieke tijd. En op de diverse klokken in mijn huis zit daar al tot wel een minuut verschil in, laat staan de diverse huishoudens.
Trompetgeluid draagt ver, en er hoeven in een woonwijk maar 2 mensen te zijn die uit alle liefde, zonder coördinatie dat te gaan doen, en je hele plechtige gebaar wordt een grap.
Los nog van het feit dat er altijd wel weer een eigenwijze lulhannes is die dan de last post gaat staan hompen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodenherdenking 2020
BerichtGeplaatst: 13 apr 2020 07:35 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Wij lossen dat op met de mobiele telefoon tijd.
Maar gelijk krijg je het nooit. Geluid heeft een snelheid van 343 meter per seconde. Dus als je 343 meter uit elkaar staat zit er al een seconde tussen.
Nou is het ook weer niet zo dat er op iedere hoek van de straat een trompettist woont.
Zouden er nog steeds zijn die “The Last Post” (gaan) spelen?

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodenherdenking 2020
BerichtGeplaatst: 13 apr 2020 08:41 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dat "wij" duidt op coördinatie.
Coördinatie die ik dus mis, in het grote plaatje. Hier in Almere is die er sowieso niet. (Dat ik weet).

Ook tussen gsms zit verschil. Nog los van de snelheid waarmee geluid zich verplaatst.

Hoe leuk en lief ook: dit gaat nooit goed werken als iedereen zomaar op de bonnefooi gaat staan toeteren.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodenherdenking 2020
BerichtGeplaatst: 13 apr 2020 09:10 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
uiteraard kan ik slechts voor mijn eigen woonplaats spreken, dat bedoel ik dan ook met “wij”.
Ik zit al een lange reeks van jaren in de plaatselijke werkgroep. Bij een “normale” 4 mei herdenking zijn hier altijd wel zo’n 700 a 800 aanwezigen.
Bij “ons” zal het alternatieve gebeuren dan ook zeker gecoördineerd plaatsvinden. Overigens staan we zo ver uit elkaar dat de kans vrijwel nihil is dat we elkaar kunnen horen.
In omliggende plaatsen ( ‘s-Gravenzande, Monster, Maassluis etc) gaat het ook niet op de bonnefooi.
Maar wellicht is het in andere plaatsen een ander verhaal.



Vindt er in Almere dan geen enkel overleg plaats met een plaatselijk comite/werkgroep?


Misschien een mooie taak voor jou, Marnix :!: :wink:

Geen Amsterdam, dit jaar, Marnix?

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dodenherdenking 2020
BerichtGeplaatst: 13 apr 2020 13:01 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Ik heb een mailtje gestuurd naar het Nationaal comite met de aanbeveling “blazers” te wijzigen in “trompettisten”

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.